Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD/415-27/MM/05/06
z 12 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-27/MM/05/06
Data
2006.01.12
Autor
Opolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
diety
podatek dochodowy od osób fizycznych
podróż służbowa (delegacja)
pracownik
wydatek
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych innych wydatków związanych z wypełnieniem zadań nałożonych na pracownika związanych z odbyciem podróży służbowej ?
P O S T A N O W I E N I E Działając na podstawie art. 14a § 4 i § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 14 października 2005 r. w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych innych wydatków związanych z wypełnieniem zadań nałożonych na pracownika związanych z odbyciem podróży służbowej jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 14 października 2005 r. Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie. Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: Pracownicy Spółki odbywają krajowe i zagraniczne podróże służbowe w ramach poleceń służbowych. W związku z odbywanymi podróżami delegowanym pracownikom przysługują diety oraz zwrot kosztów przejazdów, noclegów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, a także innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. Ponadto pracownicy w ramach nałożonych na nich zadań w trakcie odbywania podróży służbowych ponoszą inne wydatki. Do najbardziej typowych wydatków należą: bilety wstępu na targi, wystawy, pokazy, opłaty za korzystanie z parkingu czy też opłaty za przejazdy taksówką. Wątpliwości Spółki dotyczą zakresu stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"). Zdaniem Spółki diety oraz ekwiwalent za używanie własnego samochodu przez pracownika w celu odbycia podróży służbowej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy Również wydatki związane z wypełnieniem zadań nałożonych na pracownika w trakcie odbywania podróży służbowej, takich jak: zakup biletów wstępu na targi, wystawy, pokazy, opłaty za korzystanie z parkingu czy też opłaty za przejazd taksówką ze względu na brak określonego limitu w ustawie w całości podlegają zwolnieniu z podatku bez względu na wysokość ich poniesienia. W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje: Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas: Zwolnienie ma przysługiwać tylko wówczas, gdy otrzymane przez podatnika świadczenia nie zostały zaliczone do jego kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione m.in. w celu osiągnięcia przychodów pracodawcy. Wysokość zwolnienia, o którym mowa, jest limitowana. Zwolnieniem podatkowym są bowiem objęte kwoty określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236 poz. 1990 ze zm.), a w przypadku podróży zagranicznych określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236 poz. 1991 ze zm.). Ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 16 korzysta również zwrot kosztów z tytułu używania w podróży służbowej przez pracownika samochodu niebędącego własnością pracodawcy. Zwolnienie wówczas przysługuje do wysokości limitu wynikającego z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27, poz. 271 ze zm.) Również zgodnie z § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia dotyczącego podróży służbowych na terenie kraju i z § 2 pkt 2 lit. c ww. rozporządzenia dotyczącego podróży służbowych poza granicami kraju pracownikowi przysługuje zwrot kosztów innych udokumentowanych wydatków określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. W takim przypadku wydatki związane z wypełnieniem zadań nałożonych na pracownika w trakcie odbywania podróży służbowej, takich jak: zakup biletów wstępu na targi, wystawy, pokazy, opłaty za korzystanie z parkingu czy też opłaty za przejazd taksówką będą korzystały ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy. Ponieważ ani przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy ani przepisy obu ww. rozporządzeń nie wymieniają, o jakie inne udokumentowane wydatki chodzi, jak również nie ograniczają one ich wysokości, pozostaje to zatem w gestii pracodawcy. W takim przypadku, to pracodawca decyduje o zwrocie faktycznie poniesionych przez pracownika wydatków, które nie są limitowane i które muszą być prawidłowo udokumentowane, a ponadto muszą mieć związek z odbytą podróżą. Z powyższego wynika, że w przypadku, gdy wydatki te są prawidłowo udokumentowane i mają związek z podróżą służbową, kwoty wypłacone przez pracodawcę na rzecz pracownika, który odbył podróż służbową będą wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, natomiast jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Jednostki - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów. Na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.