Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzozowie
PD/415-4/06
z 6 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-4/06
Data
2006.02.06
Autor
Urząd Skarbowy w Brzozowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
stypendia
stypendium socjalne
Pytanie podatnika
Czy stypendia socjalne wypłacane przez gminę zgodnie z ustawą o systemie oświaty korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie, po rozpatrzeniu wniosku płatnika ? Z. z dnia 3.02.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym, postanawia uznać stanowisko płatnika za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. W dniu 3.02.2006 r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek Z. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego przez płatnika stanu faktycznego wynika, że Z. wypłaca świadczenia pomocy materialnej dla uczniów ? tzw. stypendia szkolne, przyznawane na podstawie przepisów ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Płatnik zwrócił się do tut. organu z zapytaniem, czy w odniesieniu do tych wypłat ma obowiązek:
Zdaniem płatnika do stypendiów wypłaconych na podstawie art. 90c ustawy o systemie oświaty należy stosować przepis art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie informuje, że zgadza się z powyższym stanowiskiem. Stanowisko to oparto o analizę przepisów art. 21 ust. 1 pkt 40 i 40b ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz przepisów ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego regulują przepisy Rozdziału 8a (art. 90b - art. 90u) ww. ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z art. 90b ust. 1 tej ustawy uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. W oparciu o art. 90c ust. 2 ww. ustawy stypendium szkolne i zasiłek szkolny są świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy w myśl art. 90f ustawy o systemie oświaty uchwala rada gminy. Ponadto zgodnie z art. 90m przywołanej ustawy świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta, a pomoc ta w myśl art. 90p ust. 1 tej ustawy jest zadaniem własnym gminy. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz środków własnych szkół i uczelni przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Natomiast w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, pod pewnymi warunkami - stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych. Z przedstawionego przez płatnika stanu faktycznego wynika, że dokonuje on wypłat świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawanych uczniom na podstawie przepisów ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty. Wypłacana przez płatnika pomoc materialna dla uczniów jest zatem pomocą, o której mowa w art. 90b i następnych ustawy o systemie oświaty i korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podobnie jak i inne stypendia, o których mowa w art. 90c ww. ustawy o systemie oświaty. Ponieważ przepis ten nie wprowadza kwotowych ograniczeń zwolnienia, całość wypłacanej pomocy materialnej dla uczniów zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ww. przepisu. Z. jako płatnik nie ma zatem obowiązku pobierania od uczniów oświadczeń PIT-2C ani sporządzania informacji o wysokości wypłacanego stypendium PIT-8S, gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający obowiązek sporządzania tej informacji dotyczy wyłączenie zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy. Zatem odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko płatnika w sprawie przedstawione we wniosku jest prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.