Interpretacja Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu
DPP/0051-10/06/11484/06
z 10 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DPP/0051-10/06/11484/06
Data
2006.07.10



Autor
Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
aport


Pytanie podatnika
Czy wywóz towarów poza UE potwierdzone przez U.C. w celu wniesienia ich jako aport jest eksportem ?


W związku z art. 2 pkt 8 i art. 7 ust.1 ustawy 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.534 ze zm.) i po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania towaru wywiezionego do Ukrainy , w celu wniesienia do Spółki jako aport, Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu stwierdza, że stanowisko przedstawione przezSpółkę w w/w wniosku jest prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynik, że wnioskodawca wnosi do Spółki z siedzibą na Ukrainie konstrukcje hali oraz linie technologiczną do produkcji oleju w postaci aportu.

W związku z tym wnioskodawca pyta czy wywóz towaru poza terytorium UE na terytorium Ukrainy, potwierdzone przez urząd celny wyjście, w celu wniesienia ich jako aport jest eksportem w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy, jak również wnosząc w/w towar jako aport , ma prawo do dokonania dostawy towarów i zastosować stawkę 0% zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

We własnym stanowisku wnioskodawca pisze, że na podstawie art. 2 pkt 8, wykonanie czynności określonych w art.7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług, daje prawo do zastosowania stawki 0%, a wniesienie aportu jest eksportem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik tut.Urzędu Skarbowego stwierdza, że przedstawione wyżej stanowisko spółki jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

- przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

- wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

- wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej; wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

- ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Czynność prawna jest odpłatna, jeżeli strona, która dokonała przysporzenia, otrzymuje lub ma otrzymać w zamian korzyść majątkową, stanowiącą ekwiwalent tego przysporzenia.

W przedmiotowej sprawie Spółka zamierza wnieść aportem konstrukcję hali oraz linię technologiczną do produkcji filtrów oleju, do spółki - na Ukrainie. Spółka wskazała, że wniesienie aportu, nastąpi poprzez wywóz towarów (potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych). W złożonym wniosku wskazano także tytułu prawny pod jakim jest wnoszony aport, zatem wiadomo jest to prawo własności. W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia, że aport różnego rodzaju maszyn i urządzeń mieści się w zakresie przedmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług, co dodatkowo potwierdza zapis § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Ponieważ w przypadku wniesienia przez wspólnika aportu do spółki otrzymuje on w zamian określoną liczbę udziałów , to brak jest podstaw do twierdzenia, iż wniesienie aportu ma charakter nieodpłatny. Zgodnie natomiast z art. 5 ust.1 pkt 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów. Przez eksport towarów, zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz. Wyjaśnić należy, iż z powyżej przytoczonego przepisu wynika obligatoryjność spełnienia kilku przesłanek łącznie aby uznać daną czynność za eksport towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a mianowicie musi nastąpić wywóz towarów przez określone podmioty, któremu musi towarzyszyć wykonanie czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4.

Stosownie do wyżej wskazanych regulacji, mając na uwadze przedstawiony przez Stronę stan faktyczny, Naczelnik tut.Urzędu Skarbowego stwierdza, że wniesienie aportem konstrukcje hali i linię technologiczną do produkcji filtrów oleju będzie stanowił eksport towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli wniesienie aportem tych rzeczy będzie skutkowało przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (np. wniesienie aportem na własność), a następnie towary te zostaną wywiezione z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, co zostanie potwierdzone przez urząd celny określony w przepisach celnych, a wywóz dokonany zostanie przez dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz. Zatem przy spełnieniu powyżej wskazanych kryteriów przedstawiona przez spółkę czynność będzie mieścić się w zakresie przedmiotowym ustawy i stanowić eksport towarów. Rozważając natomiast kwestię opodatkowania tej czynności właściwą stawką podatkową Organ stwierdza, iż zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art.120 ust. 2 i 3, art.122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do dyspozycji zawartej w przepisie art. 41 ust. 4 w/w ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), stawka podatku wynosi 0%. Zatem w przedmiotowej sprawie Strona będzie miała prawo zastosować stawkę 0% do eksportu przedmiotowych towarów, jeżeli wniesienie aportem tych towarów będzie skutkowało przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a następnie towary te zostaną wywiezione z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, co zostanie potwierdzone przez urząd celny określony w przepisach celnych, zaś wywóz dokonany będzie przez dostawcę lub na jego rzecz. W przypadku nie spełnienia tych warunków znajdzie zastosowanie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego. Dodać należy, iż w eksporcie towarów stawkę podatku 0% stosuje się w myśl art. 41 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji za dany miesiąc podatkowej otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty W kwestii prawa Strony do odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego przy zakupie przedmiotowych towarów, które mają być wniesione aportem Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu wyjaśnia, iż stosownie do dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem oceny prawa do odliczenia podatku naliczonego należy dokonywać w oparciu o zamiar z jakim podatnik zakupuje towary. W sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z przyczyn niezależnych od podatnika nie wykorzystał ich do działalności opodatkowanej, przysługuje mu prawo do odliczenia. W przedmiotowej sprawie w sytuacji spełnienia przez Stronę kryteriów wskazanych powyżej, uprawniających do zastosowania 0% stawki podatku, podatnikowi przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku zapłaconego przy zakupie tych towarów.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj