Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto
PP-1/443-42/21 817/219948/92/124/Czw
z 20 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1/443-42/21 817/219948/92/124/Czw
Data
2005.06.20
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
dotacja celowa
faktura
Pytanie podatnika
Czy dotacja na pokrycie kosztów realizacji projektu celowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy w przypadku wykonywania przez Spółkę wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zachodzi konieczność korekty podatku naliczonego - po zakończeniu roku?
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 25.04.2005 r., uzupełnionego w dniu 18.05.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika - w części dotyczącej otrzymanej dotacji i jej wpływu na strukturę sprzedaży - jest prawidłowe. UZASADNIENIE Stan faktyczny: Spółka zawarła umowę z Federacją Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych X na wykonanie projektu celowego pn. "Systemmonitoringu przepływał pyłu węglowego w pyłoprzewodach palników kotłów energetycznych"Zgodnie z przedłożona umową Komitet Badań Naukowych - za pośrednictwem FSNTdofinansowuje projekt w części dotyczącej badań stosowanych i prac rozwojowych na podstawiefaktur VAT wystawionych przez podatnika. Badania stosowane i prace rozwojowe realizowane w ramach projektu celowego mieszczą się w dziale PKWiU -73 "usługi badawczo-rozwojowe". Z dokumentów rejestracyjnych złożonych w tut. Urzędzie wynika, że prowadzona przez Spółkę działalność została sklasyfikowana według PKD pod symbolem 33 2 A - produkcja instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych, badawczych, nawigacyjnych i innego przeznaczenia z wyjątkiem działalności usługowej. Wątpliwości Spółki dotyczą następującej kwestii: - czy dotacja na pokrycie kosztów realizacji projektu celowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy w przypadku wykonywania przez Spółkę wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zachodzi konieczność korekty podatku naliczonego - po zakończeniu roku? Zdaniem Podatnika: ww. dotacja nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług i nie wpływa na strukturę sprzedaży Spółki. Tym samym podatnik nie ma obowiązku korekty podatku naliczonego po zakończeniu roku. Ocena prawna stanowiska podatnika: Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535. ze zm. ) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że podstawę opodatkowania zwiększają tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty, które związane są z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem konkretnych usług, mające bezpośredni wpływ na ich cenę. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają więc dotacje czy dopłaty, stanowiące pokrycie części ceny konkretnego świadczenia czy rekompensatę wykonania świadczenia po obniżonych cenach. Natomiast dotacje ogólne, które nie są bezpośrednio związane z konkretną usługą i nie mają bezpośredniego wpływu na cenę tych usług, nie kreują obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik otrzymuje dofinansowanie z Komitetu Badań Naukowych - za pośrednictwem FSNT- na pokrycie kosztów realizacji projektu celowego, w części obejmującej badania stosowane i prace rozwojowe. Zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych z dnia 30 listopada 2001 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych ustalonych w budżecie państwa na naukę (Dz. U. z 2001 r. Nr 146, poz. 1642) - środki finansowe przyznane przez KBN są przekazywane w formie dotacji celowej - na koszty realizacji inwestycji służących potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych, w tym także wynikających z programów wieloletnich. § 66 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, że komitet dofinansowuje wyłącznie projekty celowe, których planowanym wynikiem końcowym jest wdrożenie określonego produktu lub technologii, a także inne określone zastosowanie uzyskanych wyników w praktyce gospodarczej lub społecznej. Przedmiotowa dotacja ma zatem na celu dofinansowanie kosztów prowadzonych prac badawczych w związku z realizowaną umową o wykonanie projektu celowego i nie ma bezpośredniego wpływu na wartość konkretnej dostawy lub usługi, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Również na gruncie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) dotacje nie stanowiły obrotu zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy. Z pisma Spółki wynika, że wykonuje ona czynności wyłącznie opodatkowane. Zatem fakt otrzymania ww. dotacji nie powoduje zmiany struktury jej sprzedaży, a w rezultacie nie skutkuje koniecznością proporcjonalnego rozliczania podatku naliczonego. W konsekwencji nie zachodzi również konieczność korekty podatku naliczonego - po zakończeniu roku. Przepisy dotyczące częściowego odliczania podatku zawarte w Dziale IX rozdział 2 cytowanej ustawy mają zastosowanie do podatników, którzy wykonują zarówno czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Nadmienia się ponadto, że obciążenie FSNT wydatkami ponoszonymi na badania stosowane i prace rozwojowe nie powinno być dokumentowane fakturą VAT. W myśl art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży (...). Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 22 cytowanej ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. A zatem fakturę VAT wystawia się m. in. w przypadku dokonania przez podatnika odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Jeżeli dokonana czynność nie może zostać zakwalifikowana jako sprzedaż towarów lub świadczenie usług, wówczas nie wystawia sięfaktur) VAT. Powyższa interpretacja: - dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, Pouczenie: Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.