Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-357/12/MK
z 5 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-357/12/MK
Data
2012.07.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
spółdzielnie mieszkaniowe
stolarka okienna
ulga remontowa
zwrot wydatków


Istota interpretacji
Jakie są skutki podatkowe zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej?



Wniosek ORD-IN 716 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 03 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 04 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 14 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 kwietnia 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 08 czerwca 2012 r. znak: IBPB II/1/415-357/12/MK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 14 czerwca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2002 r. Wnioskodawczyni ze względu na stan techniczny i użytkowy wymieniła stolarkę okienną w swoim mieszkaniu. Spółdzielnia mieszkaniowa administrująca budynkami, w jednym z których Wnioskodawczyni ma prawo do spółdzielczego własnościowego lokalu mieszkalnego, nie zagwarantowała wykonania wymiany stolarki ani ewentualnego zwrotu kosztów takiej wymiany w żadnym określonym terminie. Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawczyni odliczyła w rozliczeniu podatkowym za 2002 r. wydatki remontowe zgodnie z aktualnym wówczas brzmieniem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niespodziewanie w 2011 r. spółdzielnia mieszkaniowa poinformowała Wnioskodawczynię, że dokona zwrotu wydatków poniesionych przez nią za wymianę stolarki okiennej. Kwota wypłacona przez spółdzielnię mieszkaniową wynosiła zaledwie 40% poniesionej w 2002 r. kwoty.

Wnioskodawczyni uznała, że otrzymana przez nią kwota zwrotu stanowi przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód z innych źródeł i opodatkowała go w zeznaniu rocznym za 2011 r. 18% podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy tego typu kwota zwrotu jest przychodem z innych źródeł i powinna zostać opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

W ocenie Wnioskodawczyni, opisana przez nią sytuacja faktyczna wyczerpuje znamiona art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Otrzymany zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej jest przychodem z innych źródeł, który powinien zostać doliczony do innych przychodów, od których podatnik zobowiązany jest odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 11 ust. 1 powołanej wyżej ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 – 15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy do źródeł przychodów zalicza się m.in. „inne źródła”.

Z kolei, zgodnie z art. 20 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wykazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł. Zgodnie z powołanymi przepisami opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla podatnika przysporzenie majątkowe.

Zgodnie z art. 208 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 1995 r. Nr 54, poz. 288 ze zm.), w wersji obowiązującej do dnia 23 kwietnia 2001 r., członkowie spółdzielni obowiązani są uczestniczyć w kosztach budowy, eksploatacji i utrzymania nieruchomości spółdzielczych, działalności społeczno-wychowawczej oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych oraz uiszczanie innych opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Z przepisu art. 209 § 5 ww. ustawy, w wersji obowiązującej do 23 kwietnia 2001 r., wynika, iż spółdzielnia może tworzyć fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Należy zauważyć, iż z dniem 24 kwietnia 2001 r. art. 208 § 1 ww. ustawy skreślony został przez art. 29 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 27) , natomiast art. 209 - 212 ww. ustawy skreślone zostały przez art. 29 pkt 7 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 27; t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), obowiązującej od dnia 24 kwietnia 2001 r., członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Stosownie natomiast do postanowień art. 4 ust. 1¹ ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

W myśl art. 4 ust. 2 ww. ustawy członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Na podstawie art. 4 ust. 4 ww. ustawy właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ww. ustawy spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku zwrotu wydatku przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz osoby, która w momencie ponoszenia wydatku na wymianę okna dysponowała spółdzielczym lokatorskim lub własnościowym prawem do lokalu, nie powstaje po stronie tej osoby przychód (nie ma bowiem przysporzenia majątkowego).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w 2002 r. Wnioskodawczyni ze względu na stan techniczny i użytkowy wymieniła stolarkę okienną w swoim mieszkaniu. Spółdzielnia mieszkaniowa administrująca budynkami, w jednym z których Wnioskodawczyni ma prawo do spółdzielczego własnościowego lokalu mieszkalnego, nie zagwarantowała wykonania wymiany stolarki ani ewentualnego zwrotu kosztów takiej wymiany w żadnym określonym terminie. Wnioskodawczyni odliczyła w rozliczeniu podatkowym za 2002 r. wydatki remontowe zgodnie z aktualnym wówczas brzmieniem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W 2011 r. spółdzielnia mieszkaniowa poinformowała Wnioskodawczynię, że dokona zwrotu wydatków poniesionych przez nią za wymianę stolarki okiennej. Kwota wypłacona przez spółdzielnię mieszkaniową wynosiła zaledwie 40% poniesionej w 2002 r. kwoty.

Mając na uwadze powyższe okoliczności oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż otrzymany przez Wnioskodawczynię od spółdzielni mieszkaniowej zwrot kosztów poniesionych na wymianę stolarki okiennej – wbrew twierdzeniu Wnioskodawczyni – nie jest przychodem z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Jednakże należy podkreślić, iż stosownie do obowiązujących uregulowań prawnych w przypadku, gdy podatnik skorzystał z odliczeń od podatku z tytułu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej (czyli tak jak w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku), a następnie po roku, w którym dokonał odliczeń otrzymał zwrot poniesionych wydatków, do podatku należnego za rok, w którym otrzymał zwrot, podatnik obowiązany jest doliczyć kwoty uprzednio odliczone.

Zgodnie bowiem z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2002 r.) podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Z przepisu art. 27a ust. 14 ww. ustawy wynika, że jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułów wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1, a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu, do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

W myśl art. 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy w przypadkach określonych w art. 27a ust. 14 - podatnik jest obowiązany wykazać i doliczyć kwoty uprzednio odliczone do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności.

Reasumując, pomimo faktu, że zwrot przez spółdzielnię mieszkaniową w 2011 r. wydatków poniesionych przez Wnioskodawczynię w 2002 r. na wymianę stolarki okiennej w jej lokalu mieszkalnym, do którego Wnioskodawczyni posiada spółdzielcze własnościowe prawo nie stanowi przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nie powoduje obowiązku wykazania uzyskanej kwoty zwrotu w zeznaniu podatkowym za 2011 r. jako przychodu, to jednak z uwagi na fakt skorzystania przez Wnioskodawczynię - w związku z tym wydatkiem - z odliczenia podatkowego w ramach tzw. ulgi remontowej w rozliczeniu rocznym za 2002 r. Wnioskodawczyni jest obowiązana w zeznaniu podatkowym za 2011 r. doliczyć do podatku 40% kwoty poprzednio odliczonej w ww. zeznaniu podatkowym. Powołane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zobowiązują bowiem podatnika, który skorzystał z przewidzianej w przepisach tzw. ulgi remontowej, a następnie otrzymał zwrot poniesionych wydatków do doliczenia kwot uprzednio odliczonych do podatku należnego za rok podatkowy, w którym otrzymany zwrot miał miejsce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj