Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/443-66/06/MGD
z 25 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/443-66/06/MGD
Data
2006.04.25



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
współpraca międzynarodowa


Pytanie podatnika
Dotyczy konieczności opodatkowania podatkiem od towarów i usług uczestnictwa Centrum w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych współfinansowanych z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi, realizowanych w ramach programów Unii Europejskiej lub innych międzynarodowych programów badawczych albo przyznawanych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31 stycznia 2006 r. (data wpływu do tut. organu: 01.02.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionego następnie pismem z dnia 11.04.2006 r. (wpływ 11.04.2006 r.), Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w punkcie 2 złożonego wniosku, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega uczestnictwo w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych współfinansowanych z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi, realizowanych w ramach programów Unii Europejskiej lub innych międzynarodowych programów badawczych albo przyznawanych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą, gdzie nie występuje określony świadczeniobiorca.

W dniu 01.02.2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Centrum ..., uzupełniony następnie pismem z dnia 11.04.2006 r., o udzielenie interpretacji odnośnie zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie.

Pytanie zawarte w punkcie drugim pisma dotyczy konieczności opodatkowania podatkiem od towarów i usług uczestnictwa Centrum w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych współfinansowanych z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi, realizowanych w ramach programów Unii Europejskiej lub innych międzynarodowych programów badawczych albo przyznawanych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą.

Wyrażając własne stanowisko w sprawie Centrum uważa, iż wskazane powyżej uczestnictwo w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Centrum ...uczestniczy w krajowych wieloletnich projektach badawczych własnych, rozwojowych, promotorskich, zamawianych i specjalnie realizowanych na podstawie Rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych z dnia 30 listopada 2001 r. (Dz. U. Nr 146, poz. 1642) oraz Rozporządzenia Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 161, poz. 1359) oraz w zagranicznych wieloletnich projektach badawczych realizowanych w ramach Projektów Ramowych Unii Europejskiej. W szczególności Centrum realizuje:

- krajowe wieloletnie projekty badawcze (granty) własne, rozwojowe, promotorskie, zamawiane - finansowane ze środków budżetowych na podstawie zawartej umowy poprzedzonej decyzją o przyznaniu środków finansowych,

- zagraniczne wieloletnie projekty badawcze realizowane w ramach Projektów Ramowych Unii Europejskiej,

- inne zagraniczne zlecenia i umowy na wykonanie usług naukowo - badawczych zawierane bezpośrednio między placówką naukową a zagranicznym podmiotem zlecającym,

- współpracę naukową z zagranicą (uczestnictwo w badaniach naukowych, pracach rozwojowych - finansowanych z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi, realizowanych w ramach programów naukowo - badawczych, dofinansowywanych z budżetu na naukę w części 60% oraz w 40% finansowanych ze środków własnych),

- projekty zamawiane i celowe

Ponadto Centrum otrzymuje dotacje na podstawową działalność statutową, utrzymywanie specjalnych urządzeń badawczych, badania wspólne prowadzone przez sieci naukowe, działalność wspomagającą badania oraz na cele inwestycyjne.

W ramach realizowania przez Centrum umów na wykonanie projektów zamawianych i celowych:

- dla projektu zamawianego - Centrum występuje jako jeden z wykonawców. Minister Edukacji i Nauki wydaje decyzję, w której określa jednostkę kierującą realizacją projektu badawczego zamawianego oraz wymienia jednostki naukowe realizujące zadania badawcze objęte projektem, jak również określa kwotę przyznawaną jednostce kierującej (w tym kwoty, jakie jednostka kierująca przekazywać będzie poszczególnym wykonawcom zadań). W ciągu trzech miesięcy od wydania decyzji zawierane są umowy - Ministerstwo Edukacji i Nauki zawiera umowę z jednostką kierującą, która następnie zawiera umowy z poszczególnymi wykonawcami. Wykonawcy zadań badawczych projektu zamawianego składają do jednostki kierującej raporty z wykonania określonego etapu badań, w tym również rozliczenie finansowe oraz fakturę wystawioną do wysokości poniesionych kosztów. Jednostka kierująca sporządza zestawienie zbiorcze i wraz z fakturą wystawioną do wysokości poniesionych kosztów (łącznie) przekazuje do Ministerstwa Edukacji i Nauki. Projekt zamawiany finansowany jest w całości ze środków na naukę;

- dla projektu celowego - realizowany jest na takich samych lub podobnych zasadach jak projekty zamawiane, jednakże, w odróżnieniu od projektu zamawianego, finansowany jest ze środków na naukę (w nie więcej niż 70% łącznych nakładów) oraz z własnych środków bądź innych źródeł zewnętrznych (pozostałe 30%). W przypadku wdrożenia wyników projektu celowego koszty ponosi jednostka z własnych środków.

Dla ww. działalności realizowanej przez Centrum nie występuje określony świadczeniobiorca w rozumieniu art. 5 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zaś z rezultatów prac badawczo - rozwojowych korzysta całe społeczeństwo. Dysponent środków budżetowych przyznający środki jedynie finansuje projekt oraz sprawuje funkcje kontrolną wykorzystania finansów publicznych, nie jest odbiorcą jakiejkolwiek usługi.

Szczegółowe rozliczenie środków pozyskanych i wydatkowanych w danym okresie odbywa się wg wymogów określonych przez dysponenta tych środków, np. Polską Akademię Nauk, dysponentów zagranicznych, osobę prawną lub fizyczną, która na warunkach umowy przekazała środki na realizację badań.

W księgach rachunkowych Centrum ewidencja rozliczenia prac naukowo - badawczych odbywa się na podstawie dokumentu wewnętrznego (w odniesieniu do środków otrzymanych w formie dotacji) oraz na podstawie faktury lub dokumentów równoważnych w odniesieniu do projektów celowych i zamawianych)

W sytuacji sprzedaży usług naukowo - badawczych na rzecz krajowych i zagranicznych osób prawnych lub osób fizycznych Centrum dokonuje rozliczeń w formie faktur z uwzględnieniem podatku VAT. Powyższe dotyczy również realizacji projektów zamawianych celowych na podstawie zawartych umów, w których Centrum występuje jako podwykonawca.

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:

- art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej w dalszej części "ustawą".

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny i powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić co następuje. W myśl art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Z powyższych uregulowań wynika, iż świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą usługi. Tym samym jeżeli z zawartych umów na wykonanie usług, w tym przypadku usług naukowo - badawczych, wynika, iż nie ma miejsca świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Odwrotna sytuacja dotyczy tych usług, które są realizowane na zlecenie na rzecz zamawiającego, który jednocześnie będzie odbiorcą usługi, jej dysponentem bądź też zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo - badawczych.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie jest istotne źródło finansowania lecz określony w umowie świadczeniobiorca. Innymi słowy, jeżeli z zawartych przez Centrum umów wynika, iż dana usługa nie jest skierowania do określonego odbiorcy, niezależnie od tego z jakich środków została sfinansowania, nie będzie ona podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli natomiast umowa przewiduje, że w jej wyniku Centrum wykona usługę dla konkretnego podmiotu, będącego odbiorcą usługi, jej dysponentem, wówczas usługa ta będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku z dnia 31.01.2006 r. wynika, iż dla opisanej m.in. w punkcie 2 wniosku działalności Centrum nie występuje określony świadczeniobiorca w rozumieniu art. 5 i art. 8 ust. 1 ustawy, zaś dysponent środków przyznający środki jedynie finansuje projekt - nie jest natomiast odbiorcą jakiejkolwiek usługi. W związku z powyższym, brak konkretnego odbiorcy usługi, jest przesłanką do uznania powyższych usług jako niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie należy podkreślić, iż rozstrzygnięcie, czy czynności związane z prowadzeniem badań naukowych (...) stanowią świadczenie usług w rozumieniu ww. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług może być dokonane na podstawie analizy umów dotyczących konkretnego stanu faktycznego. Do przedmiotowego wniosku Centrum załączyło m.in. kserokopię 2 umów z dnia 03.09.2003 r. oraz z dnia 15.12.2003 r. Z pisma uzupełniającego, złożonego przez Centrum do tut. organu w dniu 11.04.2006 r. wynika jednakże, że są to przykładowe umowy, których nie dotyczą pytania zawarte w złożonym wniosku.

W świetle przytoczonych przepisów prawa podatkowego należy uznać za prawidłowe stanowisko zawarte w punkcie 2 złożonego wniosku z dnia 31.01.2006 r., iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega uczestnictwo w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych współfinansowanych z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi, realizowanych w ramach programów Unii Europejskiej lub innych międzynarodowych programów badawczych albo przyznawanych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą, gdzie nie występuje określony świadczeniobiorca.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Centrum ...w piśmie z dnia 31.01.2006 r. oraz piśmie uzupełniającym z dnia 11.04.2006 r. oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia przez Centrum wniosku.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 2 w/cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj