Interpretacja Prezydenta Miasta Chełm
Fn.11.3110/13/2005
z 22 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
Fn.11.3110/13/2005
Data
2005.11.22



Autor
Prezydent Miasta Chełm


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Przepisy ogólne --> Definicje

Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
obiekt budowlany
podatek od nieruchomości
stawki podatku
wyłączenie
wyłączenie gruntów


Pytanie podatnika
Zdaniem podatnika jego nieruchomości położone przy ul. … i …, nabyte w 2005 roku nie mogą być ze względów technicznych wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, zatem winny być do nich stosowane stawki podatku od nieruchomości jak dla gruntów i budynków pozostałych.


Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a, art. 14b, art. 216 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 1 a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych 1(Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zmianami), postanawiam:
ocenić stanowisko wnioskodawcy jako nieprawidłowe i uznać, że budynki, budowle i grunty położone ... przy ulicach: …podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, ze stawką tego podatku - grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Uzasadnienie

… zwrócił się we wniosku z dnia 06.10.2005r., sprecyzowanym w dniu 26 października 2005 roku o udzielenie w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie. Zdaniem podatnika jego nieruchomości położone przy ul. … i …, nabyte w 2005 roku nie mogą być ze względów technicznych wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, zatem winny być do nich stosowane stawki podatku od nieruchomości jak dla gruntów i budynków pozostałych.


Po rozpatrzeniu wniosku Prezydent Miasta Chełm przedstawia, co następuje:

W obecnie obowiązującym stanie prawnym od dnia 01 stycznia 2003 roku, zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, za grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej uważa się grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności ze względów technicznych. Pojęcie „względów technicznych” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Jednak w związku z tym, że przepisy podatkowe w zakresie definicji obiektów budowlanych odwołują się bezpośrednio do prawa budowlanego, sytuacja, w której budynek nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych, będzie miała miejsce w przypadku wydania decyzji o opróżnieniu bądź wyłączeniu z użytkowania w całości lub części budynku ze względu na jego zły stan techniczny. Organem uprawnionym do jej wydania jest, na podstawie art. 68 ustawy - Prawo budowlane, organ nadzoru budowlanego.

Z powyższego zapisu jednoznacznie wynika, iż przedmioty opodatkowania tracą charakter związania z prowadzeniem działalności gospodarczej tylko wówczas jeżeli nie są i nie mogą być do tej działalności wykorzystywane. Brak możliwości wykorzystywania przedmiotu opodatkowania do prowadzenia działalności gospodarczej winien mieć charakter trwały. Ponadto musi to być zdarzenie niezależne od podatnika i dotyczyć stanu technicznego nieruchomości. Sam fakt, że posiadany przez przedsiębiorcę budynek wymaga kapitalnego remontu i w związku z tym nie jest okresowo użytkowany - nie ma wpływu na wymiar podatku od nieruchomości określony przepisami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Brak możliwości wykorzystywania przedmiotów opodatkowania ze względów technicznych, powinien być potwierdzony przez właściwy organ administracji budowlanej. W przypadku stwierdzenia, że obiekt budowlany jest w nieodpowiednim stanie technicznym albo jest użytkowany w sposób zagrażający życiu lub zdrowiu ludzi, środowisku lub bezpieczeństwu mienia, właściwy organ może zakazać użytkowania obiektu budowlanego lub jego części do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. W rozumieniu przepisów podatkowych należy wyraźnie odróżnić stan techniczny obiektu budowlanego (konstrukcji budynku lub budowli) od stanu instalacji, urządzeń (wyposażenia) tego obiektu, które nie podlegają opodatkowaniu i nie maja wpływu na zakwalifikowanie obiektu do kategorii podmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wyłączenie ze względów technicznych nie nastąpi, gdy prowadzenie działalności nie jest możliwe z przyczyn technologicznych np.: demontażu instalacji wodno¬kanalizacyjnej, wyłączenia gniazd i punktów poboru prądu, odcięcie dopływu gazu albo w przypadku awarii urządzeń.

W przypadku gruntów wyłączenie ze względów technicznych nastąpi tylko w niektórych sytuacjach, np. chemicznego, radioaktywnego lub bakteriologicznego skażenia gruntu, które uniemożliwi jego użytkowanie. Przedmioty opodatkowania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej nie zostaną wyłączone z tej kategorii ze względów technicznych również w przypadku, gdy prowadzenie działalności nie jest możliwe z przyczyn ekonomicznych.
… dotychczas nie przedstawił dokumentów uzasadniających wyłączenie gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej ze względów technicznych.

Ponadto informuję, że podatek od nieruchomości nie nawiązuje do efektów ekonomicznych uzyskiwanych przez ich wykorzystywanie. Decydujące znaczenie ma to, że podstawą opodatkowania gruntów i budynków stanowi ich powierzchnia, a nie jest ważne, jak intensywne jest wykorzystywanie tych nieruchomości i jakie przynosi to efekty gospodarcze.
W tym stanie rzeczy orzeczono jak wyżej.

Niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia danego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej, właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.
Niniejsze postanowienie, po uprawomocnieniu się i usunięciu danych identyfikujących podatnika, zostanie przesłane do Dyrektora Izby Skarbowej w Zamościu, celem jego zamieszczenia na stronie internetowej Izby Skarbowej.
Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Chełmie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od daty otrzymania.



1Niniejsza ustawa dokonuje w swojej regulacji wdrożenia dyrektyw Wspólnot Europejskich:

  1. dyrektywy 92.106/EWG z dnia 7 grudnia 1992 r. W sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów transportu kombinowanego towarów miedzy państwami członkowskimi (Dz.Urz. WE L 368 z 17.12. 1992),
  2. dyrektywy 1999162M1E z dnia 17 czerwca 1999r. W sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz. Urz. WE L 187 z 20. 07. 1999). Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej zamieszczone w niniejszej ustawie - z dniem uzyskania przez Rzeczpospolita Polska członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczy ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne, tekst jedn. (Dz. U. Z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.)



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj