Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPO-415-187/05/AS
z 4 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPO-415-187/05/AS
Data
2006.01.04
Autor
Urząd Skarbowy w Płocku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
obowiązek składania deklaracji
stypendia
zaliczka na podatek
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy Urząd Gminy powinien wystawić wszystkim wnioskodawcom, którzy otrzymali stypendia i zasiłki szkolne w 2005 roku informację o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, jeśli stypendium takie jest wolne od podatku dochodowego z mocy art. 21 ust. 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity ogłoszony w Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Urzędowi Gminy w X, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w sprawie sporządzenia informacji o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego druku PIT-8S zawarte we wniosku z dnia 17 listopada 2005 roku (uzupełnione w dniu 5 grudnia 2005 roku) o udzielenie interpretacji jako prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E 1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Urząd Gminy w X zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) otrzymał z budżetu państwa dotację celową przeznaczoną na pomoc materialną o charakterze socjalnym z przeznaczeniem na stypendia i zasiłki szkolne dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy. Pomoc materialna jest zadaniem własnym gminy. Dotacja celowa jaka wpływa do Gminy z budżetu państwa jest w 100% przeznaczona na wypłaty stypendiów i zasiłków szkolnych. Rada Gminy uchwaliła regulamin przyznawania pomocy materialnej o charakterze socjalnym, w którym określono szczegółowe procedury przyznawania pomocy. 2. Przedmiot interpretacji: Przedstawiając powyższe Urząd Gminy w X zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku o interpretację przepisów prawa, czy powinien wystawić wszystkim wnioskodawcom, którzy otrzymali stypendia i zasiłki szkolne w 2005 roku informację o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, jeśli stypendium takie jest wolne od podatku dochodowego z mocy art. 21 ust. 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 3. Stanowisko Wnioskodawcy: Jako własne stanowisko przedstawił pogląd, iż nie należy wystawiać informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, gdyż świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie stypendiów i zasiłków szkolnych, które wypłaca Wójt Gminy pochodzą z budżetu państwa i zostały przyznane jednostce samorządu terytorialnego na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty w formie dotacji celowej, a zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystają ze zwolnienia z podatku. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U. z 2000 roku Nr 14, poz.176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Z treści tego przepisu wynika, iż przewiduje on zwolnienie zarówno stypendiów szkolnych jak i innego rodzaju świadczeń np. zasiłku szkolnego, mających charakter pomocy materialnej dla uczniów. Wymaga jednak przyznania świadczenia na podstawie określonych przepisów, w tym o systemie oświaty. Obecnie przepisami, które dają taką podstawę jest ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U. z 2004 roku Nr 256, poz. 2572 ze zm.), w której w rozdziale 8a pod nazwą "Pomoc materialna dla uczniów" określono warunki, formy oraz tryb przyznawania i wypłacania oraz wysokość pomocy materialnej dla uczniów. Zgodnie z tą ustawą środki pochodzące z budżetu państwa w formie dotacji celowej otrzymuje gmina na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej uczniów. Świadczenia pochodzące z takich środków ustawodawca zwalnia od podatku dochodowego w całości. Urząd Gminy jako płatnik stypendiów i zasiłków szkolnych nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8S. Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o interpretację prawa podatkowego jest prawidłowe. Stąd postanowiono, jak w sentencji. Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.