Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-21-1/06
z 1 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-21-1/06
Data
2006.03.01



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
podatek od towarów i usług
stawki podatku
ścieki
woda


Pytanie podatnika
Czy do ustalenia jaka część infrastruktury towarzyszącej będzie opodatkowana stawką preferencyjną 7% i podstawową 22% - Spółka może przyjąć proporcje zużycia wody lub odprowadzonych ścieków przez budownictwo mieszkaniowe oraz zużycie wody i odprowadzenie ścieków realizowane dla celów gospodarczych ?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 08.01.2006r. złożonego w kancelarii tut. Urzędu w dniu 09.02.2006r. - o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług - stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z 08.01.2006r (złożonym w tut. Urzędzie 09.02.2006r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Inwestycje w zakresie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej są przeznaczone zarówno dla budownictwa mieszkaniowego jak i dla pozostałych obiektów. W dokumentacji inwestora znajdują się informacje dotyczące zużycia wody i odprowadzonych ścieków przez budownictwo mieszkaniowe oraz zużycie wody i odprowadzenie ścieków realizowane dla celów gospodarczych.
Pytanie Spółki;
Czy do wyliczenia części opodatkowanej stawką preferencyjną 7% i podstawową 22% Spółka może przyjąć proporcje zużycia wody lub odprowadzonych ścieków przez budownictwo mieszkaniowe oraz zużycie wody i odprowadzenie ścieków realizowane dla celów gospodarczych ?
Stanowisko Spółki.
Spółka uważa, że jest to właściwa metoda do ustalenia opodatkowania podatkiem od towarów i usług robót budowlanych, związanych zarówno z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska podatnika w jej indywidualnej sprawie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się, zgodnie z art. 146 ust. 2 ww. ustawy, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

  • 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie.
    Z kolei przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu (art. 146 ust. ustawy o VAT) rozumie się:

  • sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych;
  • urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojazdy, zieleń i małą infrastrukturę;
  • urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne jeśli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika zatem, że prawo do zastosowania stawki 7% do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą uzależnione jest a od tego, czy będzie ona związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego zdefiniowanymi powyżej, czy też obiektami o innej klasyfikacji.

Jeżeli zatem dana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z obiektami budownictwa mieszkaniowego, jak i innymi obiektami, na podstawie posiadanych dokumentów projektowych i kosztorysowych, należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz pozostałymi obiektami i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej, związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części. Proporcję może zatem określić inwestor lub projektant obiektów według ogólnie przyjętych w branży budowlanej kryteriów technicznych.

W omawianym przypadku inwestor zlecający Spółce wykonanie sieci wodno-kanalizacyjnej posiada dokumentację z ustalonym przeznaczeniem tej sieci w części związanej z budownictwem mieszkaniowym i pozostałymi obiektami w oparciu o proporcję zużycia wody i odprowadzenia ścieków wg podziału na poszczególnych odbiorców. Posłużenie się proporcją zużycia wody i odprowadzenia ścieków wg podziału na poszczególnych odbiorców stanowi, w ocenie Urzędu, dopuszczalną metodę pozwalającą na szczegółowe ustalenie w jakim stopniu sieć wodociągowa i kanalizacyjna związana jest z obiektami budownictwa mieszkaniowego i pozostałymi.

Wobec powyższego, Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko Spółki, orzekając jak w sentencji postanowienia.

POUCZENIE

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy podatkowy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj