Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej
U.S./1416/PP/443-18/2005
z 27 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S./1416/PP/443-18/2005
Data
2006.01.27



Autor
Urząd Skarbowy w Ostrowi Mazowieckiej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
dystrybucja (rozprowadzanie)
opłata drogowa
prowizje
winiety
zezwolenie


Pytanie podatnika
Czy prowizja od wykonywanych przez Stowarzyszenie czynności w ramach działań statutowych polegających na rozprowadzaniu wśród członków Stowarzyszenia zezwoleń uprawniających do wykonywania przewozów zagranicznych oraz krajowych kart opłaty drogowej podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług ?


Stan faktyczny i stanowisko Podatnika:
Stowarzyszenie jest zarejestrowanym w rejestrze KRS stowarzyszeniem, którego celem jest między innymi reprezentowanie interesów jego członków wobec organów administracji państwowej i samorządowej oraz udzielanie pomocy i informacji zrzeszonym członkom w sprawach związanych z prowadzeniem krajowego i międzynarodowego transportu drogowego, w tym pomoc w uzyskaniu dokumentów przewozowych. Stowarzyszenie w ramach swojej działalności statutowej na mocy upoważnienia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej wydaje zezwolenia zagraniczne na jednorazowe przewozy rzeczy krajowym przedsiębiorcom wykonującym międzynarodowy transport drogowy oraz wydaje karty opłat drogowych za korzystanie z dróg krajowych i pobiera opłaty na warunkach określonych w ustawie o transporcie drogowym.

Wyżej wymienione czynności realizuje na warunkach określonych w porozumieniu zawartym z Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego. W porozumieniu określone zostały m.in. zasady:

  • dystrybucji zezwoleń zagranicznych przeznaczonych dla polskich przedsiębiorców (część II),
  • pobierania opłat za przejazd po drogach krajowych wykorzystywanych w międzynarodowym transporcie drogowym ( część III),
  • pobierania opłat i ich rozliczania oraz rozliczanie ilościowe pobieranych zezwoleń zagranicznych i kart opłaty drogowej (część IV),
  • odliczania prowizji należnej Stowarzyszeniu (część IV, pkt 4).

Stowarzyszenie odlicza z tytułu dystrybucji zezwoleń zagranicznych i kart opłaty drogowej należną prowizję w wysokości określonej w rozporządzeniach Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej:

  1. z dnia 27.04.1999r. w sprawie wysokości prowizji od pobieranych opłat w międzynarodowym transporcie drogowym oraz sposobu jej pobierania i rozliczania (Dz.U. Nr 39,poz.398) -obowiązujące do 31.12.2001r.,
  2. z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie wysokości stawek prowizji od opłat pobieranych w transporcie drogowym oraz sposobu jej pobierania i rozliczania (Dz.U . Nr 154, poz.1811) -obowiązujące do 28.09.2003 roku,
  3. z dnia 24 września 2003 r. w sprawie wysokości stawek prowizji od opłat pobieranych w transporcie drogowym oraz sposobu jej pobierania i rozliczania (Dz.U.Nr 169, poz.1648) - obowiązujące do 19.07.2004r.,
  4. z dnia 2 lipca 2004 r. w sprawie wysokości stawek prowizji od opłat pobieranych transporcie drogowym oraz sposobu jej pobierania i rozliczania (Dz.U. Nr 159.poz.1663) obowiązujące od 20.07.2004 r.

Za wydawane zezwolenia zagraniczne naliczano prowizję w wysokości 7% pobranej opłaty, a za dystrybucję kart opłat drogowych "tzw. winiet " nalicza prowizję w wysokości 8,5%, a w okresie do 17.10.2005 roku w wysokości 7% pobranej opłaty. Pozostałą część pobranej opłaty na zasadach określonych w w/w rozporządzeniach Stowarzyszenie przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Stowarzyszenie jest organizacją członkowską świadczącą usługi statutowe. Zdaniem Stowarzyszenia czynności objęte niniejszym zapytaniem realizowane są w ramach jego działalności statutowej i należy je zaklasyfikować do grupy PKWiU 91 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej nie sklasyfikowane. W związku z tym zgodnie z załącznikiem nr 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów w i usług (Dz.U., Nr 54, poz.535 ze zmianami) poniższe czynności tj;

  • prowizja od czynności polegających na rozprowadzaniu wśród członków Stowarzyszenia dokumentów uprawniających do wykonywania przewozów zagranicznych (zezwolenia zagraniczne),
  • prowizja od czynności polegających na rozprowadzaniu wśród członków Stowarzyszenia kart opłat drogowych uprawniających do poruszania się po drogach krajowych (tzw. winiety), wg wnioskodawcy są zwolnione z opodatkowania.

Ponadto Stowarzyszenie poinformowało, że wystąpiło do Ośrodka Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi o wydanie opinii statystycznej w tym zakresie. Po otrzymaniu wnioskodawca zadeklarował przedłożenie jej tut. Organowi. W dniu 25 stycznia 2006 roku Stowarzyszenie przedstawiło interpretację w/w organu statystycznego z 09.01.2006 roku.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej, w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie złożenia zapytania, po przeanalizowaniu przedstawionego w treści zapytania stanu faktycznego informuje co następuje:
Z treści wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wynika, iż Stowarzyszenie wykonuje czynności obejmujące:

  1. dystrybucję zezwoleń zagranicznych na jednorazowe przewozy rzeczy krajowym przedsiębiorcom,
  2. dystrybucję kart opłat za korzystanie z dróg krajowych wykorzystywanych w międzynarodowym transporcie drogowym (tzw. winiet),
  3. pobieranie opłat i ich rozliczanie oraz rozliczanie ilościowe pobieranych zezwoleń i kart opłat.

Powyższe czynności Stowarzyszenie dokonuje na podstawie upoważnienia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej oraz na warunkach określonych w Porozumieniu zawartym w dniu 29 marca 2001 roku z Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego.Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, iż Stowarzyszenie na warunkach określonych w Porozumieniu pobiera opłaty za wydane karty opłaty drogowej i zezwolenia zagraniczne, w wysokościach określonych w rozporządzeniach Ministra Infrastruktury. Stowarzyszenie odlicza należną prowizję od pobranej opłaty w wysokości zgodnej z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, a pozostałą część przekazuje na wyodrębniony rachunek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na podstawie art. 41 i 42 stawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088 ze zm.), przedsiębiorcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy i transport drogowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wykonujący przewozy na potrzeby własne są obowiązani do uiszczania m.in. opłat:

  • za wydane zezwolenia zagraniczne,
  • za przejazd pojazdu samochodowego po drogach krajowych.

Opłaty te są należnościami publicznoprawnymi zasilającymi Krajowy Fundusz Drogowy, utworzony w celu finansowania budowy i eksploatacji dróg krajowych, w tym autostrad (ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym - Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571 ze zm.).
Uiszczenie opłaty następuje poprzez nabycie przez przedsiębiorcę zezwoleń i karty opłaty drogowej. Do poboru opłat uprawnione są urzędy celne i Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego (BOTM) - gospodarstwo pomocnicze Ministerstwa Infrastruktury utworzone w celu wykonywania niektórych czynności określonych w w/w ustawie o transporcie drogowym (art. 17 ust. 2 ustawy), a także inne podmioty na podstawie porozumień zawartych z BOTM (art. 42 ust. 3 ustawy). Z tytułu pobranych opłat wymienione jednostki otrzymują prowizję (art. 44 ustawy) w wysokości i według zasad określonych w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 2 lipca 2004 r. w sprawie wysokości stawek prowizji od opłat pobieranych w transporcie drogowym oraz sposobu jej pobierania i rozliczania (Dz. U. Nr 159, poz. 1663).

Z powyższego wynika, że Stowarzyszenie, zgodnie z porozumieniem zawartym z BOTM, występuje w roli dystrybutora zezwoleń zagranicznych i kart drogowych, pobierającego od przedsiębiorców wykonujących transport drogowy należności publicznoprawne (opłaty), które następnie, po pomniejszeniu ich o kwotę przysługującej prowizji z tytułu wykonanych czynności, odprowadza na wyznaczony rachunek bankowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku o towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przez towar rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Karta opłaty drogowej jest dokumentem potwierdzającym uiszczenie opłaty za przejazd po drogach krajowych, wynikającej z przepisów w/w ustawy o transporcie drogowym i nie stanowi towaru w rozumieniu w/w ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie jest także znakiem legitymacyjnym, o których mowa w art. 921 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16 poz.93 z późn. zm.), gdyż wydanie karty opłaty drogowej (winiety) nie nakłada na jej emitenta jakiegokolwiek obowiązku świadczenia na rzecz uiszczającego opłatę. Dlatego wydanie winiety nie podlega dokumentowaniu dowodami sprzedaży, jakimi są faktura bądź rachunek.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 w/w ustawy o ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy w/w ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Dla celów poboru podatku od towarów i usług zgodnie z §2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn.zm.) w okresie do 31 grudnia 2006 roku stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 42, poz. 264 z późn.zm.). W świetle stanowiska organu statystycznego wydanego na wniosek Stowarzyszenia pismem Nr OK-5672/KU-7664/2005 z dnia 09.01.2006 roku, uprawnionego do klasyfikowania towarów i usług, czyli Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, działalność polegająca na wydawaniu zezwoleń zagranicznych na przewozy rzeczy krajowym przedsiębiorcom wykonującym międzynarodowy transport drogowy oraz wydawaniu kart opłat drogowych, przy czym należną za ich wydanie prowizję Stowarzyszenie rozlicza zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, zgodnie z Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku mieściło się w grupowaniu PKWiU 74.84.14-00.00 - "usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości, z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych", a według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. mieści się w grupowaniu PKWiU 74.87.14-00.00 - "usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości".

Dla usług pośrednictwa komercyjnego zarówno ustawa o podatku o towarów i usług jak i rozporządzenie wykonawcze do ustawy t.j. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) nie przewiduje ani obniżonych stawek podatku, ani też zwolnienia od opodatkowania.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że wynagrodzenie (prowizja) otrzymywane przez Stowarzyszenie z tytułu świadczenia w/w usług stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dla wszystkich czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem czynności które zostały jednoznacznie wyłączone i poddane opodatkowaniu stawkami obniżonymi, obowiązuje stawka podstawowa określona w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. stawka podatku w wysokości 22 %.
Wykonana usługa winna być udokumentowana fakturą VAT, o której mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Otrzymaną prowizję należy potraktować jako kwotę brutto.
W świetle powyższego stanu faktycznego i prawnego w ocenie tut. Organu w przypadku odpłatnego świadczenia usług przez określony podmiot, dla powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tego tytułu, bez znaczenia pozostaje jego forma organizacyjna.
Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam uznać przedstawione we wniosku stanowisko Stowarzyszenia za nieprawidłowe.

P O U C Z E N I E

Powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 w związku z art.236 §1 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej - na niniejsze postanowienie służy Podatnikowi zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj