Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1862/04/CIP
z 18 października 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1862/04/CIP
Data
2004.10.18



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
usługi pomocnicze
usługi transportowe


Pytanie podatnika
Stan faktyczny I
1. Czy usługi wykonywane na WOC i magazynie celnym mieszczącym się na terenie portu takie jak: składowanie, przeładunki itp. towaru przywiezionego środkiem transportu morskiego, który nie został dopuszczony na polski obszar celny należy opodatkować stawką 22 % czy 0 %?
Zdaniem Podatnika, prawo do zastosowania stawki 0 % wynika z art. 83.17 (powinno być: art. 83 ust. 1 pkt 17) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż są to usługi służące bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom. Podatnik nadmienia, że port obciąża go za powyższe usługi stosując stawkę 0 %.
2. Czy usługi np. składowania towaru przywiezionego środkami transportu morskiego, który nie został dopuszczony na polski obszar celny wykonywane w magazynie celnym lub składzie celnym nie znajdującym się na terenie portu należy opodatkować stawką 22 % czy 0 %?
Zdaniem Podatnika należy zastosować stawkę 0 %, gdyż ładunek nie został dopuszczony na polski obszar celny, a tym samym nie stał się towarem. Art. 83.17 (powinno być: art. 83 ust. 1 pkt 17) ustawy nie zawęża pozostałych usług służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom do usług wykonywanych tylko na terenie portu.
Stan faktyczny II
1. Czy powyższe usługi, wykonywane na terenie portu, można zaliczyć do pozostałych usług służących potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom?
2. Czy koszty przetrzymania kontenera (demurrage) zarówno w imporcie (w porcie polskim) jak i w eksporcie (w porcie zagranicznym), którymi obciąży Podatnika armator należy opodatkować stawką 0 %?
Stan faktyczny III
Zdaniem Podatnika, odpowiedź na powyższe pytania jest twierdząca i dlatego stosuje stawkę 0 % na podstawie art. 83.17 (powinno być: art. 83 ust. 1 pkt 17) postępując analogicznie jak port i armator.
Podatnik zwraca się z pytaniem, czy ww. usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.Zdaniem Podatnika, usługa ta nie podlega regulacjom ustawy o VAT.
Stan faktyczny IV
Podatnik zwraca się o potwierdzenie, że z ww. dokumentu SAD jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Zdaniem Podatnika, ma on więc prawo do zastosowania stawki 0 % za transport na odcinku krajowym do pierwszego miejsca przeznaczenia.


Stan faktyczny I:

Podatnik świadczy usługi spedycyjne związane z szeroko rozumianymi usługami transportowymi.

Podatnik otrzymał od kontrahenta zagranicznego zlecenie na organizację transportu drogą morską importowanych towarów. Ładunek zostaje złożony:

  1. w składzie celnym lub na Wolnym Obszarze Celnym (WOC) mieszczącym się na terenie portu;
  2. w składzie celnym będącym własnością Podatnika poza terenem portu.

Czas składowania bywa różny, po czym towar zostaje dopuszczony na polski obszar celny lub jest wywożony poza granicę Polski.

Pytania i stanowisko Podatnika:

    1. Czy usługi wykonywane na WOC i magazynie celnym mieszczącym się na terenie portu takie jak: składowanie, przeładunki itp. towaru przywiezionego środkiem transportu morskiego, który nie został dopuszczony na polski obszar celny należy opodatkować stawką 22 % czy 0 %?

Zdaniem Podatnika, prawo do zastosowania stawki 0 % wynika z art. 83.17 (powinno być: art. 83 ust. 1 pkt 17) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż są to usługi służące bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom. Podatnik nadmienia, że port obciąża go za powyższe usługi stosując stawkę 0 %.

    2. Czy usługi np. składowania towaru przywiezionego środkami transportu morskiego, który nie został dopuszczony na polski obszar celny wykonywane w magazynie celnym lub składzie celnym nie znajdującym się na terenie portu należy opodatkować stawką 22 % czy 0 %?

Zdaniem Podatnika należy zastosować stawkę 0 %, gdyż ładunek nie został dopuszczony na polski obszar celny, a tym samym nie stał się towarem. Art. 83.17 (powinno być: art. 83 ust. 1 pkt 17) ustawy nie zawęża pozostałych usług służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom do usług wykonywanych tylko na terenie portu.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Ad.1.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu.

Stosownie do definicji zawartej w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

W przedmiotowym stanie faktycznym, świadczona na terenie polskiego portu morskiego, usługa składowania, przeładunku towaru itp. wykonywana na WOC i magazynie celnym Podatnika dotyczy towarów importowanych środkami transportu morskiego, czyli jest związana z usługą transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o VAT.

W związku z powyższym usługa Podatnika podlega opodatkowaniu według stawki 0 % VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 % podlegają czynności, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, pod warunkiem prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Ad. 2.

Ze stanu faktycznego wynika, że usługi Podatnika polegające na składowaniu towarów nie dopuszczonych na polski obszar celny, uprzednio przywiezionych przy wykorzystaniu morskich środków transportu, są świadczone w magazynie celnym lub składzie celnym znajdującym się poza obszarem portu morskiego.

W tym przypadku nie będzie miał zastosowania przepis art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Stąd usługa Podatnika podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podatku VAT określonej na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w wysokości 22 %.

Stan faktyczny II:

Po wyładowaniu kontenera za statku na plac portowy są dokonywane różne czynności związane z tym ładunkiem, np. składowanie kontenera, przetrzymanie kontenera, wystawienie kontenera do próbobrania, do rewizji celnej, badania sanitarne, wstawienie kontenera w blok itp.

Pytania i stanowisko Podatnika:

  1. Czy powyższe usługi, wykonywane na terenie portu, można zaliczyć do pozostałych usług służących potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom?
  2. Czy koszty przetrzymania kontenera (demurrage) zarówno w imporcie (w porcie polskim) jak i w eksporcie (w porcie zagranicznym), którymi obciąży Podatnika armator należy opodatkować stawką 0 %?

Zdaniem Podatnika, odpowiedź na powyższe pytania jest twierdząca i dlatego stosuje stawkę 0 % na podstawie art. 83.17 (powinno być: art. 83 ust. 1 pkt 17) postępując analogicznie jak port i armator.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Podatnik w przedstawionym stanie faktycznym wykonuje różne czynności związane z ładunkiem po wyładowaniu kontenera w porcie, np. składowanie kontenera, przetrzymanie kontenera, wystawianie kontenera do próbobrania, do rewizji celnej, badania sanitarne, wstawienie kontenera w blok.

Wobec powyższego o ile ww. czynności będą wykonywane na terenie portu morskiego, to przy spełnieniu warunków określonych w cytowanym wyżej art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 0 % .

Natomiast koszty przetrzymania kontenera w eksporcie, czyli w porcie zagranicznym w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT nie będą podlegały opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie bowiem z treścią art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Dodać jednak należy, że w przypadkach gdy usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, to Podatnik, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów, lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Stan faktyczny III:

Podatnik wykonuje usługę spedycji (fracht, przeładunki itp.) towaru na trasie np. Chiny – USA, Chiny – Niemcy (Hamburg), tzn. poza granicami kraju.

Pytania i stanowisko Podatnika:

Podatnik zwraca się z pytaniem, czy ww. usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Podatnika, usługa ta nie podlega regulacjom ustawy o VAT.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Miejsce świadczenia usług transportowych, a co za tym idzie także usług polegających na organizacji tego transportu (usługi spedycyjne), określone zostało w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Skoro Podatnik w przedmiotowym stanie faktycznym świadczy usługę spedycji związaną z transportem towarów odbywającym się w całości poza terytorium kraju (trasy: Chiny – USA, Chiny – Niemcy), to usługa ta, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Jednakże wskazać należy, że w przypadku gdy usługi przeładunkowe wskazane w stanie faktycznym są wyodrębnione od usług spedycji, to ich miejsce świadczenia określa przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy o VAT stanowiący, iż w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności – miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Jednakże pomimo tego, że ww. usługi nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, Podatnik będzie mógł skorzystać z uprawnienia, o którym mowa w cyt. wyżej art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.

Stan faktyczny IV:

Podatnik posiada dokument SAD, w którym są wymienione warunki dostawy, np. DDU, co oznacza, że koszty transportu pokrywa dostawca, a tym samym są one wliczone do wartości towaru będącą podstawą opodatkowania VAT. Powoduje to, że w powyższym dokumencie w pozycji 44 faktura Podatnika nie jest wymieniona.

Pytania i stanowisko Podatnika:

Podatnik zwraca się o potwierdzenie, że z ww. dokumentu SAD jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Zdaniem Podatnika, ma on więc prawo do zastosowania stawki 0 % za transport na odcinku krajowym do pierwszego miejsca przeznaczenia.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Stosownie do przepisów art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Przepisy art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 przywołanej ustawy podatkowej stanowią, iż dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Dokumentem, z którego jednoznacznie wynika, że wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, jest kopia dokumentu odprawy celnej lub uwierzytelniony wypis z tego dokumentu, który może nie zawierać danych objętych tajemnicą handlową, ale powinien wykazywać elementy, które określają: podstawę opodatkowania, importera, towary sprowadzone z kraju trzeciego oraz zastosowane wobec nich stawki lub zwolnienia.

Zatem w przypadku, gdy Podatnik świadczący usługi międzynarodowego transportu towarów nie posiada dokumentów, z których jednoznacznie wynika fakt wliczenia kosztów transportu do podstawy opodatkowania, wówczas nie przysługuje mu prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0 %.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z rozwiązaniem prawnym zawartym w przepisach art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), na organ podatkowy został nałożony ustawowy obowiązek udzielenia, na wniosek Podatnika, pisemnej informacji jedynie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie. Podkreślić należy, iż regulacje polskiego prawa podatkowego nie definiują treści formuł Incoterms, w związku z powyższym organy podatkowe nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj