Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/2150/4111/415/37/2006
z 1 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/2150/4111/415/37/2006
Data
2006.06.01


Referencje


Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
nieruchomość rolna
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Postanowienie

Na podstawie art.14a §1, §3 i §4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.)

po rozpatrzeniu wniosku Pani ... z dnia 02.03.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 02.03.2006r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pani ... o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z załączonym aktem notarialnym Rep. A Nr ... - umowa sprzedaży warunkowej.

Pismem z dnia 31.03.2006r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 10.04.2006r. oraz załączono akt notarialny - umowa przeniesienia własności Rep. A Nr ... .

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wobec Podatniczki nie jest prowadzone postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a §4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w dniu 22.01.2003r. dokonała Pani wraz z mężem zakupu dwóch działek rolnych o numerach 15 i 25/2, położonych w ..., o powierzchni ... m kw. na powiększenie swojego gospodarstwa rolnego.

W dniu 14.02.2006r. zgodnie z aktem notarialnym Rep. A Nr ... dokonała Pani wraz z mężem przeniesienia własności w/w działek wobec niewykonania prawa pierwokupu przez Agencję Nieruchomości Rolnych. Z powyższego aktu wynika ponadto, iż nabywca nieruchomości nie spełnia warunków przewidzianych w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego uprawniających go do nabycia bez prawa pierwokupu zastrzeżonego na rzecz Agencji Nieruchomości Rolnych. Załączone zaświadczenie z Urzędu Gminy w ... stwierdza, iż ustalenia planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy ... z dniem 1 stycznia 2004r. utraciły moc, ustalono funkcję terenu jako - projektowane zalesienia. § 2 aktu notarialnego stanowi, iż zbywane działki 15 i 25/2 oznaczone są w ewidencji gruntów jako grunty orne i łąki.

Stanowisko Pani jest takie, iż w przypadku przychodu osiągniętego ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego będzie Pani korzystała ze zwolnienia od zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm. ) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Stosownie do art. 28 ust. 1 i 2 w/w ustawy przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nie łączy się z przychodami ( dochodami ) z innych źródeł. Podatek od tego przychodu ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10 % uzyskanego przychodu.

Jednocześnie na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Zgodnie zatem z treścią przytoczonego przepisu zastosowanie zwolnienia od podatku dochodowego uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch przesłanek:

1.przychód musi być uzyskany ze sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

2.przychód nie może być uzyskany ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utracą charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji gospodarstwa rolnego. W tym zakresie art. 2 ust. 4 ustawy odsyła do definicji gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984r. ( Dz. U. z 1993r. Nr 94 poz. 431 ) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast utrata charakteru rolnego lub leśnego w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, bądź z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę rolnego charakteru nawet wtedy, gdy według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego grunt ten jest położony na terenie upraw rolnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, iż w związku ze sprzedażą nieruchomości zachowały charakter rolny lub leśny, nie wskazano celu nabycia gruntów przez nabywcę. Należy wskazać, iż zgodnie z aktem notarialnym Rep. A Nr ... z tytułu transakcji pobrano podatek od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ( jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 41 poz. 399 ze zm. ), której koszty poniósł nabywca.

W przedmiotowej sprawie nie miał zastosowania art. 9 pkt 2 w/w ustawy, w myśl którego zwalnia się od podatku m. in. czynności cywilnoprawne dotyczące przeniesienia własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Na tle stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w tym wynikającego z umowy sprzedaży warunkowej ( akt notarialny Rep. A Nr ... ) oraz umowy przeniesienia własności ( akt notarialny Rep. A Nr ...) stwierdzić można, że sprzedane przez Panią działki Nr 15 i 25/2 o łącznej powierzchni ... m kw. ze względu na obszar nie stanowią gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym ( Dz. U. z 1993r. Nr 94 poz. 431 ) w związku z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie można zatem przyjąć, że sprzedane działki nie utraciły charakteru rolnego lub leśnego.

Ponadto należy wskazać, iż zwolnienie podatkowe jest wyjątkiem, a obowiązek wykazania przesłanek do skorzystania z niego spoczywa na podatniku. W sytuacji, gdy spełnienia przesłanek ustawowych nie wykazano, w obecnym stanie sprawy nie można zgodzić się z Podatnikiem.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Wnioskodawcę we wniosku jest nieprawidłowe.

Pouczenie:

1.Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie zgodnie z art.14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu skarbowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia ( art. 236 § 2 pkt 1, art. 220 i art. 223 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa ).Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222, w związku z art. 239 cyt. ustawy powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.( w znakach opłaty skarbowej ).4.Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14 b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj