Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-532/12-10/OS
z 9 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-532/12-10/OS
Data
2012.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
świadczenie usług
usługi kompleksowe
usługi sprzątania


Istota interpretacji
Jaka będzie stawka podatku VAT dla czynności sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 38.11. „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne”.



Wniosek ORD-IN 429 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2012 r. (data wpływu 30 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 5 października 2012 r. (data wpływu 9 października 2012 r.) oraz z dnia 6 listopada 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 38.11.11.0 oraz 38.11.21.0jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 37.00.1., stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 38.11.11.0 oraz 38.11.21.0, stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 81.29.1, opodatkowania świadczonych usług jedną stawką dla całości zamówienia.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 5 października 2012 r. (data wpływu 9 października 2012 r.) oraz z dnia 6 listopada 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.(ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca złożył ofertę przetargową. Zamówienie jest podzielone na 15 zadań, w skład każdego zadania wchodzi kilka stacji na których czyszczone są wagony. Przy czyszczeniu wagonów Zamawiający wyodrębnił wiele prac o mniejszym lub większym zakresie takich jak: mycie okresowe, czyszczenie codzienne, mycie pudła wagonu z zewnątrz, czyszczenie okien i ram z zewnątrz, wodowanie, usuwanie napisów, chemiczne czyszczenie wykładzin dywanowych i chodników, wyposażanie wagonów w pakiet sanitarny, materiały sanitarne do wyposażenia wagonu, wywóz śmieci z oczyszczonych wagonów, wybieranie nieczystości z wagonów z zamkniętym obiegiem wc.

W formularzu ofertowym należało podać wartość netto, kwotę podatku VAT oraz wartość brutto za jeden miesiąc. Końcowa wartość netto wpisana do formularza ofertowego wyliczona była na podstawie formularzy cenowych zawierających rodzaj wyszczególnionych wyżej usług, ilość wagonów cena jednostkowa bez VAT, wartość netto dla każdej usługi. By obliczyć oferowaną kwotę brutto wykonawca dla prawidłowego ustalenia ofertowej wartości brutto oraz kwoty podatku VAT musiał przyporządkować stawki VAT do poszczególnych usług. W stosunku do poz. określonej jako „wybieranie nieczystości z wagonów z zamkniętym obiegiem wc” oraz „wywozu śmieci z oczyszczonych wagonów” uznano, że prawidłowa stawka wynosić będzie 8%. Chcąc upewnić się co do prawidłowości stosowania przepisów podatku VAT skierowano pismo do Ośrodka Klasyfikacji i Normalizacji Urzędu Statystycznego o wydanie informacji co do symbolu PKWiU. Pismem z dnia 20 stycznia 2012r.

Urząd Statystyczny potwierdził że:

  1. Wybieranie nieczystości z wagonów kolejowych z zamkniętym obiegiem wc nosi symbol PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”.
  2. Wywóz śmieci z oczyszczonych wagonów - symbol PKWiU 38.11 „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne”.

Ponadto dodatkowo wyjaśnił, że „kompleksowe utrzymanie w czystości pasażerskiego taboru kolejowego” należy klasyfikować PKWiU 81.29.1 „usługi w zakresie pozostałego sprzątania i czyszczenia”.

Każda z wymienionych wyżej usług jest zlecana i odbierana (kontrola jakości), zatwierdzana jako wykonana oraz fakturowana odrębnie. Zlecanie przez przedstawiciela Zamawiającego poszczególnych czynności następuje w różnych ilościach, np sprzątanie codzienne - 100 wagonów, wybieranie nieczystości - 10 wagonów, wodowanie - 90 wagonów i w takich ilościach są fakturowane.

Usługi te są rozłączne względem siebie. Często czynności takie są wykonywane w innym czasie, przez inne osoby, często również przez podwykonawców.

Na niektórych stacjach wybieranie śmieci odbywa się przez podwykonawców, którzy już w wagonie segregują śmieci na plastik, papier, puszki metalowe, odpady mokre, są odpowiedzialni również za wywiezienie ich z wagonów. Podobnie opróżnianie zbiorników odbywa się na niektórych stacjach przez podwykonawców. Opróżnianie zbiorników z zamkniętym zbiornikiem wc wykonywane jest od zewnątrz wagonu bez względu na to czy toaleta wewnątrz wagonu została już umyta czy nie. Toaleta jest myta przy każdym sprzątaniu, opróżnianie zbiorników wc w zależności od zapełnienia zbiornika. Zależy to od trasy, od ilości pasażerów, od pojemności zbiornika wc oraz od stacji na której można taką czynność wykonywać. Ilość opróżnień nigdy nie jest zgodna z ilością sprzątanych wagonów. Faktura miesięczna zawiera pozycje zlecane i potwierdzone jako przyjęte pod względem wykonania, pozycje o różnych PKWiU a co za tym także o różnych stawkach VAT, które zostały przyjęte dla każdej pozycji osobno w wycenie rodzaju usługi, Zamawiający przyjął zaprezentowany w ofertach sposób obliczenia kwoty brutto oraz podatku VAT i nie kwestionował zastosowania różnych stawek VAT szczególnie po przedłożeniu przez Wnioskodawcę Pisma z Urzędu Statystycznego. Podpisał nawet umowy z kilkoma innymi wykonawcami którzy uczestniczyli w przetargu w innych zadaniach ale również zastosowali różne stawki VAT, gdyż inne zadania zawierały identyczne usługi co omawiane powyżej. Obecnie Zamawiający waha się co do prawidłowości zastosowanych stawek VAT.

Wnioskodawca jest wykonawcą, który już wcześniej wykonywał czyszczenie wagonów które składa się z tych samych czynności co obecnie zawarte w przetargu. Fakturowanie odbywa się z zastosowaniem różnych stawek VAT. Faktura zawiera poszczególne usługi, przyporządkowane im ceny jednostkowe, symbole PKWiU, stawki VAT oraz ceny brutto a następnie wartość netto, VAT wg stawek, i wartość brutto całości faktury.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Usługi te mogą i są świadczone odrębnie nie tracąc dla Zamawiającego ostatecznego skutku ekonomicznego. W interesie Zamawiającego jest zlecanie ich niezależnie od siebie co wykazał w SIWZ wymieniając je odrębnie w kosztorysie i polecając wycenić je w sposób osobny dla każdej pozycji. Połączenie byłoby sztuczne i doprowadzałoby do naruszania zasad opodatkowania podatkiem VAT, gdyż usługi o tym samym zakresie winny być opodatkowane w ten sam sposób. Wnioskodawca często korzysta z podwykonawstwa w zakresie poszczególnych usług szczególnie przy „Wybieraniu nieczystości z wagonów kolejowych z zamkniętym obiegiem wc” oraz „Wywozie śmieci z oczyszczonych wagonów”, a otrzymując faktury stwierdzamy, że jest w nich naliczona stawka VAT w wysokości 8%.

Do poz. 3 PKWiU 81.29.1 „Usługi w zakresie pozostałego sprzątania” Wnioskodawca zaliczył: mycie okresowe, czyszczenie codzienne, mycie pudła wagonu z zewnątrz, czyszczenie okien i zewnątrz, wodowanie, usuwanie napisów, chemiczne czyszczenie wykładzin dywanowych i chodników, wyposażanie wagonów w pakiet sanitarny, materiały sanitarne do wyposażenia wagonu oznaczając każdą z tych usług osobno symbolem PKWiU 81.29.1.

Wnioskodawca wskazał ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 6 listopada 2012 r., iż w opisie faktycznym wskazał usługi sklasyfikowane jako PKWiU 38.11 „ Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne” - w rzeczywistości są to „Usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne nadające się do recyklingu” o PKWiU 38.11.11.0 oraz „Usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu” o PKWiU 38.11.21.0. Ponieważ obie usługi są w grupie PKWiU 38.11. nastąpiło uproszczenie przy pisaniu wniosku. Natomiast pełne symbole PKWiU jakimi Wnioskodawca oznacza usługi to: 38.11.11.0 oraz 38.11.21.0.

Usługi te polegają na zbieraniu z wagonów oraz torów postojowych odpadów różnego rodzaju. Wszystkie zbierane odpady mają charakter odpadów komunalnych. Ze względu na swój skład i charakter są podobne do odpadów powstałych w gospodarstwie domowym (opakowania papierowe, plastikowe torebki, plastikowe i szklane butelki i pojemniki, resztki owoców, puszki aluminiowe po napojach, gazety, serwetki papierowe itp.).

Zbierane odpady są segregowane na nadające się do recyklingu (suchy papier, opakowania tekturowe i plastikowe, aluminium) oraz na nienadające się do recyklingu (pozostałe mokre odpady). Część śmieci podlegających recyklingu jest przekazywana przez osoby je zbierające do odpowiednich miejsc skupu (papier, tektura, szkło, plastik, aluminium). Pozostałe tzw. mokre są dowożone są do kontenerów, które są opróżnianie przez firmę wywożącą śmieci.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka będzie stawka podatku VAT dla czynności sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 38.11. „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne”.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku) numery PKWiU ustalone przez Urząd Statystyczny dla usług, których interpretacje podatkową dla których wykonawca wnioskuje PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami” PKWiU 38.11 „Usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne”, umieszczone zostały w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT zatytułowanym „wykaz towarów i usług opodatkowujący stawką podatku w wysokości 7% (art. 146a pkt 2 stawka 8%) pod poz. 142 i 145. W związku z tym do wyceny ww. usług wykonawca zastosował stawkę 8%, do pozostałych usług stawkę 23%. Pomimo braku na poszczególnych kartach wyceny usług zamieszczonych w dokumentach przetargowych oraz umowie, pozycji stawki i kwoty podatku VAT podatnik przyporządkował właściwe jego zdaniem stawki VAT poszczególnym usługom i po zsumowaniu otrzymuje wartość brutto.

Z analizy zamówienia oraz umowy Wnioskodawca uznał, że „kompleksowe utrzymanie w czystości kolejowych wagonów osobowych i lokomotyw kursujących w pociągach Spółki” należy rozumieć jako zbiór czynności zleconych w zależności od potrzeb zamawiającego ustalonych w ramach jednego zadania obejmującego kilka punktów czyszczenia (stacji kolejowych) i różnych rodzajów taboru (np. wagonów, lokomotyw).

Dodatkowo należy stwierdzić, że na pytanie skierowane do Zamawiającego w momencie przygotowywania oferty przetargowej dot. zastosowania stawki VAT otrzymano odpowiedź, że po stronie Wykonawcy leży należyte ustalenie stawek VAT do poszczególnych czynności (usług). Wskazywałoby to że Zamawiający podobnie jak wykonawca rozumie opis przedmiotu zamówienia dot. kompleksowości.

Zadający pytanie posiłkował się również dotychczas wydanymi interpretacjami podatkowymi o zbliżonym charakterze zamieszczonych na stronie www.mf.gov.pl (np. sygn. ILPP2/443-1536/11 -4/MN, ILPP1/443-97/12-3/AI)

Przy obliczeniu wartości brutto w dokumentach przetargowych należy zastosować rożne stawki pod. VAT tj. stawkę 8% do usługi określonej jako wybieranie nieczystości z wagonów z zamkniętym obiegiem wc oraz wywozu śmieci z oczyszczonych wagonów. W stosunku do pozostałych czynności np.: mycie okresowe, czyszczenie codzienne, mycie pudła wagonu z zewnątrz, czyszczenie okien i ram z zewnątrz, wodowanie, usuwanie napisów, chemiczne czyszczenie wykładzin dywanowych i chodników, wyposażanie wagonów w pakiet sanitarny, materiały sanitarne do wyposażenia wagonu - należy zastosować stawkę VAT 23% jako usług oznaczonych PKWiU 81.29.1 (usługi w zakresie pozostałego sprzątania i czyszczenia). Po uzyskaniu zamówienia oraz w stanie faktycznym (Wnioskodawca obecnie wykonuje tego typu usługi) są wystawiane faktury w okresach miesięcznych. Faktura zawiera poszczególne usługi w ilościach faktycznie wykonanych w danym miesiącu, przyporządkowane im ceny jednostkowe, symbole PKWiU, odpowiadające im stawki VAT oraz wartość brutto i netto faktury. Faktury nie są wystawiane za „kompleksowe utrzymanie w czystości kolejowych wagonów osobowych i lokomotyw”, ale za poszczególne czynności jakie zostały ujęte w SIWZ jako osobne pozycje kosztorysu. Taki sposób fakturowania jest już wdrożony w praktyce od lat, a SIWZ do obecnego zamówienia Zamawiającego nic w zakresie fakturowania nie zmienia. Tak więc reasumując, stanowisko Wnioskodawcy: w końcowym obliczeniu wartości podatku VAT dla całości zamówienia należy przyjąć różne wartości podatku VAT 8 i 23% kierując się przyporządkowanym do nich oznaczeniu PKWiU, jakie zostały zawarte w cytowanym w poz. 68 i 69 piśmie Urzędu Statystycznego.

W związku z uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż we własnym stanowisku nastąpił błąd pisarski – wpisano poz. 145 zamiast 143. Dodatkowo powinna być umieszczona również poz. 144.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, złożył ofertę przetargową. Przy czyszczeniu wagonów Zamawiający wyodrębnił wiele prac o mniejszym lub większym zakresie takich jak: mycie okresowe, czyszczenie codzienne, mycie pudła wagonu z zewnątrz, czyszczenie okien i ram z zewnątrz, wodowanie, usuwanie napisów, chemiczne czyszczenie wykładzin dywanowych i chodników, wyposażanie wagonów w pakiet sanitarny, materiały sanitarne do wyposażenia wagonu, wywóz śmieci z oczyszczonych wagonów, wybieranie nieczystości z wagonów z zamkniętym obiegiem wc. By obliczyć oferowaną kwotę brutto wykonawca dla prawidłowego ustalenia ofertowej wartości brutto oraz kwoty podatku VAT musiał przyporządkować stawki VAT do poszczególnych usług. W stosunku do poz. określonej jako „wybieranie nieczystości z wagonów z zamkniętym obiegiem wc” oraz „wywozu śmieci z oczyszczonych wagonów” uznano, że prawidłowa stawka wynosić będzie 8%. Chcąc upewnić się co do prawidłowości stosowania przepisów podatku VAT skierowano pismo do Ośrodka Klasyfikacji i Normalizacji Urzędu Statystycznego o wydanie informacji co do symbolu PKWiU. Pismem z dnia 20 stycznia 2012 r.

Urząd Statystyczny potwierdził że:

  1. Wybieranie nieczystości z wagonów kolejowych z zamkniętym obiegiem wc nosi symbol PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”.
  2. Wywóz śmieci z oczyszczonych wagonów - symbol PKWiU 38.11 „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne”.

Ponadto dodatkowo wyjaśnił, że „kompleksowe utrzymanie w czystości pasażerskiego taboru kolejowego” należy klasyfikować PKWiU 81.29.1 „usługi w zakresie pozostałego sprzątania i czyszczenia”. Do poz. 3 PKWiU 81.29.1 „Usługi w zakresie pozostałego sprzątania” Wnioskodawca zaliczył: mycie okresowe, czyszczenie codzienne, mycie pudła wagonu z zewnątrz, czyszczenie okien i zewnątrz, wodowanie, usuwanie napisów, chemiczne czyszczenie wykładzin dywanowych i chodników, wyposażanie wagonów w pakiet sanitarny, materiały sanitarne do wyposażenia wagonu oznaczając każdą z tych usług osobno symbolem PKWiU 81.29.1.

Wnioskodawca sprecyzował ostatecznie, iż świadczone usługi o symbolu PKWiU 38.11 „Usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne” to w rzeczywistości: „Usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne nadające się do recyklingu” o PKWiU 38.11.11.0 oraz „Usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne nienadające się do recyklingu” o PKWiU 38.11.21.0.

W celu wskazania właściwej stawki podatku na ww. usługi, istotne będzie więc przeanalizowanie przepisów dotyczących opodatkowania usług należących do tego grupowania PKWiU.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Stosownie do treści art. 41 ust 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. – 23%), z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. – 8%), pod pozycją 143 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 38.11.1 „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadające się do recyklingu”, a pod pozycją 144 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem 38.11.2 „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadające się do recyklingu”.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro – jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku - świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU w grupowaniu 38.11.11.0 oraz 38.11.21.0, to dla tych usług stawka podatku VAT wynosi 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy i poz. 143 oraz 144 załącznika nr 3 do ustawy, w związku z art. 146 a ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 38.11.11.0 oraz 38.11.21.0. Natomiast kwestie dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU: 37.00.1 oraz 81.29.1 załatwione zostały w interpretacjach nr: IPTPP4/443-532/12-6/OS i IPTPP4/443-532/12-7/OS. Natomiast wniosek dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług jedną stawką dla całości zamówienia w interpretacji nr IPTPP4/443-532/12-8/OS.

Końcowo należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej interpretacji indywidualnej udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym jest prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj