Interpretacja Lubelskiego Urzędu Skarbowego
PP1-443/53/05
z 14 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/53/05
Data
2005.06.14



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
następstwo prawne
zwrot wydatków na zakup kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Czy ulga na zakup kas fiskalnych przy przejęciu spółki przechodzi na spółkę przejmujacą, czy należy dokonać korekty deklaracji i i zwrotu odliczonej ulgi?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 15.03.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 17.03.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie braku obowiązku zwrotu odliczonych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku połączenia się z inną spółką - informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.03.2005 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że w dniu 30.12.2004 r. na podstawie Uchwały Wspólników oraz postanowienia Sądu Rejonowego w Lublinie „X” Sp. z o.o. w Lublinie połączyła się w trybie art. 492 § 1 ks., poprzez przeniesienie całego majątku Spółki do „Y” Sp. z o.o. w Lublinie. Spółką przejmującą jest „Y” Sp. z o.o. w Lublinie a przejmowaną „X” Sp. z o.o.

W 2003 r. Spółka "X" dokonała zakupu 1 sztuki drukarki rejestrującej (fiskalnej) oraz 3 sztuk kas rejestrujących i skorzystała z możliwości odliczenia 50% ich ceny. Przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania złożone zostało pisemne oświadczenie o liczbie kas rejestrujących oraz miejscu, w którym będą użytkowane. W okresie ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas właściwy serwis przeprowadzał w obowiązujących terminach przegląd techniczny. W związku z połączeniem dokonano odczytu zawartości pamięci kasy przez serwisanta w obecności pracownika urzędu skarbowego, który sporządził z tej czynności protokół. Po wymianie modułu fiskalnego kasy powróciły na swoje dawne miejsce, wprowadzono nazwę i NIP Spółki przejmującej oraz zgłoszono kasy do Lubelskiego Urzędu Skarbowego.

Spółka stoi na stanowisku, że ulga na zakup kas, z której skorzystał „X” Sp. z o.o. przechodzi na Spółkę przejmującą.

Wnioskujący pyta, czy w przedstawionej sytuacji postępuje słusznie czy też powinien dokonać korekty deklaracji i zwrotu odliczonej ulgi...

Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę w przedmiotowym piśmie stan faktyczny zdaniem Organu takie stanowisko jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 111 ust. 1, 4 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Podatnicy którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł. (ust. 4). Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 7 pkt. 1 (ust. 6).Minister Finansów w § 11 ust. 1 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących określił przypadki, kiedy podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Są to przypadki określone w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania podatnicy:
1) zaprzestaną działalności;
2) nastąpi otwarcie likwidacji;
3) zostanie ogłoszona upadłość;
4) nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału);
5) dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 7 i 8.

„Y” Sp. z o.o. łącząc się przez inkorporację przejęła majątek oraz weszła w prawa i obowiązki „X” Sp. z o.o.W przedmiotowej sprawie mamy więc do czynienia z następstwem prawnym, które jest w prawie podatkowym instytucją nietypową. Następstwo podatkowe związane jest przede wszystkim ze zdarzeniami prawnymi określanymi jako: łączenie się, przekształcenie (w tym komercjalizacja i prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych), podział, przejęcie całego majątku. Przedmiotem następstwa osób prawnych są również prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego. Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych regulują przepisy rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

W myśl art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:
1) osób prawnych;
2) osobowych spółek handlowych;
3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
Przy czym zgodnie z dyspozycją § 2 art. 93 przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:
1) innej osoby prawnej (osób prawnych);
2) osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

W podatku od towarów i usług prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego związane jest ściśle z osobą podatnika. Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 może dokonać jedynie zarejestrowany podatnik o którym mowa w art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o VAT. W odniesieniu do podmiotów powstałych w wyniku przekształceń Ordynacja podatkowa wprowadziła zasadę sukcesji uniwersalnej, polegającą na przejściu wszelkich przewidzianych w przepisach prawa podatkowego praw i obowiązków podmiotu przekształcanego na podmiot powstały w wyniku tego przekształcenia.

Z przedstawionego w piśmie Spółki stanu faktycznego wynika, że nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 11 ust. 1 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, które powodowałyby obowiązek dokonania zwrotu odliczonych (przed połączeniem się ) przez „X” kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Zgodnie bowiem z dyspozycją ust. 2 cyt. § 11 obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas dotyczy tylko tych kas, których dotyczą zdarzenia wymienione w ust. 1.

Skoro więc Wnioskujący wchodzi we wszelkie prawa i obowiązki "X" Sp. z o.o. przedmiotem sukcesji będzie także prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu kas fiskalnych, jakie przysługiwało temu Przedsiębiorstwu.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 i art. 239 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj