Interpretacja Urzędu Celnego w Koszalinie
422000-PA-9102-000034/2005/AP
z 28 grudnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
422000-PA-9102-000034/2005/AP
Data
2005.12.28
Referencje
Autor
Urząd Celny w Koszalinie
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Obowiązek podatkowy
Słowa kluczowe
olej
stawki podatku
Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniem, czy sprzedaż preparatu smarowego hydraulicznego HL-E o symbolu PKWiU 24.66.31-57.70 podlega podatkowi akcyzowemu według stawki 0%. preparat smarowy w swoim składzie zawiera ok. 30 % estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych pozaklasyfikacyjnych (PN-EN 14214), olej mineralny oraz zestaw dodatków poprawiających odporność na starzenie oraz ochronę przed korozją. Preparat może być stosowany jako olej maszynowy i obiegowy do smarowania maszyn.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 14b § 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Spółki Jawnej Dil-Oil K. Pokusa D. Roszczyk z siedzibą w Koszalinie, z dnia 07.10.2005 r. (wpływ do tut. urzędu w dniu 18.10.2005 r.) uzupełnionego w dniu 15.11.2005 r., w sprawie urzędowej interpretacji w zakresie stosowania przepisu § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późniejszymi zmianami) przy sprzedaży preparatu smarowego hydraulicznego HL- E o symbolu PKWiU 24.66.31-57.70, Naczelnik Urzędu Celnego w Koszalinie postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 18.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Koszalinie został złożony wniosek firmy XX o dokonanie urzędowej interpretacji i udzielenie odpowiedzi czy sprzedaż preparatu smarowego hydraulicznego HL-E o symbolu PKWiU 24.66.31-57.70 podlega podatkowi akcyzowemu według stawki 0%. Strona wyjaśnia, że produkuje preparat smarowy hydrauliczny HL-E sklasyfikowany PKWiU 24.66.31-57.70. Preparat ten przeznaczony jest do smarowania niskoobciążonych napędów hydraulicznych i sterowania hydraulicznego. W swoim składzie zawiera ok. 30 % estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych pozaklasyfikacyjnych (PN-EN 14214), olej mineralny oraz zestaw dodatków poprawiających odporność na starzenie oraz ochronę przed korozją. Preparat może być stosowany jako olej maszynowy i obiegowy do smarowania maszyn. Zdaniem Spółki, produkcja lub sprzedaż preparatów smarowych, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70 % , pozostałe, o symbolu PKWiU 24.66.31-57 - co do zasady - podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jednak zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku, w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm. ), stawki akcyzy określone w ustawie z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn, zm.) dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju, obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W załączniku nr 1 do wyżej wymienionego rozporządzenia "Tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju " nie ustalono stawki podatku akcyzowego dla preparatów objętych klasyfikacją 24.66.31-57.70, a pkt 29 wyżej wymienionego załącznika stwierdza, że wyroby nie wymienione w poz. 1-28 podlegają akcyzie według stawki 0%. Tym samym, Spółka przyjmuje, że produkcja i sprzedaż preparatu smarowego hydraulicznego HL-E sklasyfikowanego PKWiU 24.66.31-57.70 podlega podatkowi akcyzowemu według stawki 0%. Pismem z dnia 15.11.2005 r. Spółka oświadczyła, że w sprawie, której dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Niemniej, na mocy § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania ( Dz. U. Nr 89, poz. 181 , poz. 849 z późn. zm. ) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2 b ust. 1. W ust. 2 ustawodawca wskazał, że w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w ust. 1, produkowanych i przemieszczanych na terytorium kraju, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, z wyjątkiem wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.32, nie stosuje się ust. 1. W poz. 1 do 28 "Tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju", stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm. ) nie zostały określone stawki dla preparatów smarowych, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70 % o symbolu PKWiU 24.66.31-57. W związku z powyższym wymienione wyroby mieszczą się w poz. 29 "Wyroby niewymienione w poz. 1-28" , dla których ustawodawca określił stawkę "0" (zero). Art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późn. zm.) definiuje pojęcie obowiązku podatkowego jako wynikającą z ustaw podatkowych nieskonkretyzowaną powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. W przepisie zawartym w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) określono jakie czynności powodują powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie. Zgodnie z wyżej powołanym przepisem powstaje on między innymi w przypadku: produkcji wyrobów akcyzowych, wyprowadzeniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego, sprzedaży wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, eksportu i importu wyrobów. Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej (art. 6 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym). Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, zwane dalej "deklaracjami podatkowymi", za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Przepis ten nie dotyczy podatników w przypadku dokonywanego przez nich importu (art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym). Reasumując powyższe, należy stwierdzić, iż sprzedaż w kraju preparatu smarowego hydraulicznego HL-E o symbolu PKWiU 24.66.31-57.70 powoduje wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, w dniu jej wykonania powstaje obowiązek podatkowy. Stawka podatku akcyzowego dla przedmiotowego wyrobu została określona w wysokości "0" (zero). Jeżeli zaistnieje zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego, tym samym powstanie obowiązek złożenia deklaracji podatkowej. Z uwagi na to, że preparat smarowy w swoim składzie zawiera estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych, stosownie do § 44 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późn. zm. ) podmiot dokonujący przerobu lub zużycia estrów metylowych lub estrów etylowych wyższych kwasów tłuszczowych jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego co najmniej na 3 dni przed zamierzonym przerobem lub zużyciem tych wyrobów pisemne zgłoszenie, podając, jako rodzaj estrów, w jakiej ilości, do jakich celów i według jakich norm- o ile te normy zostały ustalone- ma być przerabiany lub zużywany. P O U C Z E N I E Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego zaistniałego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14 b § 5. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.