Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-385/12/WRz
z 20 czerwca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-385/12/WRz
Data
2012.06.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
energia elektryczna
majątek
ryczałt ewidencjonowany
Istota interpretacji
Czy sprzedaż praw majątkowych wynikających z produkcji energii elektrycznej odnawialnej pozwala na opłacanie podatku dochodowego w formie zryczałtowanej?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 28 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 8 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów właściwego do opodatkowania przychodów ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych uzyskanych w:
UZASADNIENIE W dniu 28 marca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów właściwego do opodatkowania przychodów ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych uzyskanych w 2009 i 2010 r. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 30 maja 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-389/12/WRz wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 8 czerwca 2012 r. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Od 2007 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, sklasyfikowaną pod symbolem PKD 35.11.Z - wytwarzanie energii elektrycznej przy pomocy turbiny wiatrowej. W dniu 23 października 2008 r. podpisał umowę z Zakładem Energetycznym, dotyczącą sprzedaży energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii. Po zakończeniu miesiąca zakład energetyczny dokonuje odczytu stanu liczników i przesyła informacje o ilości wyprodukowanej energii. Wnioskodawca na tej podstawie wystawia faktury VAT i występuje z wnioskiem o wydanie świadectwa pochodzenia energii odnawialnej. Wniosek ten potwierdza zakład energetyczny i przesyła do Urzędu Regulacji Energetyki. Na tej podstawie Urząd ten przesyła Wnioskodawcy świadectwa pochodzenia energii, które za pośrednictwem domu maklerskiego sprzedaje. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy przychody ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych uzyskane w 2009 i 2010 r. są przychodami z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, czy też z pozarolniczej działalności gospodarczej... Zdaniem Wnioskodawcy, przychody netto ze sprzedaży ww. świadectw winien łączyć z przychodami ze sprzedaży energii elektrycznej, ujmować je w podatkowej księdze przychodów i rozchodów i opodatkowywać na tzw. zasadach ogólnych. Za dany rok podatkowy wszystkie przychody i koszty ich uzyskania winny być wykazywane w deklaracji PIT-36. Świadectwa pochodzenia energii nie są papierami wartościowymi, ani „grą” na giełdzie towarowej. Wnioskodawca nie ma wpływu na ich cenę, która jest odgórnie ustalana przez dom maklerski. Wykazanie tych przychodów w deklaracji PIT-38 jest dla Wnioskodawcy dodatkowym obciążeniem finansowym, gdyż 19% podatek dochodowy od osób fizycznych, oblicza się bez możliwości pomniejszenia uzyskanego przychodów o koszty jego uzyskania oraz odliczenia składek na ubezpieczenia zdrowotne. Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje: W myśl art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), odrębnymi źródłami przychodów są m.in. wymienione w pkt 3 i 7 tego przepisu:
Zgodnie z definicją działalności gospodarczej, zawartą w przepisie art. 5a pkt 6 ww. ustawy, działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność, m.in. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. W art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oprócz elementu pozytywnego (prowadzenia działalności zarobkowej w sposób zorganizowany i ciągły) ustawodawca wprowadził także element negatywny, tzn. że uzyskiwane przychody nie mogą być zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 tej ustawy. Jeżeli zatem uzyskiwany przez osobę fizyczną przychód zaliczany jest w świetle regulacji wskazanych powyżej przepisów do odrębnego źródła przychodów, to nawet spełnienie pozytywnego elementu definicji określonej w art. 5a ust. 6 ww. ustawy nie powoduje, że przychód podatkowo będzie uznawany za pochodzący z pozarolniczej działalności gospodarczej. Art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych. Zgodnie z art. 9e ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625, ze zm.), potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii, zwane "świadectwem pochodzenia". Zgodnie z art. 9e ust. 6 Prawa energetycznego, prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019, ze zm.). Przyznanie świadectwa pochodzenia wywołuje skutek w postaci możliwości swobodnego nim obrotu. Świadectwo pochodzenia stanowi potwierdzenie ilości wyprodukowanej energii i obrót nim nie ma już związku z przychodami uzyskanymi z produkcji energii. W 2009 r. prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia należało uznać za pochodne instrumenty finansowe, o których mowa:
W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii (wiatru) w 2009 r. stanowił przychód z kapitałów pieniężnych a nie przychód ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, sklasyfikowaną pod symbolem PKD 35.11.Z - wytwarzanie energii elektrycznej przy pomocy turbiny wiatrowej. W dniu 23 października 2008 r. podpisał umowę z zakładem energetycznym, dotyczącą sprzedaży energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii. Po zakończeniu miesiąca zakład energetyczny dokonuje odczytu stanu liczników i przesyła informacje o ilości wyprodukowanej energii. Wnioskodawca na tej podstawie wystawia faktury VAT oraz występuje z wnioskiem o wydanie świadectwa pochodzenia energii odnawialnej. Po ich otrzymaniu Wnioskodawca sprzedaje je za pośrednictwem domu maklerskiego. Z powyższego wynika zatem, iż przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy latach 2009 i 2010 było wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych, a nie obrót prawami majątkowymi, czy też instrumentami finansowymi (świadectwami pochodzenia energii). Obrót prawami majątkowymi, czy instrumentami finansowymi może być wykonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jednak jeśli nie jest to przedmiotem prowadzonej działalności (tak jak przedmiotowej sprawie) to stanowił w 2009 r. odrębne źródło przychodu. Wprawdzie przedmiotowe prawa majątkowe są nierozerwalnie związane z wytwarzaną z odnawialnych źródeł energią, brak jest jednak podstaw do przyjęcia, iż produkcja energii jest jednocześnie „produkcją” świadectw pochodzenia i praw z nich wynikających. Przeto w zakresie sytuacji, dotyczącej 2009 r. do Wnioskodawcy nie miał zastosowania przepis art. 30b ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przepisu ust. 1 nie stosowało się, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających następowało w wykonywaniu działalności gospodarczej, lecz przepis art. 30b ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych – w tym świadectw pochodzenia energii elektrycznej, i z realizacji praw z nich wynikających, podatek dochodowy wynosił 19 % uzyskanego dochodu. W świetle powyższego przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie dotyczącym określenia źródła przychodów właściwego do opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych za 2009 r. jest nieprawidłowe. Natomiast w zakresie dotyczącym określenia źródła przychodów właściwego do opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych za 2010 r. jest prawidłowe, ponieważ w myśl art. 14 ust. 2 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia otrzymanych przez przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii na wniosek, o którym mowa w art. 9e ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, ze zm.). Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.