Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.VI/I-415-135-III/05
z 30 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI/I-415-135-III/05
Data
2005.12.30



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
odliczenie od dochodu
rehabilitacja
sprzęt rehabilitacyjny


Pytanie podatnika
Czy poniesione wydatki na zakup materaca i poduszki "ortopedyczne" podlegają odliczeniu od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej i jakie powinno się posiadać dowody na udokumentowanie poniesionych wydatków?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Pani zawarte we wniosku z dnia 04.10.2005 r. jest nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 04.10.2005 r. (uzupełnionym 24.10.2005 r.) zwróciła się Pani do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, iż posiada Pani orzeczenie o niepełnosprawności "stopnia lekkiego z powodu narządów ruchu". Zgodnie z zaleceniem lekarza specjalisty kupiła Pani materac i poduszkę "ortopedyczne". Ponadto korzystała Pani ze zleconych przez lekarz pełnopłatnych zabiegów rehabilitacyjnych. Na zakupione artykuły posiada Pani faktury VAT. Do wniosku załączyła Pani materiały reklamowe dotyczące zakupionych artykułów.

Pyta Pani, czy poniesione wydatki podlegają odliczeniu od dochodu i jakie powinna Pani posiadać dowody na udokumentowanie poniesionych wydatków?

Pani zdaniem, zarówno materac jak również poduszka ortopedyczne spełniają funkcje rehabilitacyjne ponieważ likwidują napięcie mięśniowe, łagodzą bóle kręgosłupa lędźwiowego i szyjnego tym samym, w Pani ocenie, jest to sprzęt rehabilitacyjny , którego zakup uprawnia do skorzystania z ulgi podatkowej. Również, Pani zdaniem, wydatki na zabiegi rehabilitacyjne uprawniają do w/w ulgi.

Zgodnie art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2005 r., podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28 - 30 oraz art. 30a - 30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a - 4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Przysługujące do odliczenia od dochodu przed opodatkowaniem wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 6 w/w ustawy o podatku dochodowym, zostały ściśle określone w ust. 7 a tego samego artykułu.

Wśród nich wymienia się między innymi wydatki na:

- pkt 3, zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego;

- pkt 6, odpłatność za pobyt na leczeniu w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, za pobyt w zakładzie rehabilitacji leczniczej, zakładach opiekuńczo - leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne.

Zgodnie z art. 26 ust. 7b w/w ustawy wydatki na cele rehabilitacyjne podlegają odliczeniu od dochodu wówczas, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, PFRON lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami, a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 7 a ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z wyjątkiem wydatków, o których mowa w ust. 7 a pkt 7, 8, i 14 (ust. 7 c w/w ustawy).

Zgodnie z art. 26 ust. 7 d w/w ustawy warunkiem odliczenia wydatków na cele rehabilitacyjne, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1) orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2) decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3) orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

W świetle przytoczonych przepisów należy stwierdzić, iż nie przysługuje Pani odliczenie z tytułu zakupu materaca oraz poduszki nazwanych ortopedycznymi, ponieważ zakup powyższych artykułów nie mieści się w dyspozycji cyt./w przepisu art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż artykuły te nie są indywidualnym sprzętem, urządzeniami czy narzędziami technicznymi niezbędnymi w rehabilitacji bądź ułatwiającymi wykonywanie czynności życiowych. Natomiast w ramach ulgi rehabilitacyjnej, stosownie do postanowień art. 26 ust. 7a pkt 6 i ust. 7d, może odliczyć Pani wydatki poniesione na opłacenie zabiegów rehabilitacyjnych. Dokumentem stwierdzającym w tym przypadku wysokość poniesionego wydatku może być faktura lub dowód wpłaty.

W myśl art. 14b § 1 i 2 w/w Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj