Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu
PP/406-9/06/MM
z 6 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/406-9/06/MM
Data
2006.03.06



Autor
Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Zmiany w przepisach obowiązujących


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budynek mieszkalny
instalacja przeciwpożarowa
podatek od towarów i usług
stawka preferencyjna podatku
usługi konserwacyjne
usługi pomiarowe


Pytanie podatnika
Czy usługa polegająca na obowiązkowych pomiarach ochrony przeciwporażeniowej i przeciwpożarowej instalacji elektrycznych oraz ochrony odgromowej budynków wynikających z ustawy Prawo Budowlane wykonywanych w budynkach mieszkalnych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg. obniżonej stawki 7%, ponieważ zalicza się do robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a-14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r.Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13.02.2006 r. w sprawie interpretacji przepisów podatkowych dotyczących opodatkowania podatkiem VAT usługi polegającej na obowiązkowych pomiarach ochrony przeciwporażeniowej i przeciwpożarowej instalacji elektrycznych oraz ochrony odgromowej budynków wynikających z ustawy „Prawo Budowlane” wykonywanych w budynkach mieszkalnych

postanawia

uznać za nieprawidłowe stanowisko podatnika, iż usługa polegająca na obowiązkowych pomiarach ochrony przeciwporażeniowej i przeciwpożarowej instalacji elektrycznych oraz ochrony odgromowej budynków wynikających z ustawy „Prawo Budowlane wykonywanych w budynkach mieszkalnych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg. obniżonej stawki 7%, ponieważ zalicza się do robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W dniu 13.02.2006 r. Pan P.T. złożył wniosek o udzielenie interpretacji czy usługę polegającą na obowiązkowych pomiarach ochrony przeciwporażeniowej i przeciwpożarowej instalacji elektrycznych oraz ochrony odgromowej budynków wynikających z ustawy „Prawo Budowlane wykonywanych w budynkach mieszkalnych, zlecona przez osoby fizyczne będące właścicielami budynków mieszkalnych, wspólnoty mieszkaniowe, firmy zarządzające nieruchomościami, spółdzielnie mieszkaniowe, inne podmioty posiadające budynki mieszkalne np.: Zakłady Nieruchomości PKP, Wojskowe Agencje Mieszkaniowe itp., można zakwalifikować jako „konserwacja instalacji elektrycznych (w tym odgromowych) w budynkach mieszkalnych (PKOiB 1122) i opodatkować ją podatkiem od towarów i usług wg. obniżonej stawki 7%.

Zdaniem podatnika powyższa usługa winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg. obniżonej stawki 7%, ponieważ pomiary te są obowiązkowe zgodnie z ustawą „Prawo Budowlane” . Służą ocenie technicznej instalacji elektrycznych i odgromowych w budynkach mieszkalnych. W oparciu o przeprowadzone badania podejmowana jest decyzja o dopuszczeniu instalacji do dalszej eksploatacji lub konieczności jej naprawy albo wymiany. Ponadto zdaniem podatnika pomiary te mają diametralny wpływ na bezpieczeństwo mieszkańców oraz wykonywane są na miejscu w konkretnych budynkach mieszkalnych, ze wskazaniem adresu na protokołach pomiarowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu nie podziela poglądu podatnika w tej sprawie uznając, iż obowiązkowe pomiary ochrony przeciwporażeniowej i przeciwpożarowej instalacji elektrycznych oraz ochrony odgromowej w obiektach budownictwa mieszkaniowego wymagane przepisem art. 62 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) nie można zaliczyć do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych.W związku z czym wykonywanie ww. usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit.a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą .

Natomiast przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzysząca, o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, rozumie się zgodnie z art. 146 ust. 2 ww. ustawy – roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Jednocześnie stosownie do art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust.1 pkt 2 lit. a rozumie się :

    - sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
    - urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
    - urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Biorąc pod uwagę fakt, iż przepisy ww. ustawy i podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia remont oraz bieżąca konserwacja, Naczelnik udzielając niniejszej interpretacji odwołał się do słowniczka pojęć zawartych w ustawie prawo budowlane, jak również do Słownika Języka Polskiego, PWN, z 1995 r. pod redakcją prof. M. Szymczyka.

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy z dnia 07.07.1994 r. - Prawo budowlane :

    · budowa - należy przez to rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,
    · roboty budowlane – należy przez to rozumieć budowę , a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,
    · przez remont – należy przez to rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast w myśl ww. Słownika konserwacja to :

    · utrzymanie czegoś w dobrym stanie,
    · dbanie o coś,
    · pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się , zniszczeniem lub zepsuciem,

a

konserwować oznacza :

    · chronić coś przed zepsuciem przez stosowanie różnego rodzaju środków,
    · utrzymywać coś w dobrym stanie,
    · zabezpieczać przed zniszczeniem lub szybkim zużyciem się.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźli uznał, iż w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym usługi polegające wyłącznie na kontroli stanu technicznegoinstalacji elektrycznych w budynkach mieszkalnych tzw. pomiary nie mieszczą się w zakresie pojęć konserwacji i remontu obiektów budownictwa, zatem nie mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% .

Mając powyższe pod uwagę na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia .

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ww. Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Natomiast interpretacja ta jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej podatnikowi służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania (art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj