Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/P1/423-0079/05/AP
z 19 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/P1/423-0079/05/AP
Data
2005.08.19
Autor
Pomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
pomoc publiczna
pomoc regionalna
specjalna strefa ekonomiczna
utrata prawa do zwolnienia
warunki zwolnienia
zezwolenie na prowadzenie działalności
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy Spółka prowadząca działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej zamierzająca wystąpić o dofinansowanie własnych projektów inwestycyjnych z „Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw” utraci prawo do zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
POSTANOWIENIE Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 06.06.2005r. Spółki z o.o. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – skorzystanie z innych form pomocy publicznej a utrata prawa do zwolnienia podatkowego stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Spółka jest średnim przedsiębiorcą prowadzącym działalność na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej Strefa) na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001r. Spółka zamierza wystąpić o dofinansowanie swoich projektów inwestycyjnych z „Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006”. Dochód Spółki z tytułu ww. dofinansowania będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych. Podatnik stoi na stanowisku, iż skorzystanie z dofinansowania projektów inwestycyjnych nie spowoduje utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie Strefy. Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje: Zgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2000r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa. W dniu 01.01.2001r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2000r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 117, poz.1228) wprowadzająca m.in. zmianę przepisów przyznających zwolnienia i preferencje dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi. Jednocześnie w art.5 ust.1 tej ustawy wskazano, że przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed 01.01.2001r.) uzyskali zezwolenia na podstawie art.16 ust.1 ustawy wymienionej w art.1 (tj. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych), zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art.12 ustawy, o której mowa w art.1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 01.01.2001r.). Kolejną istotną zmianę w zakresie specjalnych stref ekonomicznych przyniosło członkostwo Polski w Unii Europejskiej, kiedy to weszły w życie (z dniem 01.05.2004r.) przepisy ustawy z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840), które uchyliły art.5 nowelizacji z dnia 16.11.2000r. Tym samym przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie przed dniem 01.01.2001r. stracili prawo do 100% zwolnienia z podatku dochodowego na dotychczasowych zasadach. Tym niemniej - zgodnie z art.6 ustawy z dnia 02.10.2003r. - przedsiębiorca, który zyskał zezwolenie przed 01.01.2001r., może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę, polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy zwolnień określonych w art.5 tej ustawy. Termin złożenia powyższego wniosku upływa z dniem 31 grudnia 2007r. Artykuł 5 nowelizacji z dnia 02.10.2003r. dzieli przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Strefy, na trzy grupy. Przedsiębiorcy mali i średni
Przepisy art.5 ust.6 powołanej ustawy określiły ponadto warunki, w których przedsiębiorcy mali i średni tracą prawo do zwolnień podatkowych. I tak, przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:
Ponadto przypadki, w których zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wygasa, może zostać cofnięte lub przedmiot działalności ograniczony określone zostały w art.19 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Przepis ten wymienia następujące przypadki:
Zgodnie z §3 ust.1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 224, poz. 2270 z późn.zm.) zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art.17 ust.1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną. Paragraf 5 ust.1 i ust.2 tego rozporządzenia wymienia przypadki, w których zwolnienie od podatku dochodowego przysługuje przedsiębiorcy. I tak w myśl ust.1 zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:
Ust.2 stanowi natomiast, iż zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy przez okres nie krótszy niż 5 lat. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że zarówno przesłanki warunkujące prawo do zwolnień (§5 ust.1 i 2 rozporządzenia z dnia 14.09.2004r.), jak i przesłanki wygaśnięcia, cofnięcia lub ograniczenia zezwolenia (art.19 ust.1 i 3 ustawy z dnia 20.10.1994r.) stanowią katalog zamknięty. Korzystanie przez Spółkę z innych form pomocy publicznej, nie wypełnia żadnej z tych przesłanek. Jedyne ograniczenie w zakresie korzystania z tej formy pomocy publicznej stanowi wyczerpanie dopuszczalnej pomocy regionalnej. Ponadto należy podkreślić, iż pomoc regionalna nie wliczana jest do pomocy de minimis Zatem stanowisko przedstawione przez Spółkę we wniosku – w swej istocie - jest prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.