Interpretacja Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej
PP/443-4/P/17225/06/AW
z 17 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-4/P/17225/06/AW
Data
2006.02.17



Autor
Urząd Skarbowy w Dąbrowie Górniczej


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
przegląd techniczny
taksówki


Pytanie podatnika
dot. wykonywania przeglądów technicznych kas o zastosowaniu specjalnym, przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami.


W dniu 08.02.2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej wpłynął wniosek Podatnika o udzielenie interpretacji co do zakresui sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek ten spełniał wymogi formalne w myśl art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa. Z przedstawionego w piśmie Wnioskodawcy stanu faktycznego wynika, iż:

  • prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przewozu osób taksówką osobową,
  • ewidencjonuje obrót przy zastosowaniu kasy rejestrującej o zastosowaniu specjalnym ? urządzenia zintegrowanego typu kaso-taksometr ALWI tf, fiskalizacja nastąpiła w dniu 23.02.2004r.,
  • taksometr elektroniczny ALWI tf zintegrowany w jednej obudowie z kasą rejestrującą posiada aktualne świadectwo przeprowadzonej legalizacji ostatecznej (ponownej) wystawione przez Naczelnika Obwodowego Urzędu Miar Nr 7 w Sosnowcu w dniu 16.02.2004r. z okresem ważności do dnia 28.02.2006r., świadectwo legalizacji ponownej zostało wystawione zgodnie z wymaganiami określonymi rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 czerwca 2003r. w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne (Dz. U. Nr 108, poz. 1014),
  • w tym okresie nie były dokonywane zmiany miejsca instalacji taksometru oraz nie doszło do uszkodzenia taksometru.

Zdaniem Wnioskodawcy, przegląd techniczny kasy rejestrującej powinien odbyć się wraz z datą upływu legalizacji taksometru, tj. do dnia 28.02.2006r. Powyższe stwierdzenie wywodzi z treści § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 04 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) stanowi, iż podatnicy w zakresie świadczonych przez nich usług przewozu osób i ładunków taksówkami są obowiązani do wykonywania przeglądu technicznego kasy o zastosowaniu specjalnym przez właściwy serwis nie rzadziej niż w terminach wymaganych, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla taksometrów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej stwierdza, iż stanowisko podatnika jest prawidłowe z uwagi na to, iż § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) stanowi, iż podatnicy w zakresie świadczonych przez nich usług przewozu osób i ładunków taksówkami są obowiązani do wykonywania przeglądu technicznego kasy, o której mowa w § 3 ust. 2, przez właściwy serwis nie rzadziej niż w terminach wymaganych, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla taksometrów.

Odrębne przepisy dla taksometrów zawarte są w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 czerwca 2003r. w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne (Dz. U. Nr 108, poz. 1014). Zgodnie z § 49 ust. 2 cyt. rozporządzenia świadectwo legalizacji ponownej taksometru jest ważne przez 25 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym została dokonana legalizacja taksometru zainstalowanego w taksówce, jeżeli spełnia on wymagania metrologiczne określone w rozporządzeniu i posiada nieuszkodzone cechy zabezpieczające.

Kasa, o której mowa w § 3 ust. 2 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące ..., to kasa o zastosowaniu specjalnym przeznaczona do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami, która musi spełniać następujące kryteria i warunki techniczne:- być połączona z taksometrem w sposób nierozłączny lub przez system złącza zabezpieczonego przed ingerencją użytkownika lub osób trzecich.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 maja 2001r. Prawo o miarach (j. t. Dz. U. z 2004r. Nr 243, poz. 2441 ze zm.) przyrządy pomiarowe, które mogą być stosowane przy pobieraniu opłat, podatków i innych należności budżetowych oraz ustalaniu opustów, kar umownych, wynagrodzeńi odszkodowań, a także przy pobieraniu i ustalaniu podobnych należnościi świadczeń ? i są określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 6, podlegają prawnej kontroli metrologicznej.W rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 30 marca 2005r.w sprawie rodzajów przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz zakresu tej kontroli (Dz. U. Nr 74, poz. 653) wydanym na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy ? Prawo o miarach ? określono, że prawnej kontroli metrologicznej obejmującej zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną oraz legalizację ponowną podlegają m. in. taksometry elektroniczne.Ust. 2 art. 8 ww. ustawy stanowi, że prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest wykonywana przez legalizację pierwotną ? przed wprowadzeniem danego egzemplarza przyrządu pomiarowego do obrotu lub użytkowania, a także legalizację ponowną ? w stosunku do przyrządów pomiarowych wprowadzonych do obrotu lub użytkowania.Ust. 4 art. 8 ww. ustawy stwierdza, że legalizacja ponowna obejmuje legalizację przyrządu pomiarowego:

  1. w związku z upływem okresu ważności legalizacji pierwotnej lub poprzedniej legalizacji ponownej;
  2. w związku z jego instalacją w miejscu użytkowania przed upływem okresu ważności legalizacji pierwotnej, jeżeli sprawdzenie zgodności z wymaganiami powinno być wykonane przed i po zainstalowaniu tego przyrządu w miejscu użytkowania;
  3. po jego naprawie;
  4. w związku z utratą ważności legalizacji z przyczyn, o których mowa w art. 8 ust. 4, który mówi, że legalizacja traci ważność w przypadku:
  1. stwierdzenia, że przyrząd pomiarowy przestał spełniać wymagania;
  2. uszkodzenia przyrządu pomiarowego;
  3. uszkodzenia albo zniszczenia cechy legalizacji lub cechy zabezpieczającej;
  4. zmiany miejsca instalacji lub użytkowania przyrządu pomiarowego, w którym legalizacja była wykonana.

Reasumując, przegląd techniczny kasy rejestrującej o zastosowaniu specjalnym przeznaczonej do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami winien być dokonywany nie rzadziej niż w terminie określonym dla okresu ważności taksometru ? 25 m-cy.Jeżeli jednak wystąpią okoliczności powodujące konieczność przeprowadzenia legalizacji ponownej taksometru przed upływem 25 m-cy (np. uszkodzenie cech zabezpieczających, uszkodzenie taksometru, zmiana miejsca instalacji lub użytkowania taksometru, w którym legalizacja była wykonana) wówczas równolegle z legalizacją ponowną taksometru należy dokonać przeglądu technicznego kasy.Ponadto informuje się, że wykonujący serwis dokonuje na zlecenie podatnika obowiązkowego przeglądu technicznego kasy, o którym mowa w § 5 ust. 2 pkt 2 cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, ... (załącznik nr 7 pkt 10 do ww. rozporządzenia), tak więc obowiązkiem Podatnika jest dbałość o terminowe wykonanie przeglądów technicznych kasy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj