Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej
U.S./1416/PP/443-18/2005
z 27 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S./1416/PP/443-18/2005
Data
2006.01.27
Autor
Urząd Skarbowy w Ostrowi Mazowieckiej
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Słowa kluczowe
dystrybucja (rozprowadzanie)
opłata drogowa
prowizje
winiety
zezwolenie
Pytanie podatnika
Czy prowizja od wykonywanych przez Stowarzyszenie czynności w ramach działań statutowych polegających na rozprowadzaniu wśród członków Stowarzyszenia zezwoleń uprawniających do wykonywania przewozów zagranicznych oraz krajowych kart opłaty drogowej podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług ?
Stan faktyczny i stanowisko Podatnika: Wyżej wymienione czynności realizuje na warunkach określonych w porozumieniu zawartym z Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego. W porozumieniu określone zostały m.in. zasady:
Stowarzyszenie odlicza z tytułu dystrybucji zezwoleń zagranicznych i kart opłaty drogowej należną prowizję w wysokości określonej w rozporządzeniach Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej:
Za wydawane zezwolenia zagraniczne naliczano prowizję w wysokości 7% pobranej opłaty, a za dystrybucję kart opłat drogowych "tzw. winiet " nalicza prowizję w wysokości 8,5%, a w okresie do 17.10.2005 roku w wysokości 7% pobranej opłaty. Pozostałą część pobranej opłaty na zasadach określonych w w/w rozporządzeniach Stowarzyszenie przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Stowarzyszenie jest organizacją członkowską świadczącą usługi statutowe. Zdaniem Stowarzyszenia czynności objęte niniejszym zapytaniem realizowane są w ramach jego działalności statutowej i należy je zaklasyfikować do grupy PKWiU 91 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej nie sklasyfikowane. W związku z tym zgodnie z załącznikiem nr 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów w i usług (Dz.U., Nr 54, poz.535 ze zmianami) poniższe czynności tj;
Ponadto Stowarzyszenie poinformowało, że wystąpiło do Ośrodka Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi o wydanie opinii statystycznej w tym zakresie. Po otrzymaniu wnioskodawca zadeklarował przedłożenie jej tut. Organowi. W dniu 25 stycznia 2006 roku Stowarzyszenie przedstawiło interpretację w/w organu statystycznego z 09.01.2006 roku. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:
Powyższe czynności Stowarzyszenie dokonuje na podstawie upoważnienia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej oraz na warunkach określonych w Porozumieniu zawartym w dniu 29 marca 2001 roku z Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego.Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, iż Stowarzyszenie na warunkach określonych w Porozumieniu pobiera opłaty za wydane karty opłaty drogowej i zezwolenia zagraniczne, w wysokościach określonych w rozporządzeniach Ministra Infrastruktury. Stowarzyszenie odlicza należną prowizję od pobranej opłaty w wysokości zgodnej z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, a pozostałą część przekazuje na wyodrębniony rachunek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na podstawie art. 41 i 42 stawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088 ze zm.), przedsiębiorcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy i transport drogowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wykonujący przewozy na potrzeby własne są obowiązani do uiszczania m.in. opłat:
Opłaty te są należnościami publicznoprawnymi zasilającymi Krajowy Fundusz Drogowy, utworzony w celu finansowania budowy i eksploatacji dróg krajowych, w tym autostrad (ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym - Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571 ze zm.). Z powyższego wynika, że Stowarzyszenie, zgodnie z porozumieniem zawartym z BOTM, występuje w roli dystrybutora zezwoleń zagranicznych i kart drogowych, pobierającego od przedsiębiorców wykonujących transport drogowy należności publicznoprawne (opłaty), które następnie, po pomniejszeniu ich o kwotę przysługującej prowizji z tytułu wykonanych czynności, odprowadza na wyznaczony rachunek bankowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku o towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przez towar rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Karta opłaty drogowej jest dokumentem potwierdzającym uiszczenie opłaty za przejazd po drogach krajowych, wynikającej z przepisów w/w ustawy o transporcie drogowym i nie stanowi towaru w rozumieniu w/w ustawy o podatku od towarów i usług. Nie jest także znakiem legitymacyjnym, o których mowa w art. 921 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16 poz.93 z późn. zm.), gdyż wydanie karty opłaty drogowej (winiety) nie nakłada na jej emitenta jakiegokolwiek obowiązku świadczenia na rzecz uiszczającego opłatę. Dlatego wydanie winiety nie podlega dokumentowaniu dowodami sprzedaży, jakimi są faktura bądź rachunek. Stosownie do art. 8 ust. 1 w/w ustawy o ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy w/w ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Dla celów poboru podatku od towarów i usług zgodnie z §2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn.zm.) w okresie do 31 grudnia 2006 roku stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 42, poz. 264 z późn.zm.). W świetle stanowiska organu statystycznego wydanego na wniosek Stowarzyszenia pismem Nr OK-5672/KU-7664/2005 z dnia 09.01.2006 roku, uprawnionego do klasyfikowania towarów i usług, czyli Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, działalność polegająca na wydawaniu zezwoleń zagranicznych na przewozy rzeczy krajowym przedsiębiorcom wykonującym międzynarodowy transport drogowy oraz wydawaniu kart opłat drogowych, przy czym należną za ich wydanie prowizję Stowarzyszenie rozlicza zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, zgodnie z Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku mieściło się w grupowaniu PKWiU 74.84.14-00.00 - "usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości, z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych", a według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. mieści się w grupowaniu PKWiU 74.87.14-00.00 - "usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości". Dla usług pośrednictwa komercyjnego zarówno ustawa o podatku o towarów i usług jak i rozporządzenie wykonawcze do ustawy t.j. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) nie przewiduje ani obniżonych stawek podatku, ani też zwolnienia od opodatkowania. P O U C Z E N I E Powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.