Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD/423-53-1/MM/05
z 3 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-53-1/MM/05
Data
2006.01.03



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
nieodpłatne używanie
podatek dochodowy od osób prawnych
przychody z innych źródeł
świadczenie nieodpłatne


Pytanie podatnika
Pytanie w sprawie skutków podatkowych w przypadku nieodpłatnego użyczenia sieci kanalizacyjnej dokonanego przez Gminę X (mającej 100% udziału w Spółce) na rzecz Spółki ?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 28 września 2005 r. (data wpływu do US 03.10.2005 r.) w sprawie skutków podatkowych w przypadku nieodpłatnego użyczenia sieci kanalizacyjnej dokonanego przez Gminę X (mającej 100% udziału w Spółce) na rzecz Spółki jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 28 września 2005 r. Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Gmina Y poniosła nakłady na realizację sieci kanalizacyjnej na terenie gminy korzystając z funduszy pomocowych Unii Europejskiej ISPA. Beneficjentem końcowym zgodnie z memorandum finansowym jest Gmina X. Zgodnie z zapisami tegoż memorandum przez 5 lat Gmina X jako beneficjent przejmuje na siebie zadanie eksploatacji ww. sieci. Do bezpośredniej realizacji tego zadania Gmina X przekazała uprawnienia na rzecz Spółki, jednocześnie oddając Spółce w nieodpłatne użyczenie wybudowaną sieć kanalizacyjną. Spółka zgodnie z intencją inwestora zamierza oddać tę sieć w nieodpłatne użyczenie Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Y prowadzącemu bieżącą eksploatację sieci na terenie Gminy Y. Spółka nadmienia, że wyłącznym udziałowcem Spółki jest Gmina X, natomiast ZGKiM w Y jest własnością również w 100% Gminy Y.

Wątpliwości Spółki dotyczą skutków podatkowych zawarcia umowy nieodpłatnego użyczenia mienia. Zdaniem Spółki umowa nieodpłatnego użyczenia zawarta pomiędzy Gminą X a Spółką ze względu na 100% udział własności Gminy X w Spółce jest zwolniona z podatku dochodowego.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:

Dochód uzyskany z tytułu nieodpłatnego przekazania mienia nie mieści się w katalogu zwolnień od podatku dochodowego zawartym w art. 17 ustawy.
Jednocześnie zgodnie z art. 12 ust. 1. pkt 2 ustawy z dnia 15. 02. 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Przy definiowaniu pojęcia "spółka użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego" należy kierować się m.in. przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). Gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług w sposób nieprzerwany. Zadania te mogą być prowadzone przez gminę, powiat, województwo i obejmują takie problemy jak:

- zaopatrzenie w energię cieplną i elektryczną oraz gaz,
- gospodarkę wodną,
- gospodarkę terenami,
- ochronę środowiska,
- transport, drogi publiczne,
- zaopatrzenie w wodę.

Zatem spółki prawa handlowego, których udziałowcami są jednostki samorządu terytorialnego, wykonujące ww. zadania, zaliczane są do spółek użyteczności publicznej.

Przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny wskazuje, iż Spółka mieści się w ramach wykonywanych zadań w grupie spółek użyteczności publicznej oraz wyłącznym udziałowcem w Spółce jest samorząd terytorialny. W związku z powyższym w przypadku przekazania sieci kanalizacyjnej przez Gminę X na rzecz Spółki spełnione są warunki wyłączające z przychodów Spółki otrzymane świadczenia nieodpłatnie w związku z przekazanie mienia w nieodpłatne użytkowanie zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, natomiast jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Jednostki - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów.

Na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj