Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
IIUSppII/443-4/361a/289/2005/IR
z 10 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSppII/443-4/361a/289/2005/IR
Data
2006.01.10



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek od towarów i usług
podstawa
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
Czy podatek akcyzowy naliczony od danych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nabytych, stanowi podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów do faktury wewnętrznej?


Jak wynika ze złożonego wniosku Podatnik dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym w ciągu 25 dni od dnia otrzymania wyrobów opłaciłw Urzędzie Celnym podatek akcyzowy od wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych.

Na tle powyższego stanu faktycznego zadane zostało następujące pytanie:

-czy podatek akcyzowy naliczony od danych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nabytych, stanowi podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów do faktury wewnętrznej?

Stanowisko podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku

Zdaniem Podatnika podatek akcyzowy nie wchodzi w skład podstawy opodatkowania podatkiem VAT , gdyż zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy "podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota jaką nabywający jest obowiązany zapłacić". Zgodnie z interpretacjami książkowymi , Gazety podatkowej, ISP prof. W. Modzelewskiego podstawą opodatkowania VAT jest kwota wynikająca ze zobowiązania jakie nabywca ma zapłacić dostawcy /z obciążenia nabywcy wobec dostawcy/. Poza tym art. 31 ust. 4, zdaniem Podatnika, potwierdza tylko prezentowane we wniosku stanowisko, gdyż gdyby podatek akcyzowy został opłacony na terytorium państwa członkowskiego, z którego transportowano towary, to byłby Podatnik zobowiązany ująć go w fakturze wewnętrznej zwiększając podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Podatnik uważa również, iż gdyby ustawodawca miał zamiar zwiększyć podstawę opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów o podatek akcyzowy należny urzędowi celnemu w Polsce, a nie opłaconego dla klienta , to zawarłby to wprost tak jak przy imporcie towaru art. 29 ust. 13 ustawy o VAT.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm./ opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług m. in. podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 31 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów z wyjątkiem samego podatku od towarów i usług /art. 31 ust. 2 pkt 1/.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Podatnik dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Od przedmiotowej transakcji opłacił w Urzędzie Celnym należny podatek akcyzowy.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne tut. organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe. Zgodnie bowiem z cytowanym art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy zapłacony podatek akcyzowy stanowi jeden z elementów podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług i na podstawie cytowanych wyżej przepisów, powinien być ujęty przez podatnika w fakturze wewnętrznej dokumentującej wewnątrzwsólnotowe nabycie towarów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj