Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-207/229/05/MC
z 19 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-207/229/05/MC
Data
2005.09.19



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Odliczenia od podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
organizacje pożytku publicznego
reklama
świadczenie nieodpłatne


Pytanie podatnika
Czy od 01.01.2004 r. Spółka ustalając podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych może odliczyć od swojego dochodu wartość darowizn polegających na nieodpłatnym udostępnieniu powierzchni reklamowych w tytułach prasowych wydawanych przez Spółkę organizacjom prowadzącym działalność pożytku publicznego?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie podatnika, przedstawionej w piśmie z dnia 01.07.2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 05.07.2005 r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka jest wydawcą tytułów prasowych, w których zamieszczane są ogłoszenia i reklamy zamawiane przez osoby i podmioty gospodarcze. Co do zasady ogłoszenia i reklamy te publikowane są odpłatnie. Spółka w odpowiedzi na prośby kierowane do niej przez organizacje charytatywne prowadzące działalność pożytku publicznego udostępnia im jednak część powierzchni reklamowej w wydawanych przez siebie tytułach prasowych nieodpłatnie.

W związku z powyższym Spółka wnosi o rozstrzygnięcie, czy w okresie począwszy od 1 stycznia 2004 r. Spółka ustalając podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych może odliczyć od swojego dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 updop w brzmieniu ustalonym ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz. U. Nr 202, poz. 1597, ze zm.) wartość darowizn polegających na nieodpłatnym udostępnieniu powierzchni reklamowych w tytułach prasowych wydawanych przez Spółkę, o ile darowizny te przekazywane są na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 updop?

Zdaniem Spółki zgodnie z brzmieniem art. 18 ust. 1 pkt 1 updop obowiązującym począwszy od 1 stycznia 2004 r. podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych stanowi dochód podatnika ustalony zgodnie z art. 7 updop po odliczeniu darowizn przekazywanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 updop.

Kluczowe do ustalenia pisemnej interpretacji wnioskowanej przez Spółkę jest ustalenie, czy opisane w stanie faktycznym powyżej nieodpłatne udostępnianie powierzchni reklamowej z przeznaczeniem na cele charytatywne można uznać za "darowiznę" w rozumieniu art. 18 ust. 1 pkt 1 updop. Spółka wskazuje, że przepisy updop nie definiują pojęcia "darowizny". W takiej sytuacji dyrektywa językowej wykładni prawa nakazuje stosować znaczenie danego pojęcia, jakie przypisywane jest mu na podstawie definicji legalnych zawartych w innych aktach ustawowych, tak by bez nieuzasadnionych powodów nie przypisywać różnych znaczeń takiemu samemu zwrotowi używanemu przez ustawodawcę w różnych miejscach systemu prawnego. Zasada ta, zdaniem Spółki, jest zgodna z regułami wykładni systemowej postulującej dokonywanie interpretacji tekstu prawnego, tak by zapewnić spójność i jednoznaczność norm prawnych w obrębie całego systemu prawnego.

Spółka odnosząc powyższe zasady do poszukiwania znaczenia pojęcia "darowizny" użytego w art. 18 ust. 1 pkt 1 updop uznaje, że znaczenie to powinno być ustalone za pomocą definicji darowizny zawartej w regulacjach kodeksu cywilnego. W tym bowiem akcie prawnym regulowane są podstawowe założenia i rozwiązania normatywne w zakresie stosunku prawnego powstałego w wyniku zawarcia umowy darowizny. Należy go zatem traktować jako akt normatywny będący podstawowym odniesieniem przy interpretowaniu innych aktów prawnych, które mogą regulować inne niż cywilnoprawne skutki zawarcia umowy darowizny. Odzwierciedlenie powyższego stanowiska znajduje wyraz w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego nakazującego wprost interpretowanie pojęcia "darowizny" zgodnie z regulacjami kodeksu cywilnego (wyrok z dnia 19 maja 1994 r., sygn. akt SA/Po 3612/93; wyrok z dnia 18 grudnia 1998 r., sygn. akt III SA 1769/97; wyrok z dnia 26 lutego 1999 r., sygn. akt I SA/Łd 388/97).

Definicję darowizny na gruncie kodeksu cywilnego zawiera art. 888. Zgodnie z tym przepisem przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Przesłanką zaistnienia umowy darowizny są więc bezpłatność dokonanego świadczenia na rzecz innej osoby oraz dokonanie tego świadczenia kosztem swojego majątku.

Kodeksowa definicja nie stanowi wprost, co może być przedmiotem umowy darowizny. Doktryna prawa cywilnego zgodnie jednak wskazuje, że może mieć ona za swój przedmiot zarówno pieniądze, inne rzeczy jak i prawa majątkowe. Bezpłatne przekazanie tych składników majątkowych sprawia bowiem, że darczyńca dokonuje świadczenia kosztem swojego majątku.

Mając powyższe na względzie Spółka uznaje, że również pojęcie "darowizny" użyte w art. 18 ust. 1 pkt 1 updop należy rozumieć jako bezpłatne przekazanie przez darczyńcę kosztem swojego majątku na rzecz obdarowanego posiadanych pieniędzy, innych rzeczy lub praw majątkowych. Tym samym takie przekazanie (o ile oczywiście spełnione zostaną inne warunki zawarte w art. 18 ust. 1 pkt 14 updop, w szczególności co do odpowiedniego statusu podmiotu obdarowanego) umożliwi darczyńcy odliczenie 10% wartości przekazanych rzeczy lub praw majątkowych od swojego dochodu przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku Spółka dokonuje nieodpłatnego przekazania określonej powierzchni reklamowej w wydawanych przez siebie tytułach prasowych organizacjom charytatywnym. Tym samym Spółka uznaje, że dokonuje darowizny prawa majątkowego polegającego na uprawnieniu do korzystania z określonej powierzchni reklamowej. Zdaniem Spółki podkreślenia wymaga fakt, że przekazanie to jest nieodpłatne - obdarowana organizacja nie dokonuje żadnego świadczenia w zamian za przekazane prawo i odbywa się kosztem majątku Spółki - Spółka w związku z darowizną ponosi określone koszty polegające na konieczności poniesienia wydatków związanych z wydrukowaniem ogłoszenia obdarowanego (np. druk, papier) jak i pozbawia się możliwości sprzedaży przekazywanej obdarowanemu powierzchni reklamowej na zasadach komercyjnych.

W związku z powyższym Spółka uznaje, że dokonywane przez nią nieodpłatne przekazania powierzchni reklamowej na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, organizacjom o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - podlegają odliczeniu od dochodu Spółki przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych łącznie do wysokości 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 updop.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami informuje, co następuje:

Przepis artykułu 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stanowi, że podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo z art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1 updop.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia "darowizny". Cechy tej umowy zostały natomiast określone w art. 888 - 902 Tytułu XXXIII kodeksu cywilnego. Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku (art. 888 § 1 kc). Darowizna ma na celu nieodpłatne przysporzenie obdarowanemu korzyści (wzbogacenie obdarowanego) kosztem majątku darczyńcy. Świadczenie darowizny jest bezpłatne tylko wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili dokonania darowizny, ani też w przyszłości.

Przedmiotem darowizny mogą być pieniądze, wartości pieniężne, prawa majątkowe, zwolnienie z długu, ruchomości lub nieruchomości. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych rozszerza cywilistyczne pojęcie darowizny także o świadczenie bezpłatnych usług na rzecz obdarowanego.

Działania Spółki polegające na nieodpłatnym udostępnianiu powierzchni reklamowych w tytułach prasowych wydawanych przez Spółkę na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rzecz organizacji, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, mogą być, zdaniem tutejszego organu podatkowego, uznane za darowiznę. Działanie to nosi bowiem wszystkie cechy darowizny, jakim jest bezpłatne świadczenie dokonane kosztem majątku Spółki. Spółka udostępniając bezpłatnie powierzchnię reklamową organizacjom charytatywnym ponosi koszty związane z wydrukowaniem tych reklam, nie otrzymując przy tym żadnego odpowiednika w świadczeniu drugiej strony.

Aby darowizny dokonane przez Spółkę mogły być przez nią odliczane od dochodu, muszą zostać spełnione łącznie trzy warunki:

- darowizna musi zostać przekazana na cel określony w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub cele kultu religijnego,

- obdarowanym nie może być podmiot należący do pewnych, określonych w ustawie kategorii,

- wartość darowizny nie może przekraczać 10% dochodu podatnika określonego zgodnie z wymogami ustawy.

W przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym udostępnianie powierzchni reklamowej z przeznaczeniem na cele charytatywne może zostać uznane za "darowiznę" w rozumieniu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (obowiązującego od dnia 1 stycznia 2004 r.), Spółka może więc ustalając podstawę opodatkowania odliczyć od dochodu w/w darowizny łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu. Informując bowiem o możliwościach wpłat na cele realizowane przez organizacje pożytku publicznego - pośrednio realizuje się te cele.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zauważa, że od 1 stycznia 2004 r. do art. 18 dodany został ust. 1 c, zgodnie z którym odliczenia od podatku darowizn można dokonać tylko wtedy, gdy wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego. W przypadku darowizny innej niż pieniężna darczyńca musi legitymować się dokumentem, z którego wynika wartość darowizny oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego MUS postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 PLN (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj