Interpretacja Urzędu Skarbowego w Rybniku
PP/443/75/05
z 7 marca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/75/05
Data
2006.03.07
Autor
Urząd Skarbowy w Rybniku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy
Słowa kluczowe
działalność statutowa
reprezentacja
zwrot podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwość zwrotu na rachunek bankowy, skumulowanego z kilku miesięcy, podatku naliczonego w terminie 180 dni od złożenia deklaracji, w której wykazane zostanie przekazanie na cele reprezentacji jako czynność opodatkowana zgodnie z art. 87 ust. 1 i 3 ze względu na przyzwolenie na taki zwrot zawarte w art. 86 ust. 19?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Nr 8/2005, poz. 60) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rybniku stwierdza, że stanowisko jednostki przedstawione we wnioskach bez znaku z datą 03.11.2005r. (data wpływu do US 15.11.2005r.) i z datą 22.12.2005r. (data wpływu do US 23.12.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 15.11.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rybniku wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku Wnioskodawca podał następujący stan faktyczny: Zapytanie Wnioskodawcy dotyczy: „możliwości zwrotu na nasz rachunek bankowy skumulowanego z kilku miesięcy podatku naliczonego w terminie 180 dni od złożenia deklaracji, w której wykaże reprezentację jako czynność opodatkowaną zgodnie z art. 87 ust. 1 i ust. 3 ze względu na przyzwolenie na taki zwrot zawarte w art. 86 ust. 19”. Własne stanowisko Podatnika w sprawie: Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie stwierdza się co następuje: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega więc jedynie odpłatna dostawa towarów, przez którą w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednakże za odpłatną dostawę, a więc czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, ustawodawca uznał także pewne czynności nieodpłatne określone w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a mianowicie przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. W świetle powyższego przepisu także nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności. Na podstawie przepisu art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowanie tym podatkiem nie dotyczy jednakże nieodpłatnego przekazania prezentów o małej wartości i próbek, zdefiniowanych w ust. 4 tego artykułu ustawy, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww ustawy. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 2 ww ustawy przez działalność gospodarczą rozumieć należy wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z wniosku jednostki wynika, że Stowarzyszenie nie dokonuje sprzedaży towarów przeznaczonych na reprezentację, ani nie osiąga z tego tytułu żadnych przychodów. Towary te przekazywane są ludziom reprezentującym instytucje, które pomagają realizować im cele statutowe. Zatem w świetle powyższego nie można uznać, iż Stowarzyszenie działa w tym zakresie w charakterze producenta, handlowca czy usługodawcy. W związku z powyższym czynność nieodpłatnego przekazania opisanych w zapytaniu towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nie wystąpi z tego tytułu również podatek należny. Zatem w ww. przypadku nie może mieć zastosowania art. 86 ust. 1 ww ustawy z dnia 11 marca 2004r., który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, to znaczy takimi, które generują podatek należny , a nie takimi, które należą do kategorii czynności opodatkowanych, lecz w konkretnych warunkach korzystają ze zwolnienia od tego podatku bądź w ogóle takiemu podatkowi nie podlegają. W związku z powyższym Stowarzyszenie wykonując wyłącznie czynności statutowe (zwolnione) nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z funkcjonowaniem Stowarzyszenia, a tym samym występowania o jego zwrot. Należy więc stwierdzić, iż stanowisko jednostki jest nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.