Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie
US.Pdf-415/20/2006
z 17 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.Pdf-415/20/2006
Data
2006.05.17



Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zeznania podatkowe --> Termin i zasady sporządzania zeznań

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Wyłączenia w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Spis z natury podatników


Słowa kluczowe
forma opodatkowania
ryczałt ewidencjonowany
usługi marketingowe
usługi reklamowe
zeznanie podatkowe
zeznanie roczne


Pytanie podatnika
Czy uzyskanie dodatkowego przychodu z tytułu wykonanych usług reklamowych, marketingowych w trakcie roku podatkowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej powoduje utratę warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Mr 8, poz. 60 ze zm.), art. 8, art. 21 ust. 2 pkt 2, art. 22 ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), art. 14 ust. 1c-1f, art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku pana z dnia 31.03.2005 r. (data wpływu do Urzędu - 3.04.2006 r.), w sprawie udzielenia informacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi pan działalność zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie usług związanych z leśnictwem. Działalność ta opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W dniu 1.04.2006 r. zawarł pan umowę z podmiotem gospodarczym (hurtownia i gastronomia) o świadczenie usług reklamowych, marketingowych, polegających na roznoszeniu ulotek promocyjnych, wykonywaniu szyldów reklamowych, opracowywaniu i przygotowywaniu projektu graficznego ulotek.

Pana zdaniem usługi powyższe oznaczone są symbolem PKWiU 74.4 i zawarte są w wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wobec powyższego, z uwagi na wykonanie czynności w zakresie reklamy z dniem 1.04.2006 r. zostaje pan wyłączony z ryczałtu i z tym dniem uzyskane przychody opodatkowane winny być na zasadach ogólnych. Natomiast na koniec roku podatkowego dokona pan złożenia zeznania na formularzu PIT-28 za okres objęty ryczałtem od stycznia do marca 2006 r. oraz zeznania na formularzu PIT-36 za okres od kwietnia do grudnia 2006 r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, udziela poniższej interpretacji:

W opisanym stanie faktycznym mają zastosowanie następujące przepisy ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.):

  • art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e, zgodnie z którym opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
  • art. 8 ust. 3, zgodnie z treścią którego, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach,
  • art. 22 ust. 1, który stanowi, iż w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach,
  • art. 22 ust. 2, w myśl którego w stosunku do podatników, o których mowa w ust. 1, podlegających za część roku opodatkowaniu na ogólnych zasadach, za podstawę do określenia podatku dochodowego przyjmuje się dochód osiągnięty po utracie warunków do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Załącznik nr 2 do ustawy zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W ww. załączniku wymieniono w poz. 17 usługi reklamowe (zaliczane do grupy 74.4 według PKWiU). Świadczenie usług reklamy w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej powoduje utratę prawa do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Utrata tego prawa następuje z dniem uzyskania przychodów z tego rodzaju działalności gospodarczej.

Ustawa z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, iż opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Moment powstania przychodu z działalności gospodarczej został określony w przepisach art. 14 ust. 1c-1f ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z przepisem art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, dzień wystawienia faktury (rachunku) nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:

  1. wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
  2. wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytułu do zapłaty, lub
  3. otrzymano zapłatę za wykonane świadczenia- w pozostałych przypadkach.

Reasumując - według stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, przychód z tytułu wykonania usług reklamy uzyskał pan w dniu 1.04.2006 r., a zatem od tego dnia obowiązany był pan zaprowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest pan obowiązany do złożenia zeznania według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za okres od stycznia do marca 2006 r. w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego. Z kolei w oparciu o przepis art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych winien pan złożyć zeznanie według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym - w tym przypadku za okres od kwietnia do grudnia 2006 r. do dnia 30 kwietnia roku następującego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj