Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zamościu
POI-423/5/2006
z 12 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
POI-423/5/2006
Data
2006.07.12



Autor
Urząd Skarbowy w Zamościu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
podatek dochodowy od osób prawnych


Pytanie podatnika
Publiczny zakład opieki zdrowotnej prowadzi swoją działalność w nieruchomościach, które są własnością organu założycielskiego tj. samorządu województwa. Zarząd województwa przekazał zakładowi opieki zdrowotnej nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie. Zakład opieki zdrowotnej ponosi koszty ubezpieczenia nieruchomości. Czy zakład opieki zdrowotnej ma obowiązek ustalać przychód z tytułu częściowo nieodpłatnych świadczeń zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych na zasadach określonych w art. 12 ust. 6a i ust. 6 pkt 3 ustawy?


POSTANOWIENIE

Na podstawie przepisów art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.06.2006 r/data wpływu/, znak: SPSPRiTS NF 3110/1336/06 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ustalania przychodu z tytułu korzystania z nieodpłatnych świadczeń, postanawiam

- uznać stanowisko przedstawione w złożonym wniosku za zgodne z przepisami prawa podatkowego

UZASADNIENIE

Powołanym w sentencji wnioskiem z dnia 26.06.2006 r jeanostka wystąpiła do tutejszego organu podatkowego w trybie przepisów art. 14 a ustawy Ordynacja podatkowa o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że ZOZ otrzymał od samorządu województwa do nieodpłatnego użytkowania nieruchomości. Organem założycielskim ZOZ jest samorząd województwa. W roku 2005 ZOZ otrzymał od zarządu województwa w nieodpłatne użytkowanie nieruchomości, czynność ta została dokonana w oparciu o m.in. przepis art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r o zakładach opieki zdrowotnej /Dz.U. Nr 91, poz. 408/ oraz akt notarialny. ZOZ ponosi koszty ubezpieczenia obiektów.

Opisując własne stanowisko w sprawie, zdaniem podatnika, mimo że SP ZOZ-y nie zostały wymienione w katalogu jednostek zwolnionych z obowiązku wyceny wartości świadczeń nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych związanych z używaniem środków trwałych od Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego przekazanych w nieodpłatny zarząd lub używanie, to ze względu na charakter działalności samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie powinny wyceniać przychodów z tego tytułu. Wypełniając dyspozycje art. 14 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa, w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym i prawnym obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia stanowisko zawarte we wniosku uznaję za prawidłowe. Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej działają w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r o zakładach opieki zdrowotnej /Dz.U. Nr 91, poz.408 ze zm./. Zgodnie z zapisem art. 53 tej ustawy gospodarują samodzielnie przekazanymi im w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem m.in. samorządu terytorialnego. Stosownie do treści art. 56 ust. 2 przytaczanej ustawy, wartość przekazanego majątku stanowi fundusz założycielski zakładu.

Stosownie do treści art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są przychody otrzymane przez podatników na utworzenie lub powiększenie funduszu założycielskiego. Jak wynika z treści wniosku złożonego przez podatnika, posiada ona status samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, a nieruchomości jej przekazane w nieodpłatne użytkowanie stanowią własność organu założycielskiego, tj. samorządu województwa, zaś sama czynność prawna przekazania tychże środków została dokonana na podstawie ww. art. 56 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. W konsekwencji oznacza to zatem, że majątek ten stanowi fundusz założycielski zakładu. Wobec powyższego wartość przekazanego mienia nie będzie stanowiła przychodu podatkowego po stronie podatnika, ponieważ zgodnie z cyt. w. art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się m.in. przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie funduszu założycielskiego.Nie wystąpi także u podatnika obowiązek ustalania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń związanych z otrzymaniem w nieodpłatne użytkowanie tych nieruchomości , o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, z uwagi na status - jednostki sfery finansów publicznych, co potwierdza odpis z Krajowego Rejestru Sądowego /dołączony do akt rejestracyjnych/, zgodnie z którym podatnik został zarejestrowany w Rejestrze Zakładów Opieki Zdrowotnej jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, który zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 30.06.2005 r o finansach publicznych /Dz.U. Nr 249, poz. 2104 ze zm./ należy do tej sfery. Ponadto powyższe zwolnienie uwarunkowane jest poprzez art. 53 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej /cyt. wyżej/, który dopuszcza jedyny możliwy tytuł prawny - nieodpłatne użytkowanie, jaki może samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej posiadać w stosunku do otrzymywanych od organu założycielskiego nieruchomości, tak więc ustawodawca wyposażył tą grupę podatników w taką właśnie jedyną formę władania nieruchomościami Skarbu Państwa bądź jednostek samorządu terytorialnego, tak więc zasadne jest nie obciążanie jednostki wynikającym z art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązkiem ustalania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń związanych z nieodpłatnym ich użytkowaniem. W rozpatrywanej sprawie będą miały zastosowanie przepisy art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którymi odpisy amortyzacyjne od otrzymanych środków trwałych nie zaliczonych do przychodów, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o pdop. Odpisy amortyzacyjne od wartości otrzymanych od samorządu województwa środków trwałych nie mogąc stanowić kosztów uzyskania przychodów będą zwiększały podstawę opodatkowania tym podatkiem.Mając na uwadze jednak brzmienie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, dochody te będą wolne od podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji. Interpretacja niniejsza uwzględnia stan prawny istniejący w dacie zaistnienia zdarzenia oraz stan faktyczny przedstawiony w powołanym na wstępie wniosku. Stosownie do przepisu art. 14 b § 1 i 2 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, jest jednak wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 tego artykułu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj