Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-230/05/IS
z 5 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-230/05/IS
Data
2005.05.05



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi spedycji międzynarodowej


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy opodatkowania usług spedycyjnych przy imporcie towarów na teren Polski na zlecenie polskiego kontrahenta.


POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 23 marca 2005 r. (data wpływu 24.03.2005), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60)

uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z treści wniosku Podatnika wynika, że świadczy on usługi spedycyjne. Spółka otrzymała zlecenie na transport towarów z Rosji do Polski od polskiego kontrahenta. Kontrahent, również firma spedycyjna, przyjął zlecenie od podmiotu, który jest importerem przewożonego towaru. Podatnik wystawił na rzecz swojego kontrahenta fakturę VAT za odcinek krajowy stosując stawkę 22 %. Zdaniem Wnioskodawcy to firma spedycyjna, która zawarła umowę przewozową z importerem towarów mogła zastosować stawkę VAT w wysokości 0 %, gdyż to ona jest w posiadaniu dokumentu celnego wystawionego na rzecz importera towarów. Według Spółki na gruncie poprzednio obowiązujących przepisów przywilej zastosowania stawki 0 % przy imporcie towarów miał tylko bezpośredni importer ? § 60 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz 268 ze zm.). Powyższą zasadę Wnioskodawca stosuje również na gruncie przepisów nowej ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu zważył, co następuje:

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm. ) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) usługi transportu międzynarodowego objęte są stawką podatku w wysokości 0 %. Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, w przypadku usług pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związanych bezpośrednio z transportem międzynarodowym zastosowanie znajdzie stawka podatku 0 %, pod warunkiem posiadania przez Spółkę dokumentów będących dowodem świadczenia przedmiotowych usług ? zgodnie z treścią art. 83 ust. 5 ustawy. Zatem zastosowanie stawki 0 % zależy od posiadania, w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora ? listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub innego dokumentu, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), a w przypadku transportu towarów importowanych na terytorium kraju dokumentu celnego, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania odcinka krajowego stawką 0 % w sytuacji, w której jest w posiadaniu dokumentu SAD, ale wystawionego na importera towarów, który nie jest bezpośrednim zleceniobiorcą Spółki.

Kontrahent Wnioskodawcy (bezpośredni zleceniobiorca) wystawia fakturę za transport bezpośrednio importerowi towarów. Do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów bezpośrednio wliczona zostaje zatem usługa wykonana przez firmę, z którą importer zawarł umowę przewozową. Fakt posiadania przez Spółkę dokumentu SAD nie jest wystarczający, gdyż z niego powinno jednoznacznie wynikać, że wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Natomiast usługa przewozu wliczona do podstawy opodatkowania to usługa zamówiona przez importera u klienta Spółki w wartości ustalonej między tymi podmiotami nie zaś z Wnioskodawcą.

Zatem w przedmiotowej sprawie, gdy Podatnik nie posiada odpowiednich dokumentów uprawniających do zastosowania stawki 0 % prawidłowe jest opodatkowanie odcinka krajowego stawką 22 %.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu informuje, iż interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. W związku z powyższym każda zmiana elementów stanu faktycznego może spowodować również zmiany w zakresie praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1 ? 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie ? na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej ? Stronie służy prawo wniesienia zażalenia, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj