Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PDFN II/415-115/05/DW
z 11 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDFN II/415-115/05/DW
Data
2006.01.11



Autor
Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
odliczenia od podatku
ulga remontowa
współwłasność


Pytanie podatnika
I. Czy każdemu ze współwłaścicieli lokalu mieszkalnego przysługuje odrębny limit odliczeń wydatków w ramach ulgi remontowej?
II. Czy odliczeniu w ramach ulgi remontowej podlegają wydatki poniesione w 2005 r. na zakup:
- materiałów budowlanych służących wybudowaniu ścian według nowego układu,
- urządzeń sanitarnych takich jak umywalka, toaleta, wanna, armatura ,
- płytek ceramicznych ściennych i podłogowych,
- podłóg drewnianych i usługi układania tych podłóg,
- elementów instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej takich jak: przewody, rury, puszki elektryczne,
- rolet do trwałego zamontowania,
- zakupu i montażu drzwi przesuwnych, półek oraz wieszaków, na trwale zamontowanych w ścianach, w garderobie i przedpokoju (szafa wnękowa),
- zakup innych materiałów budowlanych takich jak kleje, farby, proszki
- parawanu nawannowego?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, iż stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 11.10.2005 r. (wpływ do tut. organu podatkowego w dniu 24.10.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej
1) przysługiwania odrębnego limitu odliczeń wydatków w ramach ulgi remontowej każdemu z współwłaścicieli oraz
2) możliwości odliczenia w ramach tzw. ulgi remontowej wydatków poniesionych w 2005 r. na zakup:
- materiałów budowlanych służących wybudowaniu ścian według nowego układu,
- urządzeń sanitarnych takich jak umywalka, toaleta, wanna, armatura,
- płytek ceramicznych ściennych i podłogowych,
- podłóg drewnianych i usługi układania tych podłóg,
- elementów instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej takich jak: przewody, rury, puszki elektryczne,
- rolet do trwałego zamontowania,
- zakupu i montażu drzwi przesuwnych, półek oraz wieszaków trwale zamontowanych w ścianach, w garderobie i przedpokoju (szafa wnękowa),
- zakup innych materiałów budowlanych jak: kleje, farby, proszki
- jest prawidłowe
3) możliwości odliczenia w ramach tzw. ulgi remontowej wydatków poniesionych w 2005 r. na zakup na zakup parawanu nawannowego
- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik zakupił na rynku pierwotnym od developera udział we własności lokalu mieszkalnego (nabycie nastąpiło 18.07.2005 r.). Drugim współwłaścicielem lokalu jest osoba nie będąca małżonkiem podatnika. Podatnik podnosi we wniosku, że w nabytym lokalu konieczne jest wykonanie pewnych robót w celu wykończenia tego lokalu i w związku z tym ponosił i będzie ponosił w 2005 r. wymienione we wniosku wydatki remontowe, udokumentowane fakturami VAT.

Zdaniem podatnika w opisanym stanie faktycznym:
1) Limit odliczeń w ramach ulgi remontowej przysługuje odrębnie każdemu ze współwłaścicieli.
2) i 3) Odliczeniu od podatku w ramach ulgi remontowej podlegają wydatki na zakup w 2005 r. materiałów budowlanych służących:
- wybudowaniu ścian według nowego układu,
- urządzeń sanitarnych takich jak umywalka, toaleta, wanna, armatura, parawan nawannowy,
- płytek ceramicznych ściennych i podłogowych,
- podłóg drewnianych wraz z usługą układania tych podłóg,
- elementów instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej takich jak przewody, rury, puszki elektryczne),
- rolet do trwałego zamontowania,
- zakup i montaż drzwi przesuwnych, półek oraz wieszaków trwale zamontowanych w ścianach, w garderobie i przedpokoju (szafa wnękowa),
- zakup innych materiałów budowlanych jak: kleje, farby, proszki.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

W myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Stosownie do art. 27a ust. 6 pkt 1 ww. ustawy, wydatek taki musi być udokumentowany fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej.

Należy podkreślić, że poniesione przez podatnika wydatki - w tym również związane z lokalem mieszkalnym w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym - mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo- modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wyżej omówione warunki. Podatnik ma zatem prawo do odliczenia wydatków remontowych poniesionych od chwili uzyskania tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego ( nabytego we współwłasności - akt notarialny), a więc od momentu nabycia prawa własności udokumentowanego aktem notarialnym.

Ad. 1) Jeśli chodzi o kwestię ustalenia limitu wydatków podlegających odliczenia w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej należy stwierdzić, że na jego wysokość nie ma wpływu fakt wspólności budynku mieszkalnego, gdyż każdy ze współwłaścicieli zaspokaja swoje własne potrzeby mieszkaniowe, co jest warunkiem koniecznym do skorzystania z prawa do ulgi w podatku. Tak więc każdemu z nich przysługuje pełny limit odliczenia skoro nie są małżonkami.

Ad. 2) i 3) Wydatki, o których mowa we wniosku podlegać mogą odliczeniu w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej, jeśli ujęte zostały w katalogu wydatków uznawanych za wydatki na remont i modernizację lokalu mieszkalnego. Katalog taki zawiera rozp. Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).

Z § 1 ww. rozporządzenia wynika, że za wydatki na remont i modernizację lokalu mieszkalnego uważa się wydatki poniesione na:
- zakup materiałów i urządzeń,
- zakup usług obejmujących: wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu, transport materiałów i urządzeń, wykonawstwo robót,
- najem sprzętu budowlanego,
- opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów,
w związku z robotami określonymi w załączniku nr 2 do tego rozporządzenia, do których należą m.in. remont, modernizacja lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:
- ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych,
- podłóg i posadzek,
- okien, świetlików i drzwi,
- powłok malarskich i tapet,
- pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników),
a także remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących m.in.:
- instalacji sanitarnych,
- instalacji elektrycznych.

W związku z powyższym udokumentowane fakturami VAT wydatki poniesione w 2005 r. na:
- wybudowanie ścian według nowego układu,
- urządzeń sanitarnych takich jak umywalka, toaleta, wanna, armatura,
- płytek ceramicznych ściennych i podłogowych,
- podłóg drewnianych wraz z usługą układania tych podłóg,
- elementów instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej jak: przewody, rury, puszki elektryczne,
- rolet do trwałego zamontowania,
- zakup i montaż drzwi przesuwnych, półek oraz wieszaków, w celu trwałego zamontowania jako szafy wnękowe,
- zakup innych materiałów budowlanych takich jak kleje, farby, proszki
pod warunkiem, że wykorzystywane zostaną przy wykonywaniu robót wymienionych we wspomnianym załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia, mogą zostać odliczone od podatku w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej.

Natomiast wymieniony we wniosku parawan nawannowy, któremu nie można przypisać charakteru trwałości umiejscowienia, nie będzie mógł zostać odliczony w ramach tej ulgi.
Jednocześnie podkreśla się, że w przypadku zakupu "innych materiałów budowlanych" oceny, czy podlegają one odliczeniu w ramach tzw. ulgi remontowej należy dokonywać osobno dla każdego z nich w oparciu o kryteria określone ww. przepisami.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu postanowił jak w sentencji.Niniejsze postanowienie zostało wydane, na mocy art. 143 ww. Ordynacji podatkowej, z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj