Interpretacja Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim
3630-PA-INT-9/2005/LN
z 7 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
3630-PA-INT-9/2005/LN
Data
2005.09.07



Autor
Urząd Celny w Piotrkowie Trybunalskim


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zwolnienie z poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Wątpliwości w zakresie stosowania prawa podatkowego, które zdaniem Strony wymagająudzielenie interpretacji:Czy w świetle obowiązujących uregulowań prawnych, tj. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, póz. 966 z późn. zm.) surowiec o nazwie handlowej NAPHTENISCHES OL Grawvez 925 o kodzie CN 2710 19 99 i PKWiU 23.20.18 wykorzystywany do produkcji mieszanek gumowych jest zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie.


POSTANOWIENIENa podstawie art. 14 a, art. 14 b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r.. Nr 8. póz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Celnego w Piotrkowie Tryb., po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 13 czerwca 2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 20 lipca 2005 r. (data wpływu 25 lipca 2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu zastosowania prawa podatkowegopostanawia uznać przedstawione przez Stronę stanowisko za nieprawidłoweUZASADNIENIEXXXXX z siedzibą w XXXXX wystąpiła do Naczelnika Urzędu Celnego w Piotrkowie Tryb. pismem z dnia 13 czerwca 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Przedmiotowe zapytanie zostało uzupełnione pismem z dnia 20 lipca 2005 r. (data wpływu do Urzędu 25 lipca 2005 r.).Spółka przedstawiła:/. Wątpliwości w zakresie stosowania prawa podatkowego, które zdaniem Strony wymagająudzielenie interpretacji:Czy w świetle obowiązujących uregulowań prawnych, tj. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, póz. 966 z późn. zm.) surowiec o nazwie handlowej NAPHTENISCHES OL Grawvez 925 o kodzie CN 2710 19 99 i PKWiU 23.20.18 wykorzystywany do produkcji mieszanek gumowych jest zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie.II Stan faktyczny:XXXXX jako zarejestrowany handlowiec nabywa wyrób akcyzowy zharmonizowany o symbolu PKWiU 23.20.18 i kodzie CN 2710 19 99 (tj. surowiec o nazwie handlowej NAPHTENISCHES OL Grawvez 925) w austriackiej firmie SEMPERIT produkującej wyroby gumowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.Dokumentami towarzyszącymi dostawie przedmiotowego surowca są: faktura handlowa oraz list przewozowy. Jak wynika z treści wniosku, dostawie nie towarzyszy dokument ADT. Na podstawie faktury handlowej Spółka płaci podatek akcyzowy, sporządza deklarację dla podatku akcyzowego AKC-3/AKC - zh oraz informację o podatku akcyzowym od paliw silnikowych AKC-3/D.Z dalszej treści wyjaśnienia wynika, iż sprowadzany surowiec wykorzystany jest do własnych potrzeb tj. do produkcji mieszanek gumowych i nie jest wykorzystywany do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.///. Stanowisko Podatnika v przedmiotowej sprawie:Zdaniem Podatnika skoro sprowadzany produkt wykorzystywany jest jako surowiec do produkcji mieszanek gumowych i nie jest wykorzystywany do celów napędowych lub opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników - to spełnia on warunki wskazane u § 13 ust. l pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego i przysługuje mu w oparciu o wskazany przepis zwolnienie od podatku akcyzowego na przedmiotowy produkt.

Stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego.Po dokonaniu analizy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, Naczelnik Urzędu Celnego w Piotrkowie Tryb. postanowił uznać przedstawione przez Stronę stanowisko za nieprawidłowe, co uzasadnia następująco:Opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", zasady wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą jak i oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy reguluje ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, póz. 257 z późn. zm.) oraz przepisy wykonawcze.Artykuł 4 ustawy o podatku akcyzowym zawiera katalog czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą. Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 opodatkowaniu akcyzą podlegają sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Przy czym za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy). Czynności, o których mowa w ust. 1-3, powołanego przepisu podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 4 ust. 4).Stosownie do treści art. 39 ust. 3 i 4 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy dla zarejestrowanego handlowca powstaje z dniem nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Za datę nabycia uważa się dzień, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane zostały wprowadzone na miejsce, określone w zezwoleniu, o którym mowa w art. 38 pkt 4.W Rozdziale 6 Działu I ustawy o podatku akcyzowym oraz w wydanym na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 24 ust. 2 i art. 25 ust. 5 wymienionej ustawy -rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, póz. 966 z późn. zm.), zostały uregulowane zwolnienia od akcyzy. Przepisy rozporządzenia m.in. określają warunki, jakie muszą spełniać podmioty korzystające ze zwolnień od podatku akcyzowego, szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych oraz warunki i tryb ich stosowania z uwzględnieniem: rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, specyfikę obrotu wyrobami akcyzowymi i przeznaczenie tych wyrobów oraz przepisy prawa Wspólnoty Europejskiej.W rozdziale 2 powołanego rozporządzenia wskazano zwolnienia od akcyzy wynikające z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej.Stosownie do treści § 13 ust. l pkt 5 cytowanego rozporządzenia zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99. przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.Zwolnienie wyrobów, o którym mowa powyżej ma zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2 b pkt 2 ( § 13 ust. 2 a).Zgodnie z treścią § 13 ust. 2 b omawianego rozporządzenia, uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2 a, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który: 1) zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. l pkt 5 i 6, i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem; 2} dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.W dziale II ustawy o podatku akcyzowym zostały uregulowane organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi. W Rozdziale l została uregulowana procedura zawieszenia poboru akcyzy. Stosownie do treści art. 26 pobór akcyzy zawieszony jest od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, jeżeli: wyroby są:1. produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym;2. przemieszczane miedzy składami podatkowymi na terytorium kraju;3. zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczanenabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.Minister Finansów w rozporządzeniu w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, póz. 849 z późn. zm.) określił w rozdziale 2 szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi.Należy wskazać, iż przepisów tego rozporządzenia nie stosuje się do procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku, gdy są one zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych (§ 2 a ust. 1).Stosownie do treści § 4 rozporządzenia, w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, procedura zawieszenia poboru akcyzy może być zastosowana jedynie po przedstawieniu prowadzącemu skład podatkowy zamówienia potwierdzonego przez właściwego naczelnika urzędu celnego lub oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów, stwierdzającego cel zużycia wyrobów, o którym mowa w przepisach dotyczących zwolnień od akcyzy.Odnosząc się do powyższego należy wyjaśnić, iż zwolnienie, o którym mowa w § 13 ust. l pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ma zastosowanie pod warunkiem spełnienia określonej przesłanki, tj., gdy sprzedaż tych wyrobów nastąpi ze składu podatkowego na terytorium kraju.Z przedstawionego przez XXXXX stanu faktycznego wynika, iż surowiec o nazwie handlowej NAPHTENISCHES OL Grawvex 925 o symbolu PKWiU 23.20.18 i kodzie CN 2710 19 99 wprawdzie zużywany jest przez Podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej tj. do produkcji mieszanek gumowych, a zatem do innych celów niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, lecz jego zakup następuje w austriackiej firmie SEMPERIT, a zatem nie w składzie podatkowym.

Reasumując należy stwierdzić, że XXXXX zużywa surowiec w myśl przepisów określonych w § 13 ust. l pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, lecz nie spełnia przesłanek ustanowionych przez przepisy prawa podatkowego, które dotyczą warunków obrotu -sprzedaż tych wyrobów nie następuje ze składu podatkowego na terytorium kraju.W związku z powyższym w opisanym stanie faktycznym zawartym w zapytaniu XXXXX mamy do czynienia z powstaniem obowiązku podatkowego, gdyż zgodnie z § 13 ust. l pkt 5 wyżej wskazanego rozporządzenia zwolnienie od podatku akcyzowego surowca do produkcji mieszanek gumowych może nastąpić pod warunkiem - sprzedaż tych wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju.Ponadto należy wskazać, że dla XXXXX jako zarejestrowanego handlowca obowiązek podatkowy powstaje w momencie nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych tj. w momencie wprowadzenia ich do miejsca określonego w zezwoleniu. Obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie przewidują zwolnień w podatku akcyzowym dla podmiotów mających status zarejestrowanego handlowca.Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie podjęcia niniejszego rozstrzygnięcia.Niniejsza interpretacja stosownie do treści art. 14 b § l i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Niniejsza interpretacja obowiązuje tylko w odniesieniu do obowiązujących regulacji prawnych i jakakolwiek zmiana obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa wywołuje ten skutek, iż traci ona na aktualności.

POUCZENIENa niniejsze postanowienie stosownie do treści art. 14 a § 4 w związku z art. 236 ustawy - Ordynacja podatkowa służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Łodzi.Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Piotrkowie Tryb. w dwóch egzemplarzach, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.Wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5,00 zł. od zażalenia i po 0,50zł. od każdego załącznika, płatnej w znaczkach opłaty skarbowej (ustawa o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. - tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 253, póz. 2532 z późn. zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj