Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
1438/443/337-240/05/AO
z 28 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1438/443/337-240/05/AO
Data
2005.12.28



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Wewnatrzwspólnotowe transakcje trójstronne - procedura uproszczona


Słowa kluczowe
procedura uproszczona
skład celny
sprzedaż towarów
wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży kontrahentowi w Unii Europejskiej oclonych towarów zakupionych ze składu celnego w Holandii.


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 26.09.2005r., (data wpływu do tut. organu 29.09.2005r. ) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży kontrahentowi w Unii Europejskiej oclonych towarów zakupionych ze składu celnego w Holandii, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów:


postanawia


- uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka zajmuje się handlem i naprawami maszyn do szycia prowadząc operacje handlowe na terenie Polski, innych krajów Wspólnoty Europejskiej oraz krajów spoza Wspólnoty. Spółka kupuje w Holandii ze składu celnego oclone towary przychodzące spoza Unii Europejskiej i następnie sprzedaje w/w towary kontrahentowi w Unii Europejskiej, przy czym są one dostarczane bezpośrednio ze składu celnego do nabywcy , tzn. iż w/w towary nie wjeżdżają na teren Polski. Zdaniem Strony w opisanej sytuacji występuje wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna , która podlega procedurze uproszczonej zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt.4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej zostało zdefiniowane w art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i oznacza sytuację, w której są spełnione łącznie następujące warunki:

1. trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,

2. przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Stwierdzić należy, iż w przedstawionym przez Stronę stanie faktycznym ma miejsce wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna, z tytułu której rozliczenie podatku od towarów i usług podlega tzw. procedurze uproszczonej. Zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy uproszczona procedura rozliczenia podatku od towarów i usług w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej polega na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

  • dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,
  • drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim, w którym kończy się transport lub wysyłka,
  • drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,
  • ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,
  • ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w związku z faktem, iż w procedurze uproszczonej Strona jest drugim w kolejności podatnikiem VAT wystawia ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT fakturę - zgodnie z art. 135-138 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stwierdzić należy, iż na fakturze tej nie wykazuje się stawki podatkowej, a tym samym wartości podatku z tytułu dostawy dokonanej na rzecz ostatniego w kolejności podatnika. Stosownie bowiem do art. 22 ust. 3 pkt 2 w/w ustawy za miejsce dokonywanej przez Stronę dostawy towaru na rzecz trzeciego w kolejności podmiotu uznaje się terytorium kraju zakończenia wysyłki lub transportu towarów, a zatem, w przedmiotowej sprawie, transakcję tę uznaje się za dokonaną na terenie kraju ostatniego w kolejności podatnika VAT. Oznacza to, iż obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy powstaje w kraju ostatniego w kolejności podatnika VAT. Także dokonane przez Spółkę wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów od kontrahenta holenderskiego, jedynie uznaje się za opodatkowane, jeżeli Spółka wystawiła ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT fakturę zawierającą, oprócz danych wymienionych w art. 106, następujące informacje:

1. adnotację VAT: "faktura WE uproszczona na mocy art. 135-138 ustawy o ptu" lub "VAT: Faktura WE uproszczona na mocy artykułu 28c (E) szóstej dyrektywy";

2. stwierdzenie, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;

3. numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, który jest stosowany przez Spółkę wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;

4. numer identyfikacyjny stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej ostatniego w kolejności podatnika (art. 136 ust. 1 ustawy o VAT).

Zastosowanie procedury uproszczonej, o której mowa w art. 135 do 138 ustawy o podatku od towarów i usług powoduje objęcie obowiązkiem zapłaty podatku z tytułu dostawy krajowej pomiędzy drugim a trzecim podatnikiem w kolejności na terytorium państwa członkowskiego, na którym towar znajduje się w momencie zakończenia jego wysyłki lub transportu, ostatecznego nabywcy towaru, czyli trzeciego w kolejności podatnika, tj. w niniejszej sprawie kontrahenta z kraju Unii Europejskiej . Zauważyć przy tym należy, iż zastosowanie procedury uproszczonej powoduje jedynie przeniesienie obowiązku zapłaty podatku, zaś miejscem świadczenia nadal pozostaje kraj zakończenia wysyłki. Oznacza to, iż Spółka dokonując dostawy w transakcji trójstronnej jako drugi w kolejności podmiot wykonuje czynności nie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku z dnia 26.09.205r. stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawne stwierdzić należy, iż w tym przypadku mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną która podlega procedurze uproszczonej zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt.4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w dniu 26.09.2005r. oraz wydawane jest według stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj