Interpretacja Lubelskiego Urzędu Skarbowego
PD.423-112/05
z 31 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-112/05
Data
2006.01.31



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
fundusz
podatek dochodowy od osób fizycznych
pracownik
przychód
wycieczka


Pytanie podatnika

Pytanie podatnika
Czy w przypadku gdy pracodawca dofinansuje ze środków Funduszu każdemu uczestnikowi imiennie pewną kwotę i kwota ta stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym to czy można zastosować przepis art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według którego wartość świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika do wysokości nie przekraczającej 380,00 zł. w roku podatkowym zwolniona jest od podatku oraz czy od kwoty dofinansowania ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych powinien być potrącony podatek dochodowy od osób fizycznych?


P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko uczelni zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego - w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 4 listopada 2005r.( data wpływu do Urzedu 17.11.2005r.), Nr L.dz.:PS-160/192/05, uzupełniony pismem Nr L.dz.:PS-160/203/05 z dnia 28.11.2005r. uczelni zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego: Zorganizowana została wycieczka dla pracowników Uczelni. Koszt wyjazdu jednej osoby wyniósł 253,00 zł. Odpłatność każdego uczestnika wyniosła 100,00 zł. Pozostała kwota została sfinansowana ze środków własnych w wysokości 2.570,00 zł. oraz ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w wysokości 3.430,00 zł. Kwotę 3.430,00 zł. zaproponowała Komisja Socjalna Związków Zawodowych uczelni i zaakceptował Kanclerz Uczelni.Zgodnie z $ 2 pkt 8 Regulaminu udzielania pomocy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych ( załącznik do Zarządzenia Nr 23/2005 Rektora uczelni z dnia 5 lipca 2005r.) środki funduszu przeznaczone są m.in. na dofinansowanie wycieczek krajowych organizowanych przez uczelnie w formie turystyki grupowej.Dofinansowanie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych stanowi kwotę dofinansowania ogólnie do kosztu wycieczki - nie jest dofinansowaniem dla indywidualnego pracownika.

Pytanie podatnika: Czy w przypadku gdy pracodawca dofinansuje ze środków Funduszu każdemu uczestnikowi imiennie pewną kwotę i kwota ta stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym to czy można zastosować przepis art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według którego wartość świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika do wysokości nie przekraczającej 380,00 zł. w roku podatkowym zwolniona jest od podatku oraz czy od kwoty dofinansowania ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych powinien być potrącony podatek dochodowy od osób fizycznych?

Stanowisko podatnika: W związku z powyższym jeżeli dofinansowanie nie jest imiennie adresowane do danego pracownika, nie jest przypisane konkretnej osobie to kwota dofinansowania nie stanowi przychodu pracownika i nie podlega opodatkowaniu.

Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego uwzględniając przedstawiony stan faktyczny przez podatnika stwierdza co następuje:

Zagadnienie, o którym mowa w złożonym zapytaniu znajduje uregulowanie w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2005 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.Natomiast z art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności (...) świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W kontekście zacytowanego powyżej przepisu należy uznać, że w przypadku częściowo odpłatnych świadczeń , przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń , a odpłatnością ponoszoną przez pracownika . Katalog zwolnień dotyczących m.in. świadczeń otrzymywanych przez pracowników i emerytów zawiera art. 21 ust. 1 ww. ustawy, i tak między innymi:- pkt 38 stanowi, że nie podlegają opodatkowaniu świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.- pkt 67 stanowi , że wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł ; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.- pkt 78 stanowi, że zwolnione z opodatkowania są dopłaty z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz dokonywane zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości oraz z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760,00 zł - do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18.W kontekście powołanych przepisów nie można uznać, iż wartość wycieczki, na którą składają się koszty przewozu, noclegu, wyżywienia, zorganizowanej i w całości lub w części sfinansowanej przez zakład pracy jest świadczeniem rzeczowym, ponieważ uczestnicy wycieczki nie otrzymują świadczenia o charakterze materialnym (rzeczowym). Przedmiotem tego świadczenia jest bowiem usługa turystyczna, a nie rzecz.

Reasumując należy uznać, iż stanowisko płatnika jest nieprawidłowe i koszt wycieczki sfinansowanej z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników, stanowi dla pracowników przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód pracownika ustala się według cen zakupu danej usługi (art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) w takiej części, w jakiej należy ją odnieść do konkretnego pracownika - uczestnika wycieczki. Wartość dofinansowania dla pracownika płatnik ma obowiązek doliczyć do wynagrodzenia wypłacanego w danym miesiącu i od łącznej wartości pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy.Zatem stanowisko wyrażone przez Spółkę we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj