Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lesznie
PP-III/440-1/06/PZ
z 19 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-III/440-1/06/PZ
Data
2006.01.19
Autor
Urząd Skarbowy w Lesznie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Zmiany w przepisach obowiązujących
Słowa kluczowe
biura
budynek
budynek mieszkalny
lokal użytkowy
roboty instalacyjne
stawki podatku
Pytanie podatnika
dotyczy stawki podatku od towarów i usług dla robót budowlanych wykonywanych na infrastrukturze towarzyszącej nie tylko budownictwu mieszkaniowemu
Pismem z dnia 23.12.2005r. (data wpływu do Urzędu 27.12.2005r.) Spółka z o.o. zwróciła się do tut. organu podatkowego z zapytaniem w sprawie udzielenia interpretacji o zakresie i sposobie zastosowania norm prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Zakład uczestniczy w przetargach na roboty budowlane w zakresie instalacji grzewczych realizowanych dla Spółdzielni Mieszkaniowych. Zdarza się, że przedmiot przetargu obejmuje roboty dotyczące budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego oraz innego, np. lokali użytkowych, biur z zapleczem socjalnym Spółdzielni Mieszkaniowej znajdujących się w budynkach wielorodzinnych jako ich części lub w innych budynkach. Zdaniem Jednostki w takich przypadkach należy w ofercie podać dwie stawki podatku VAT, tj. 7% dla robót związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą temu budownictwu oraz 22% dla innych budynków i lokali użytkowych. Po rozpatrzeniu stanu faktycznego przedmiotowej sprawy oraz mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego organ podatkowy informuje: Stosownie do art.146 ust.1 pkt 2 lit.a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano- montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Zgodnie z regulacją zawartą w art.146 ust.2 powołanej wyżej ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Definicję infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zawiera art.146 ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w pojęciu tym mieszczą się: 1/. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, 2/ urządzanie i zagospodarowanie tereniu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, a w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, 3/ urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Wymieniona infrastruktura w praktyce może być związana z funkcjami gospodarczymi (obiekty użytkowe w mieście i budynki gospodarcze na wsi), a tylko w pewnej części wyłącznie z budownictwem mieszkaniowym. Powołany wyżej przepis art.146 ust.1 pkt 2 lit. a cyt. ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka podatku 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. W związku z powyższym, jeżeli realizowana infrastruktura dotyczy zarówno budownictwa mieszkaniowego, jak i pozostałego, dla zastosowania właściwej stawki należy wydzielić tę część, która jest związana budownictwem mieszkaniowym; będzie ona podlegała opodatkowaniu według stawki 7%, pozostała zaś część stawką 22%. Interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej sporządzenia. Interpretacja ta jest wiążąca do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.