Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD/423-53-1/MM/05
z 3 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-53-1/MM/05
Data
2006.01.03
Autor
Opolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Słowa kluczowe
nieodpłatne używanie
podatek dochodowy od osób prawnych
przychody z innych źródeł
świadczenie nieodpłatne
Pytanie podatnika
Pytanie w sprawie skutków podatkowych w przypadku nieodpłatnego użyczenia sieci kanalizacyjnej dokonanego przez Gminę X (mającej 100% udziału w Spółce) na rzecz Spółki ?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 14a § 4 i § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 28 września 2005 r. (data wpływu do US 03.10.2005 r.) w sprawie skutków podatkowych w przypadku nieodpłatnego użyczenia sieci kanalizacyjnej dokonanego przez Gminę X (mającej 100% udziału w Spółce) na rzecz Spółki jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Pismem z dnia 28 września 2005 r. Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie. Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: Gmina Y poniosła nakłady na realizację sieci kanalizacyjnej na terenie gminy korzystając z funduszy pomocowych Unii Europejskiej ISPA. Beneficjentem końcowym zgodnie z memorandum finansowym jest Gmina X. Zgodnie z zapisami tegoż memorandum przez 5 lat Gmina X jako beneficjent przejmuje na siebie zadanie eksploatacji ww. sieci. Do bezpośredniej realizacji tego zadania Gmina X przekazała uprawnienia na rzecz Spółki, jednocześnie oddając Spółce w nieodpłatne użyczenie wybudowaną sieć kanalizacyjną. Spółka zgodnie z intencją inwestora zamierza oddać tę sieć w nieodpłatne użyczenie Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Y prowadzącemu bieżącą eksploatację sieci na terenie Gminy Y. Spółka nadmienia, że wyłącznym udziałowcem Spółki jest Gmina X, natomiast ZGKiM w Y jest własnością również w 100% Gminy Y. Wątpliwości Spółki dotyczą skutków podatkowych zawarcia umowy nieodpłatnego użyczenia mienia. Zdaniem Spółki umowa nieodpłatnego użyczenia zawarta pomiędzy Gminą X a Spółką ze względu na 100% udział własności Gminy X w Spółce jest zwolniona z podatku dochodowego. W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje: Dochód uzyskany z tytułu nieodpłatnego przekazania mienia nie mieści się w katalogu zwolnień od podatku dochodowego zawartym w art. 17 ustawy. Przy definiowaniu pojęcia "spółka użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego" należy kierować się m.in. przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). Gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług w sposób nieprzerwany. Zadania te mogą być prowadzone przez gminę, powiat, województwo i obejmują takie problemy jak: - zaopatrzenie w energię cieplną i elektryczną oraz gaz, Zatem spółki prawa handlowego, których udziałowcami są jednostki samorządu terytorialnego, wykonujące ww. zadania, zaliczane są do spółek użyteczności publicznej. Przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny wskazuje, iż Spółka mieści się w ramach wykonywanych zadań w grupie spółek użyteczności publicznej oraz wyłącznym udziałowcem w Spółce jest samorząd terytorialny. W związku z powyższym w przypadku przekazania sieci kanalizacyjnej przez Gminę X na rzecz Spółki spełnione są warunki wyłączające z przychodów Spółki otrzymane świadczenia nieodpłatnie w związku z przekazanie mienia w nieodpłatne użytkowanie zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, natomiast jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Jednostki - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów. Na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.