Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu
PB1/415-43/05
z 9 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB1/415-43/05
Data
2005.12.09



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Toruniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
opodatkowanie
udostępnianie nieruchomości
źródła przychodu


Pytanie podatnika
Dotyczy opodatkowania kwoty otrzymywanej od Gminy Miasta Torunia za udostępnianie nieruchomości.


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 27 września 2005 roku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w związku z wątpliwościami odnośnie opodatkowania kwoty otrzymywanej od Gminy Miasta Torunia za udostępnianie nieruchomości uznaje stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 15 lipca 2005 roku w Prezydent Miasta Torunia powierzył Pani i Pani mężowi prowadzenie placówki opiekuńczo – wychowawczej socjalizacyjnej z dziewięciorgiem opuszczonych i pokrzywdzonych przez swoich rodziców biologicznych dzieci.

Opisała Pani zawartą umowę, z której wynika, iż jest Pani właścicielką zabudowanej nieruchomości w … i udostępnia Pani Gminie Miasta Toruń tę nieruchomość na prowadzenie placówki opiekuńczo – wychowawczej, tj. domu rodzinnego. W zamian za udostępnienie nieruchomości otrzyma Pani kwotę 2.500 zł miesięcznie.

Ponadto w złożonym w dniu 10 listopada 2005 roku uzupełnieniu do wniosku wyjaśniła Pani, iż mąż Pani jest Dyrektorem Jednostki Opiekuńczo – wychowawczej w domu rodzinnym. Pani została przez męża zatrudniona i otrzymuje wynagrodzenie z MOPR w Toruniu. Dodatkowo poinformowała Pani, iż zarówno Pani jak i mąż nie prowadzicie pozarolniczej działalności gospodarczej i takiej działalności nie możecie prowadzić. Otrzymywana kwota 2.500 zł jest kwotą na bieżące funkcjonowanie domu rodzinnego, która została określona zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 5 listopada 2004 roku. Ponadto oświadczyła Pani iż otrzymywana kwota nie jest dochodem z najmu i dzierżawy nieruchomości.

We wniosku zawarła Pani pytanie: czy otrzymywana przez Panią kwota uznana jest jako dochód z innych źródeł i według jakich zasad powinna być opodatkowana...

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Pani zdaniem otrzymana kwota 2.500 zł nie podlega opodatkowaniu żadnym podatkiem.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów są nieruchomości lub ich części, zatem otrzymana kwota stanowi przychód z nieruchomości.

Natomiast art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 poz. 593i Nr 99 poz. 1001) określa, iż placówki opiekuńczo – wychowawcze /.../ prowadzone przez powiat są jednostkami budżetowymi.

Zgodnie z § 1 pkt 2) lit. a) rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 5 listopada 2004 roku w sprawie określenia zryczałtowanej kwoty na utrzymanie dziecka oraz stawek na bieżące funkcjonowanie placówki rodzinnej określa stawki na bieżące funkcjonowanie placówki rodzinnej miesięczne na utrzymanie lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, w którym mieści się placówka rodzinna. Następnie § 3 ust. 1 cytowanego rozporządzenia określa stawkę na utrzymanie domu jednorodzinnego ustala się w wysokości kwoty odpowiadającej wydatkom ponoszonym na opłaty za energię cieplną i elektryczną, wodę, gaz, odbiór nieczystości stałych i płynnych, abonament telewizyjny i radiowy, ryczałt na zakup opału, z uwzględnieniem podatku od nieruchomości i opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów, podzielonej przez liczbę osób zamieszkujących w domu jednorodzinnym i pomnożonej przez liczbę dzieci umieszczonych w placówce rodzinnej oraz prowadzącego placówkę.

Z treści opisanej przez Panią w piśmie z dnia 27 września 2005 roku umowy zawartej w dniu 15 lipca 2005 roku z Prezydentem Miasta Torunia wynika, iż kwota 2.500 zł w zamian za udostępnienie Gminie Miasta Torunia nieruchomości nie jest kwotą otrzymaną na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 5 listopada 2004 roku w sprawie określenia zryczałtowanej kwoty na utrzymanie dziecka oraz stawek na bieżące funkcjonowanie placówki rodzinnej. Bowiem kwotę 2.500 zł otrzymuje Pani miesięcznie w zamian za udostępnienie nieruchomości na prowadzenie placówki opiekuńczo – wychowawczej. Natomiast kwota określona w § 3 ust. 1 cytowanego rozporządzenia określa stawkę na utrzymanie domu jednorodzinnego ustaloną w wysokości kwoty odpowiadającej wydatkom ponoszonym na opłaty za energię cieplną i elektryczną, wodę, gaz, odbiór nieczystości stałych i płynnych, abonament telewizyjny i radiowy, ryczałt na zakup opału, z uwzględnieniem podatku od nieruchomości i opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów, podzielonej przez liczbę osób zamieszkujących w domu jednorodzinnym i pomnożonej przez liczbę dzieci umieszczonych w placówce rodzinnej oraz prowadzącego placówkę. Zatem sposób ustalania kwoty uzależniony jest m. in. od ponoszonych opłat. Stąd nie może być to kwota określona w powyższej umowie.

Tym samym otrzymana kwota 2.500 zł miesięcznie od Gminy Miasta Toruń w zamian za udostępnienie Gminie nieruchomości na prowadzenie placówki opiekuńczo - wychowawczej stanowi przychód z nieruchomości i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Oceny stanowiska dokonano zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w piśmie z dnia 27 września 2005 roku uzupełnionego w dniu 10 listopada 2005 roku i stanem prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta.

Zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 tej ustawy.

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu w terminie siedmiu dni od daty doręczenia postanowienia Stronie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj