Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu
PP/406-9/06/MM
z 6 marca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/406-9/06/MM
Data
2006.03.06
Autor
Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Zmiany w przepisach obowiązujących
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budynek mieszkalny
instalacja przeciwpożarowa
podatek od towarów i usług
stawka preferencyjna podatku
usługi konserwacyjne
usługi pomiarowe
Pytanie podatnika
Czy usługa polegająca na obowiązkowych pomiarach ochrony przeciwporażeniowej i przeciwpożarowej instalacji elektrycznych oraz ochrony odgromowej budynków wynikających z ustawy Prawo Budowlane wykonywanych w budynkach mieszkalnych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg. obniżonej stawki 7%, ponieważ zalicza się do robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a-14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r.Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13.02.2006 r. w sprawie interpretacji przepisów podatkowych dotyczących opodatkowania podatkiem VAT usługi polegającej na obowiązkowych pomiarach ochrony przeciwporażeniowej i przeciwpożarowej instalacji elektrycznych oraz ochrony odgromowej budynków wynikających z ustawy „Prawo Budowlane” wykonywanych w budynkach mieszkalnych postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko podatnika, iż usługa polegająca na obowiązkowych pomiarach ochrony przeciwporażeniowej i przeciwpożarowej instalacji elektrycznych oraz ochrony odgromowej budynków wynikających z ustawy „Prawo Budowlane wykonywanych w budynkach mieszkalnych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg. obniżonej stawki 7%, ponieważ zalicza się do robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym. U Z A S A D N I E N I E Zgodnie z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W dniu 13.02.2006 r. Pan P.T. złożył wniosek o udzielenie interpretacji czy usługę polegającą na obowiązkowych pomiarach ochrony przeciwporażeniowej i przeciwpożarowej instalacji elektrycznych oraz ochrony odgromowej budynków wynikających z ustawy „Prawo Budowlane wykonywanych w budynkach mieszkalnych, zlecona przez osoby fizyczne będące właścicielami budynków mieszkalnych, wspólnoty mieszkaniowe, firmy zarządzające nieruchomościami, spółdzielnie mieszkaniowe, inne podmioty posiadające budynki mieszkalne np.: Zakłady Nieruchomości PKP, Wojskowe Agencje Mieszkaniowe itp., można zakwalifikować jako „konserwacja instalacji elektrycznych (w tym odgromowych) w budynkach mieszkalnych (PKOiB 1122) i opodatkować ją podatkiem od towarów i usług wg. obniżonej stawki 7%. Zdaniem podatnika powyższa usługa winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg. obniżonej stawki 7%, ponieważ pomiary te są obowiązkowe zgodnie z ustawą „Prawo Budowlane” . Służą ocenie technicznej instalacji elektrycznych i odgromowych w budynkach mieszkalnych. W oparciu o przeprowadzone badania podejmowana jest decyzja o dopuszczeniu instalacji do dalszej eksploatacji lub konieczności jej naprawy albo wymiany. Ponadto zdaniem podatnika pomiary te mają diametralny wpływ na bezpieczeństwo mieszkańców oraz wykonywane są na miejscu w konkretnych budynkach mieszkalnych, ze wskazaniem adresu na protokołach pomiarowych. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu nie podziela poglądu podatnika w tej sprawie uznając, iż obowiązkowe pomiary ochrony przeciwporażeniowej i przeciwpożarowej instalacji elektrycznych oraz ochrony odgromowej w obiektach budownictwa mieszkaniowego wymagane przepisem art. 62 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) nie można zaliczyć do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych.W związku z czym wykonywanie ww. usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit.a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą . Natomiast przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzysząca, o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, rozumie się zgodnie z art. 146 ust. 2 ww. ustawy – roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Jednocześnie stosownie do art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust.1 pkt 2 lit. a rozumie się :
jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Biorąc pod uwagę fakt, iż przepisy ww. ustawy i podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia remont oraz bieżąca konserwacja, Naczelnik udzielając niniejszej interpretacji odwołał się do słowniczka pojęć zawartych w ustawie prawo budowlane, jak również do Słownika Języka Polskiego, PWN, z 1995 r. pod redakcją prof. M. Szymczyka. Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy z dnia 07.07.1994 r. - Prawo budowlane :
Natomiast w myśl ww. Słownika konserwacja to :
a konserwować oznacza :
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźli uznał, iż w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym usługi polegające wyłącznie na kontroli stanu technicznegoinstalacji elektrycznych w budynkach mieszkalnych tzw. pomiary nie mieszczą się w zakresie pojęć konserwacji i remontu obiektów budownictwa, zatem nie mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% . Mając powyższe pod uwagę na uwadze postanowiono jak w sentencji. Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia . Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ww. Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Natomiast interpretacja ta jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej podatnikowi służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania (art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.