Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DM/P/415-0041/05/ŁB
z 2 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DM/P/415-0041/05/ŁB
Data
2005.09.02



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
delegacja służbowa
diety
podróż służbowa zagraniczna (delegacja zagraniczna)


Pytanie podatnika
Czy od nadwyżki kosztów noclegu w zagranicznej podróży służbowej, zwróconej pracownikowi ponad limit, należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 7 czerwca 2005r. G. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z/s w Gdańsku (data wpływu do tut. Urzędu: 08.06.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w sprawie: opodatkowanie nadwyżki kosztów noclegu w zagranicznej podróży służbowej, zwróconej pracownikowi ponad limit

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

G. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z/s w Gdańsku, dalej Spółka, dokonała na rzecz swojego pracownika, który w ramach podróży służbowej przebywał na Białorusi, zwrotu kosztów noclegu, potwierdzonych rachunkiem hotelowym - w kwocie wyższej niż określona w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.), dalej rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2002r. Zwrot należności w kwocie wyższej niż przewidziana w załączniku do ww. rozporządzenia, odpowiadającej wartości rachunku hotelowego, wynikał z faktu, iż koszt noclegu w hotelu, w którym Spółka wcześniej dokonała rezerwacji, przewyższył limit wynikający z załącznika do rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2002r., wynoszący dla Białorusi 80 dolarów amerykańskich.

W ocenie Spółki zwrot kosztów, potwierdzonych rachunkiem hotelowym, ponad limit określony w rozporządzeniu z dnia 19 grudnia 2002r. nie stanowi dla pracownika dochodu podlegającego opodatkowaniu, stąd Spółka nie jest zobowiązana do obliczenia i poboru zaliczki na podatek dochodowy od kwoty nadwyżki ponad limit.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), dalej: ustawa, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dochodem ze źródła przychodów, (...), jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym (art. 9 ust. 2 zd. pierwsze ustawy).

Przychodami, zgodnie z art. 11 ustawy, są, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wskazuje art. 10 ust. 1 ustawy, w tym w pkt 1 wymienia m.in. stosunek pracy. Stosownie do art. 12 ustawy do przychodów ze stosunku pracy zalicza się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, (...).

W stanie faktycznym niniejszej sprawy powyższy przepis odwołuje się do rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2002r.

Z przepisu art. 775 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. Nr 21 z 1998 r., poz. 94 z poźn. zm.) wynika, iż rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2002r. ma zastosowanie w stosunku do pracowników zatrudnionych w państwowych lub samorządowych jednostkach sfery budżetowej. W odniesieniu do pracowników zatrudnionych poza sektorem publicznym przepisy tego rozporządzenia mają odpowiednie zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy u danego pracodawcy warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej nie zostały określone w układzie zbiorowym pracy, względnie regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę.

Z § 2 ww. rozporządzenia wynika, iż pracownikowi, z tytułu zagranicznej podróży służbowej, przysługuje m. in. zwrot kosztów noclegu.

Zgodnie z § 9 ust. 1 tego rozporządzenia za nocleg przysługuje pracownikowi zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem hotelowym, w granicach ustalonego na ten cel limitu określonego w załączniku do rozporządzenia. Limit kształtuje się na różnym poziomie, w zależności od kraju, do którego podróż służbowa jest odbywana. Dla Białorusi wynosi on 80 dolarów amerykańskich.

Jednocześnie, stosownie do § 9 ust. 3 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2002r., w uzasadnionych przypadkach pracodawca może wyrazić zgodę na zwrot kosztów za nocleg w hotelu, stwierdzonych rachunkiem, w wysokości przekraczającej limit, o którym mowa w ust. 1.

W ocenie tut. Organu podatkowego w stanie faktycznym niniejszej sprawy zwrócona pracownikowi nadwyżka ponad limit wyznaczony w załączniku do rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2002r. nie jest zwolniona z opodatkowania, wobec czego Spółka, jako płatnik ma obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy.

Przedstawiony stan faktyczny sprawy nie potwierdza bowiem, iż zaszły przesłanki z § 9 ust. 3 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2002r.

Zgodnie ze wskazanym przepisem, do którego odsyła art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy, zwolnienie od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy jest uwarunkowane od wykazania istnienia okoliczności, które uniemożliwiły skorzystanie z noclegu za cenę mieszczącą się w limicie określonym w załączniku do rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2002r oraz od zgody pracodawcy na zwrot kosztów noclegu ponad limit. Przesłanki te muszą wystąpić łącznie.

W przedmiotowej sprawie - w ocenie tut. Organu podatkowego nie wystąpił uzasadniony przypadek, o którym mowa w § 9 ust. 3 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2002r., skutkujący zwolnieniem z opodatkowania.

O wystąpieniu takiej sytuacji można mówić wyłącznie wówczas, gdy wskutek okoliczności wcześniej nieznanych lub niemożliwych do przewidzenia, bądź też wskutek istnienia określonego stanu faktycznego, nie jest możliwe zapewnienie pracownikowi w podróży służbowej noclegu za cenę nieprzewyższającą limitu zawartego w załączniku do rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2002r. Przedstawiając stan faktyczny Spółka nie wykazała by takie wyjątkowe okoliczności miały miejsce. Nie wskazała dlaczego nie było możliwości zapewnienia noclegu za niższą stawkę, nie wykazała w szczególności, że nie było żadnej możliwości zapewnienia noclegu poza hotelem, z którego usług skorzystała. Nie wskazała więc szczególnej, nadzwyczajnej przyczyny, uzasadniającej zwolnienie z opodatkowania wydatku ponad limit.

W świetle powyższego nie można przyjąć, że łącznie zaistniały przesłanki z § 9 ust. 3 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2002r., których wystąpienie uzależnia zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy. Wprawdzie Spółka (pracodawca) wyraziła zgodę na zwrot kosztów ponad limit, niemniej jednak nastąpiło to w okolicznościach, których nie sposób uznać za uzasadnione w rozumieniu § 9 ust. 3 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2002r.

W konsekwencji zwrócona pracownikowi nadwyżka ponad limit, wynikający z załącznika do rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2002r. stanowi dla niego przychód ze stosunku pracy, od którego Spółka, jako płatnik, jest zobowiązana pobrać zaliczkę na podatek dochodowy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj