Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-408/05
z 6 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-408/05
Data
2005.12.06



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
marża
samochód używany


Pytanie podatnika
Wnioskująca zwróciła się z prośbą o potwierdzenie, że przepisy § 8 ust. 1 pkt 5 przywoływanego rozporządzenia, stanowią rozszerzenie zwolnienia,o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, i nie stanowią przeszkody w stosowaniu przepisu art. 120 ust. 10 pkt 2 w/w ustawy.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ), po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, za nieprawidłowy.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca jest dealerem samochodowym dokonującym sprzedaży samochodów na terenie kraju. Działalność w zakresie sprzedaży samochodów Spółka opodatkowuje na zasadach ogólnych, jak też stosuje przepisy w zakresie opodatkowania marży, na warunkach określonych ustawowo. W obrocie samochodami używanymi z art. 120 ust. 10 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, klienci zgłaszają Wnioskującej m. in. oferty sprzedaży używanych samochodów osobowych, przy zakupie których skorzystali z prawa do odliczenia 50% podatku naliczonego, w kwocie nie wyższej niż 5.000 zł.

Zdaniem Podatnika, przepisy § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, są rozszerzeniem, na podstawie delegacji ustawowej dla Ministra Finansów, zakresu zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W opinii Spółki, w przypadku nabycia przez podatnika takich samochodów w celu ich dalszej odsprzedaży można przy ich dostawie stosować przepisy art. 120 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się z prośbą o potwierdzenie, że przepisy § 8 ust. 1 pkt 5 przywoływanego rozporządzenia, stanowią rozszerzenie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, i nie stanowią przeszkody w stosowaniu przepisu art. 120 ust. 10 pkt 2 w/w ustawy, przy obrocie takimi samochodami.

W opisanym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy:

- art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), stosownie do którego, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku,

- art. 120 ust. 10 pkt 2 w/w ustawy podatkowej, który stanowi, iż przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,

- art. 43 ust. 1 pkt 2 przywoływanej ustawy, stosownie do którego zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze,

- art. 43 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy podatkowej, zgodnie z którym przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku,

- § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm. ), który stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Ustosunkowując się do kwestii przedstawionej powyżej, stwierdza się co następuje;

Zasady opodatkowania dostaw towarów używanych unormowane w art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), znajdują zastosowanie między innymi do wszelkich form pośrednictwa w handlu samochodami używanymi. Aby miały zastosowanie szczególne procedury opodatkowania marży, zgodnie z regulacją zawartą w art. 120 ust. 10 pkt 2 w/w ustawy podatkowej, używane samochody muszą być nabyte od podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, pod warunkiem jednak, że dostawa tych samochodów jest zwolniona od podatku przedmiotowo, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub podmiotowo, na podstawie art. 113 przywoływanej ustawy.

Z powyższego wywieść należy, iż Wnioskująca chcąc skorzystać z opodatkowania marżą musi nabywać samochody m. in. od podatników, którzy z tytułu ich dostawy byli zwolnieni z podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 przywoływanej ustawy. Oznacza to, że podmiotom tym nie mogło przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych samochodów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca otrzymuje oferty sprzedaży używanych samochodów osobowych, przy zakupie których klienci skorzystali z prawa do odliczenia 50% podatku naliczonego w kwocie nie wyższej niż 5.000 zł. Zatem, uwzględniając przytoczone powyżej przepisy należy stwierdzić, iż w przypadku nabycia takich samochodów w celu ich dalszej odsprzedaży, Spółka nie będzie mogła stosować przepisów art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług. Bez znaczenia jest tutaj fakt, iż klienci przy dostawie używanych samochodów osobowych, są zwolnieni od podatku na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm. ). Wprawdzie Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na podstawie art. 82 ust. 3 przywoływanej ustawy, określił w drodze w/w rozporządzenia, inne niż zawarte w art. 43 - 81 zwolnienia od podatku, a także określił szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, nie oznacza to jednak, że zamiarem ustawodawcy było również rozszerzenie możliwości zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marży w odniesieniu do dostawy używanych samochodów, nabytych od podatników, którzy z tytułu ich dostawy byli zwolnieni od podatku na podstawie przepisów innych niż art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Ponadto, należy wskazać, iż przepisy § 8 przywoływanego rozporządzenia, zawierają dodatkowy katalog czynności zwolnionych od podatku, a nie rozwinięcie czynności określonych już w art. 43 w/w ustawy podatkowej. Oznacza to, że zwolnienie dostawy używanych samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, nie stanowi rozszerzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, postanawia jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj