Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PDFN II/415-115/05/DW
z 11 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDFN II/415-115/05/DW
Data
2006.01.11
Autor
Urząd Skarbowy w Sosnowcu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku
Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
odliczenia od podatku
ulga remontowa
współwłasność
Pytanie podatnika
I. Czy każdemu ze współwłaścicieli lokalu mieszkalnego przysługuje odrębny limit odliczeń wydatków w ramach ulgi remontowej?
II. Czy odliczeniu w ramach ulgi remontowej podlegają wydatki poniesione w 2005 r. na zakup: - materiałów budowlanych służących wybudowaniu ścian według nowego układu, - urządzeń sanitarnych takich jak umywalka, toaleta, wanna, armatura , - płytek ceramicznych ściennych i podłogowych, - podłóg drewnianych i usługi układania tych podłóg, - elementów instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej takich jak: przewody, rury, puszki elektryczne, - rolet do trwałego zamontowania, - zakupu i montażu drzwi przesuwnych, półek oraz wieszaków, na trwale zamontowanych w ścianach, w garderobie i przedpokoju (szafa wnękowa), - zakup innych materiałów budowlanych takich jak kleje, farby, proszki - parawanu nawannowego?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, iż stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 11.10.2005 r. (wpływ do tut. organu podatkowego w dniu 24.10.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej UZASADNIENIE W dniu 24.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik zakupił na rynku pierwotnym od developera udział we własności lokalu mieszkalnego (nabycie nastąpiło 18.07.2005 r.). Drugim współwłaścicielem lokalu jest osoba nie będąca małżonkiem podatnika. Podatnik podnosi we wniosku, że w nabytym lokalu konieczne jest wykonanie pewnych robót w celu wykończenia tego lokalu i w związku z tym ponosił i będzie ponosił w 2005 r. wymienione we wniosku wydatki remontowe, udokumentowane fakturami VAT. Zdaniem podatnika w opisanym stanie faktycznym: Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. W myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Stosownie do art. 27a ust. 6 pkt 1 ww. ustawy, wydatek taki musi być udokumentowany fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej. Należy podkreślić, że poniesione przez podatnika wydatki - w tym również związane z lokalem mieszkalnym w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym - mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo- modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wyżej omówione warunki. Podatnik ma zatem prawo do odliczenia wydatków remontowych poniesionych od chwili uzyskania tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego ( nabytego we współwłasności - akt notarialny), a więc od momentu nabycia prawa własności udokumentowanego aktem notarialnym. Ad. 1) Jeśli chodzi o kwestię ustalenia limitu wydatków podlegających odliczenia w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej należy stwierdzić, że na jego wysokość nie ma wpływu fakt wspólności budynku mieszkalnego, gdyż każdy ze współwłaścicieli zaspokaja swoje własne potrzeby mieszkaniowe, co jest warunkiem koniecznym do skorzystania z prawa do ulgi w podatku. Tak więc każdemu z nich przysługuje pełny limit odliczenia skoro nie są małżonkami. Ad. 2) i 3) Wydatki, o których mowa we wniosku podlegać mogą odliczeniu w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej, jeśli ujęte zostały w katalogu wydatków uznawanych za wydatki na remont i modernizację lokalu mieszkalnego. Katalog taki zawiera rozp. Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788). Z § 1 ww. rozporządzenia wynika, że za wydatki na remont i modernizację lokalu mieszkalnego uważa się wydatki poniesione na: W związku z powyższym udokumentowane fakturami VAT wydatki poniesione w 2005 r. na: Natomiast wymieniony we wniosku parawan nawannowy, któremu nie można przypisać charakteru trwałości umiejscowienia, nie będzie mógł zostać odliczony w ramach tej ulgi. Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu postanowił jak w sentencji.Niniejsze postanowienie zostało wydane, na mocy art. 143 ww. Ordynacji podatkowej, z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.