Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzesku
PP/443-40/05
z 31 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-40/05
Data
2005.08.31



Autor
Urząd Skarbowy w Brzesku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
leasing
ładowność
opłata wstępna
paliwo
rata leasingowa
samochód ciężarowy
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika
Czy pomimo braku świadectwa homologacji można odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących opłatę wstępną, raty leasingowe oraz zakup paliwa, związanych z użytkowaniem, na podstawie umowy leasingu, samochodu ciężarowego marki IVECO?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzesku, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.05.2005 r. (data wpływu: 02.06.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 17 sierpnia 2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W pismach z dnia 30 maja 2005 r. i 17 sierpnia 2005 r. zwrócił się Pan o udzielenie interpretacji, czy pomimo braku świadectwa homologacji można dokonywać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących opłatę wstępną oraz raty leasingowe należne z tytułu użytkowania, na podstawie zawartej w miesiącu marcu 2005 r. umowy leasingu, samochodu ciężarowego marki IVECO, posiadającego zgodnie z dowodem rejestracyjnym dopuszczalną ładowność - 1400 kg, dopuszczalną masę całkowitą 3,5 tony, 3 miejsca, a także z faktur VAT otrzymanych w związku z zakupami paliwa przeznaczonego do jego napędu.

Według stanowiska zaprezentowanego w piśmie, w opisanym przypadku możliwym jest obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z w/w faktur, pomimo braku świadectwa homologacji.

Po rozpatrzeniu wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzesku, stwierdza co następuje:

Należy wyjaśnić, iż przepisy art. 86 ust. 3, art. 86 ust. 7 i art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) regulujące m. in. prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dokumentujących opłatę wstępną, raty leasingowe, a także zakupy paliwa do samochodów, zostały znowelizowane ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), obowiązującą w tym zakresie od 22 sierpnia 2005 r.

Zgodnie z art. 86 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją, tj. do dnia 21 sierpnia 2005 r., w przypadku usługobiorców użytkujących samochody, o których mowa w art. 3 i 5, tj. samochody osobowe i inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:
DŁ = 357 kg + n x 68 kg
gdzie:
DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,
n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy,
na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodu, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu, nie może jednak przekroczyć kwoty 5.000 zł.

Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3 (art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług).

Zgodnie zaś z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy, w brzmieniu przed nowelizacją, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5.

Z przepisów obowiązującej od 1 maja 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika, aby sam brak odpisu świadectwa homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji skutkował uznaniem pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z wydanej dla konkretnego typu samochodu homologacji wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi (np. dopuszczalna ładowność, określona liczba miejsc).

Mając jednak na uwadze, iż nie przedłożył Pan wyciągu ze świadectwa homologacji lub decyzji, o której mowa wyżej, dokonano stosownych ustaleń w oparciu o dane wynikające z dowodu rejestracyjnego, z których wynika, iż dopuszczalna ładowność jest wyższa niż określona w podanym wzorze. W związku z tym przyjąć należy, iż do dnia 21 sierpnia 2005 r. przysługiwało Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dokumentujących opłatę wstępną oraz raty leasingowe, a także zakup paliwa do wymienionego pojazdu. Na podstawie danych wynikających z wniosku ustalono bowiem, iż dopuszczalna ładowność pojazdu wynosi 1.400 kg, liczba miejsc - 3. Zatem wzór wynikający z art. 86 ust. 3 należało zastosować w następujący sposób:
DŁ = 357 + 3 x 68
DŁ = 561.

Z kolei, w myśl znowelizowanego art. 86 ust. 7 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującego od 22 sierpnia 2005 r., w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 3, tj. pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczjącej 3,5 tony, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł. Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu po nowelizacji, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.

Stosownie zaś do przepisów przejściowych, zawartych w art. 7 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw, w przypadku samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, tj. przed dniem 1 czerwca 2005 r., kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy, stanowi kwota podatku naliczonego jaka wynikałaby z przepisów art. 86 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia ustawy w życie. W przypadku samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umów, o których mowa w ust. 1, w stosunku do których kwotę podatku naliczonego stanowiła cała kwota podatku wykazanego na fakturze, przepis ust. 1 ma zastosowanie:
1) w odniesieniu do umów, bez uwzględnienia zmian tej umowy dokonywanych po wejściu w życie ustawy, oraz
2) pod warunkiem, że umowa została zarejstrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 15 czerwca 2005 r.

W oparciu o dane wynikające z dowodu rejestracyjnego ustalono, iż dopuszczalna masa całkowita pojazdu nie przekracza 3,5 tony, zaś z ewidencji prowadzonej przez tutejszy organ podatkowy wynika, iż umowa leasingu przedmiotowego pojazdu nie została zarejestrowana. Tym samym przyjąć należy, iż kwotę podatku naliczonego służącą do obniżenia podatku należnego stanowi 60% podatku naliczonego od rat leasingowych, na udokumentowanie których otrzymuje Pan faktury. Suma kwot podatku naliczonego, związana z użytkowaniem opisanego w piśmie pojazdu, nie może przekroczyć jednak kwoty 6.000 zł. W okresie od 22 sierpnia 2005 r. nie przysługuje Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dokumentujących zakupy paliwa do wymienionego pojazdu.

Należy zwrócić uwagę, iż na kwotę podatku naliczonego z tytułu opłaty wstępnej oraz rat leasingowych w wysokości 6.000 zł, o jaką można obniżyć podatek należny na mocy obowiązujących od dnia 22 sierpnia 2005 r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, składają się również kwoty podatku wynikające z faktur VAT odliczonych przed 21 sierpnia 2005 r., tj. przed dniem wejścia w życie przepisów wprowadzonych ww. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzesku w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj