Interpretacja Urzędu Celnego w Siedlcach
446000-AP-0503-11/05/BR
z 21 grudnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
446000-AP-0503-11/05/BR
Data
2005.12.21
Autor
Urząd Celny w Siedlcach
Temat
Podatek akcyzowy
Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
Pytanie podatnika
Rozliczenie nadwyżek i nadmiernych ubytków gazu owstałych w trakcie transportu gazu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
NACZELNIK URZĘDU CELNEGOW SIEDLCACHul. Brzeska 7608-102 Siedlce tel.: (0 prefiks 25) 6339755fax: (0 prefiks 25) 6339739 Siedlce, dnia 21.12.2005 r.Nasz znak: 446000-AP-0503-11/05/BR Postanowienie Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku b/n z dnia 26.09.2005 r. firmy X, Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach postanawia uznać stanowisko firmy X za nieprawidłowe Uzasadnienie Dnia 26.09.2005 r. do Urzędu Celnego w Siedlcach wpłynął pisemny wniosek b/n z dnia 26.09.2005 r. Podatnik informuje także, że ubytki lub nadwyżki gazu powstają również przy sprzedaży gazu bezpośrednio z cysterny, uprawnionym do odbioru nabywcom. Zanotowane są przypadki, kiedy:- powstaje nadwyżka - sprzedano więcej gazu niż faktycznie wysłano w cysternie do sprzedaży ,- powstaje ubytek - sprzedano mniej gazu niż wysłano w cysternie do sprzedaży. Podatnik rozliczając ilość sprzedanego z cysterny gazu sprawdza poprzez porównanie ilości gazu wykazanej w oświadczeniach nabywców z ilością litrów wydanych z cysterny wg zainstalowanego na cysternie licznika sumarycznego. Jeśli ilość wydanego z cysterny gazu zgadza się z licznikiem sumarycznym uważa, że cysterna jest rozliczona. Jeśli wystąpią ubytki gazu w transporcie Podatnik płaci od nich akcyzę. Należna do zapłaty akcyza jest wykazywana w deklaracji AKC-3. Podatnik informuje również, że kompensuje powstałe w czasie transportu niedobory nadwyżkami w okresie miesięcznym. Opisane przez Podatnika "typy powstania obowiązku podatkowego" dotyczą ubytków i nadwyżek powstałych w czasie transportu.Podatnik informuje, że w sprawie, której dotyczy niniejszy wniosek, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym. Stanowisko Podatnika:Podatnik uzasadniając swoje stanowisko powołuje się na art. 5 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.), który stanowi, że akcyzie podlegają ubytki lub niedobory wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałe w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu. Ponadto swoje stanowisko uzasadnia tym, iż nie znalazł w przepisach prawnych zapisu pozwalającego traktować powstały w transporcie ubytek jako nadmierny przy nienaruszonych zabezpieczeniach oraz aby w takim wypadku powstawał obowiązek podatkowy. Zdaniem podatnika kompensacja (wyrównanie wzajemnych zobowiązań, pokrycie niedoborów nadwyżkami) jest to dla niego korzystna i pozwala mu na to instrukcja obiegu dokumentów dot. składu podatkowego. Zbilansowanie ubytków nadwyżkami jest korzystne dla Podatnika ze względy na zmniejszenie kosztów funkcjonowania rozlewni oraz na różniące się wartości ubytków i nadwyżek w sezonie letnim i zimowym.Zapytanie Podatnika:Czy istnieje możliwość kompensowania wzajemnych nadwyżek i ubytków w ramach każdego typu powstania obowiązku podatkowego? Stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego w SiedlcachNaczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach dokonując oceny prawnej stanowiska Podatnika wraz z przytoczeniem przepisów prawa, stosownie do art. 14a § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, przedstawia co następuje:Kwestia ubytków uregulowana jest w art. 5 ust. 1-7 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) Z uwagi na powyższe, ubytki powstałe w transporcie w granicach określonych tą decyzją są zwolnione od akcyzy. Ubytki większe niż określone w ww. decyzji są nadmiernymi ubytkami i podlegają opodatkowaniu. Wówczas, stosownie do art. 6 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy postaje z dniem powstania ubytków, a jeżeli tego dnia nie można ustalić - z dniem ich stwierdzenia przez uprawniony podmiot. Wielkość nadmiernych ubytków i niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych należy wykazać w deklaracji dla podatku akcyzowego AKC-3, w przypadku jej składania.Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 poz. 849 z późn. zm.) określa szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z § 3 ust. 1 cyt. rozporządzenia przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. W myśl § 10 tego rozporządzenia, w przypadku stwierdzenia niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy odbierający wyroby na terytorium kraju lub podmiot upoważniony do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie składa on adnotację na ADT zgodnie z instrukcją wypełniania tego dokumentu. Natomiast, jak stanowi przepis § 11 ww. rozporządzenia, w przypadku stwierdzenia nadwyżki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy odbierający wyroby na terytorium kraju, lub podmiot upoważniony do nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, niezwłocznie informuje on prowadzącego skład podatkowy, z którego wyroby zostały wysłane, oraz składa adnotację na ADT, zgodnie z instrukcją wypełniania dokumentu.Prowadzący skład podatkowy stosownie do postanowień § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81 poz. 744 z późn. zm.) prowadzi ewidencję administracyjnych dokumentów towarzyszących, na podstawie których otrzymuje wyroby akcyzowe zharmonizowane. W ewidencji tej zawiera się m.in. dane o ilości otrzymywanych wyrobów. W związku z powyższym w składzie podatkowym ewidencjonuje się rzeczywistą ilość otrzymanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, uwzględniające nadwyżki, wykazane w administracyjnym dokumencie towarzyszącym, które z chwilą zakończenia procedury zawieszenia podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Ponadto zgodnie z § 21 ust. 1 pkt 3 tegoż rozporządzenia prowadzący skład podatkowy obowiązany jest prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych wydanych ze składu. W przypadku sprzedaży ze składu podatkowego gazu podlegającego zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie do innych celów niż do napędu pojazdów samochodowych na podstawie § 15 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97 poz. 966 z późn. zm.) uprawnionemu nabywcy, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, sprzedaż następuje w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego. W związku z powyższym do rozliczenia nadwyżek i ubytków stwierdzonych w administracyjnym dokumencie towarzyszącym zastosowanie będą miały wyżej opisane zasady.Natomiast w przypadku wydania ze składu podatkowego gazu zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa powyżej, bezpośrednio do uprawnionego nabywcy, o którym mowa w § 15 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jeżeli z rozliczenia cysterny na podstawie dokumentów handlowych oraz oświadczeń złożonych przez uprawnionych nabywców gazu wynika, że dostarczono mniej gazu niż wydano ze składu podatkowego, różnicę należy opodatkować.Reasumując, przepisy podatkowe nie przewidują możliwości kompensowania nadmiernych ubytków nadwyżkami, ponieważ nadmierne ubytki i nadwyżki podlegają opodatkowaniu. Z uwagi na powyższe, ubytki powstałe w transporcie w granicach określonych tą decyzją są zwolnione od akcyzy. Ubytki większe niż określone w ww. decyzji są nadmiernymi ubytkami i podlegają opodatkowaniu. Wówczas, stosownie do art. 6 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy postaje z dniem powstania ubytków, a jeżeli tego dnia nie można ustalić - z dniem ich stwierdzenia przez uprawniony podmiot. Wielkość nadmiernych ubytków i niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych należy wykazać w deklaracji dla podatku akcyzowego AKC-3, w przypadku jej składania.Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 poz. 849 z późn. zm.) określa szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z § 3 ust. 1 cyt. rozporządzenia przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. W myśl § 10 tego rozporządzenia, w przypadku stwierdzenia niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy odbierający wyroby na terytorium kraju lub podmiot upoważniony do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie składa on adnotację na ADT zgodnie z instrukcją wypełniania tego dokumentu. Natomiast, jak stanowi przepis § 11 ww. rozporządzenia, w przypadku stwierdzenia nadwyżki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy odbierający wyroby na terytorium kraju, lub podmiot upoważniony do nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, niezwłocznie informuje on prowadzącego skład podatkowy, z którego wyroby zostały wysłane, oraz składa adnotację na ADT, zgodnie z instrukcją wypełniania dokumentu.Prowadzący skład podatkowy stosownie do postanowień § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81 poz. 744 z późn. zm.) prowadzi ewidencję administracyjnych dokumentów towarzyszących, na podstawie których otrzymuje wyroby akcyzowe zharmonizowane. W ewidencji tej zawiera się m.in. dane o ilości otrzymywanych wyrobów. W związku z powyższym w składzie podatkowym ewidencjonuje się rzeczywistą ilość otrzymanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, uwzględniające nadwyżki, wykazane w administracyjnym dokumencie towarzyszącym, które z chwilą zakończenia procedury zawieszenia podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Ponadto zgodnie z § 21 ust. 1 pkt 3 tegoż rozporządzenia prowadzący skład podatkowy obowiązany jest prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych wydanych ze składu. W przypadku sprzedaży ze składu podatkowego gazu podlegającego zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie do innych celów niż do napędu pojazdów samochodowych na podstawie § 15 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97 poz. 966 z późn. zm.) uprawnionemu nabywcy, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, sprzedaż następuje w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego. W związku z powyższym do rozliczenia nadwyżek i ubytków stwierdzonych w administracyjnym dokumencie towarzyszącym zastosowanie będą miały wyżej opisane zasady.Natomiast w przypadku wydania ze składu podatkowego gazu zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa powyżej, bezpośrednio do uprawnionego nabywcy, o którym mowa w § 15 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jeżeli z rozliczenia cysterny na podstawie dokumentów handlowych oraz oświadczeń złożonych przez uprawnionych nabywców gazu wynika, że dostarczono mniej gazu niż wydano ze składu podatkowego, różnicę należy opodatkować.Reasumując, przepisy podatkowe nie przewidują możliwości kompensowania nadmiernych ubytków nadwyżkami, ponieważ nadmierne ubytki i nadwyżki podlegają opodatkowaniu. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania.Interpretacja udzielona w oparciu o przepisy art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona w wyłącznie w drodze decyzji wydanej przez organ odwoławczy. Pouczenie Na niniejsze postanowienie, zgodnie z ustaleniami zawartymi w art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa, służy Spółce zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie, które należy wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia tego postanowienia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Siedlcach. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.