Interpretacja Urzędu Celnego II w Łodzi
362000-RPA-0630-10/05/PB
z 12 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
362000-RPA-0630-10/05/PB
Data
2005.04.12



Autor
Urząd Celny II w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne


Słowa kluczowe
akcyza
podstawa
wyroby akcyzowe
zużycie towarów


Pytanie podatnika
Zgodnie z treścią art. 4 ust. 2 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym za sprzedaż wyrobów na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych niezgodnie z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy. W związku z powyższym co zalicza się do wyrobów akcyzowych zużytych niezgodnie z ich przeznaczeniem? b) Art. 4 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym wymienia szereg czynności uznanych za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. W związku z powyższym, jaka jest podstawa opodatkowania przy wyżej wymienionych czynnościach zarówno na terytorium kraju, jak i przy dostawie wewnątrzwspólnotowej, i czy jest nią wartość cen sprzedaży czy według kosztów wytworzenia?


PostanowienieNa podstawie art. 216, art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r., Dz. U. Nr 8, póz. 60 ), art. 4 ust. 1-5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. ( Dz. U. nr 29, póz. 257 ze zm. ), w związku z wnioskiem złożonym przez stronę w dniu 24.01.2005 r.- nie uznaję stanowiska wnioskodawcy zawartego we wniosku ( dotyczy punktu nr 3 ).UzasadnienieW dniu 24.01.2005 r. strona złożyła wniosek o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W dniu 28.01.2005 r. Naczelnik Urzędu Celnego II w Łodzi wezwał stronę do uzupełnienia wniosku poprzez wniesienie opłaty skarbowej w wysokości 5 zł. Strona powyższe uzupełniła.Stan faktyczny: Podmiot z siedzibą na terytorium kraju prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na produkcji wyrobów akcyzowych niezharmonizoowanych. Jednocześnie podmiot nabywa wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terenie kraju, a następnie je eksportuje bądź dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej. Pytanie podatnika: a) Zgodnie z treścią art. 4 ust. 2 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym za sprzedaż wyrobów na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych niezgodnie z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy. W związku z powyższym co zalicza się do wyrobów akcyzowych zużytych niezgodnie z ich przeznaczeniem...Stanowisko podatnika: Z uwagi na fakt obniżenia stawki akcyzy na wyroby kosmetyczne z 65% do 10%, zdaniem podatnika do wyrobów akcyzowych zużytych niezgodnie z ich przeznaczeniem należy zaliczyć niedobory inwentaryzacyjne występujące u podatnika.b) Art. 4 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym wymienia szereg czynności uznanych za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. W związku z powyższym, jaka jest podstawa opodatkowania przy wyżej wymienionych czynnościach zarówno na terytorium kraju, jak i przy dostawie wewnątrzwspólnotowej, i czy jest nią wartość według cen sprzedaży czy według kosztów wytworzenia...Stanowisko podatnika: Zdaniem podatnika podstawą opodatkowania w przypadku przekazania lub zużycia wyrobów akcyzowych na potrzeby reprezentacji i reklamy, przekazania przez podatnika wyrobów akcyzowych na potrzeby osobiste podatnika, a także zatrudnionych przez niego pracowników, darowizny wyrobów akcyzowych, zużycia wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej oraz zużycia wyrobów akcyzowych niezgodnie z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy-jest kwota wyliczona zgodnie z art. 10 ust. l pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Odpowiedź:Ad. a) Zgodnie z treścią art. 4 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, póz. 257 ze zm. ), za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych niezgodnie z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.Warunki, jakie musza spełniać podmioty korzystające ze zwolnień od podatku akcyzowego jak również szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych oraz warunki i tryb ich stosowania zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, póz. 966 ze zm. ) na podstawie delegacji określonej w art. 24 i art. 25 ustawy o podatku akcyzowym. Obniżenie stawek podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych, w tym warunki ich stosowania zostało określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22.04.2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, póz. 825 ze zm. ) na podstawie między innymi delegacji określonej w art. 75 ustawy o podatku akcyzowym.Tym samym treść art. 4 ust. 2 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym musi być zawsze powiązana z treścią warunków pod jakimi zastosowano zwolnienie od akcyzy lub obniżono stawki akcyzy.Niedobory inwentaryzacyjne nie mieszczą się w związku z tym w dyspozycji art. 4 ust. 2 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym w związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, póz. 825 ze zm.).Ad. b) Zgodnie z treścią art. 8 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, póz. 257 ze zm. ) dla wymiaru akcyzy stawki akcyzy są wyrażone w:1) procencie podstawy opodatkowania;2) kwocie na jednostkę wyrobu;3) procencie maksymalnej ceny detalicznej;4) kwocie na jednostkę wyrobu i w procencie maksymalnej ceny detalicznej.Podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawyopodatkowania, zgodnie z art. 10 ust. l ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 29, póz. 257 ze zm.), jest:1) kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowychpomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne odtych wyrobów;2) kwota, jaką nabywca jest obowiązany zapłacić za wyroby akcyzowe, w przypadkunabycia wewnątrzwspólnotowego;3) kwota należna z tytułu dostawy wyrobów akcyzowych na terytorium państwaczłonkowskiego, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej;4) wartość celna wyrobów akcyzowych powiększona o należne cło, w przypadkuimportu, z uwzględnieniem ust. 6-9.Artykuł 10 ust. 2 powyższej ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w kwocie na jednostkę wyrobu jest ilość wyrobów akcyzowych.Artykuł 10 ust. 3 powyższej ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie maksymalnej ceny detalicznej jest cena detaliczna wyznaczona i wydrukowana na opakowaniu jednostkowym.Artykuł 10 ust. 4 powyższej ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w kwocie na jednostkę wyrobu i w procencie maksymalnej ceny detalicznej jest ilość wyrobów akcyzowych oraz cena detaliczna wyznaczona i wydrukowana na opakowaniu jednostkowym.Artykuł 10 ust. 5 powyższej ustawy stanowi, iż jeżeli nie można określić kwot, o których mowa w ust. l pkt 1-3, to podstawę opodatkowania ustala się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na rynku krajowym w obrocie wyrobami akcyzowymi tego samego rodzaju, w dniu powstania obowiązku podatkowego pomniejszonych o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy.Tak więc, biorąc pod uwagę brzmienie powyższych przepisów, podstawa opodatkowania w przypadku sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych jest zależna od sposobu wyrażenia stawki akcyzy obowiązującej na dany towar. Natomiast w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej podstawa opodatkowania są określone w art. 10 ust. l pkt 3 ustawy. Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.

Pouczenie:Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie. Postanowienie, na które służy zażalenie Strona może złożyć do Dyrektora Izby Celnej w Łodzi za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi w terminie 7 dni od dnia doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj