Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-649/05/AM
z 18 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-649/05/AM
Data
2005.11.18



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
dostawca towaru
przedmiot opodatkowania
przesunięcie towarów


Pytanie podatnika
Czy Spółka w przedstawionym stanie faktycznym poprawnie postępuje?


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem z dnia 16.08.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 22.08.2005 r.), uzupełnionym pismem z dnia 01.09.2005, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Stan faktyczny został opisany we wniosku w następujący sposób: podstawową działalnością Spółki jest sprzedaż samochodów. W celu realizacji swojej działalności Spółka dokonuje zakupów samochodów m.in. z innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Ponieważ nabywane samochody są dla niej towarem, należny podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu naliczany jest w oparciu o wystawianą przez Spółkę łączną fakturę wewnętrzną, a następnie wykazywany jednocześnie w poz. 31 oraz poz. 44 miesięcznej deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7, w łącznej kwocie wynikającej ze wszystkich transakcji wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Podjęcie przez spółkę decyzji dotyczącej zmiany przeznaczenia konkretnego samochodu z towaru znajdującego się w magazynie zapasów na samochód, który ma być wykorzystany do celów służbowych, następuje w okresie do kilkunastu miesięcy po dacie dokonania jego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Celem dokonania rejestracji samochodu przeznaczonego do celów służbowych Spółka wystawia ponownie odrębną dla każdego samochodu fakturę wewnętrzną, na której wyszczególnia wszystkie parametry identyfikacyjne pojazdu. Ponieważ zmieniane jest przeznaczenie danego samochodu z towaru na funkcję faktycznego środka transportu, na powyższej fakturze Spółka ponownie wykazuje podatek należny VAT, którego odliczenia dokonuje w deklaracji VAT-7 za bieżący miesiąc, limitując je zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) zwaną dalej - ustawą VAT.

Podstawa opodatkowania wskazywana na drugiej z faktur wewnętrznych jest nie niższa niż podstawa opodatkowania wskazywana na pierwotnej fakturze wewnętrznej wystawianej w miesiącu nabycia towaru. Wartość ta jest standardowo ustalana przez powiększenie ceny zakupu o koszty transportu zagranicznego i krajowego danego samochodu, koszty uzupełnionego w kraju wyposażenia oraz dodatkowe koszty związane z bieżącą obsługą nabycia samochodu.

Wnosząc o rejestrację powyższych samochodów Spółka przedstawia w Wydziale Komunikacji przy Urzędzie Miejskim między innymi fakturę zakupu wystawioną przez podmiot mający siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej jako dokument potwierdzający prawo własności oraz fakturę wewnętrzną zastępującą zaświadczenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu.

Spółka wnosi o potwierdzenie poprawności swojego postępowania przy przeznaczeniu samochodu stanowiącego składnik zapasów towarów Spółki do wykorzystania do celów służbowych.

Spółka wnosi również o stwierdzenie, że faktura wewnętrzna może być przedstawiana przez nią w Wydziale Komunikacji, celem rejestracji środka transportu, zamiast wydawanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego zaświadczenia, potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu.

Według wnioskodawcy, ponieważ dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów Spółka nie jest w stanie określić czy oraz który z zakupionych w bieżącym miesiącu samochodów zostanie przeznaczony do użytku służbowego, a więc czy i który samochód będzie przed odsprzedażą podlegał rejestracji, w miesiącu zakupu nie jest również w stanie określić dla którego samochodu powinna wystąpić o zaświadczenie z urzędu skarbowego potwierdzającego uiszczenie podatku VAT.

Ponadto Spółka twierdzi, że po upływie kilku miesięcy od daty wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu, z tytułu którego w terminie odprowadzono podatek należny, Naczelnik Urzędu Skarbowego nie ma obowiązku wydania zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku VAT z tytułu zmiany przeznaczenia pojazdu składowanego w kraju. Stosownie do art. 72 ust. 1 a ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 53, poz. 515 z późniejszymi zmianami) zaświadczenie powyższe w szczególnych przypadkach może być zastąpione fakturą z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług potwierdzających dokonanie przez podatnika na terytorium kraju dostawy środka transportu pod warunkiem że odprzedaż pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Wg stanowiska spółki, ponieważ przekazanie towaru, jakim jest dla Spółki samochód, do wykorzystania do celów prowadzonej działalności można uznać na równi z wyżej wspomnianą dostawą, natomiast faktury wewnętrzne w oparciu o par. 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95, poz 798), wystawiane są w oparciu o podstawowe przepisy dotyczące faktur VAT, można uznać, że faktura wewnętrzna powinna być uznawana przez Wydział Komunikacji na równi z fakturą VAT.

Mając na uwadze art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, który nakłada na podatnika obowiązek zapłaty podatku wskazanego na wystawionej fakturze można również uznać, iż faktura wewnętrzna na równi z fakturą VAT stanowi potwierdzenie, że wskazany na niej podatek zostanie uiszczony.

Art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.c

Pojęcie dostawy towarów i sytuacji z nią zrównanych ustawodawca zawarł w art. 7 ustawy VAT. Wnioskodawca kilkukrotnie w piśmie podnosi, że towar (samochód) jest przekazywany na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, jednak jest to tylko "przesunięcie" wewnętrzne towaru z towaru handlowego na faktyczny środek transportu, które zdaniem tut. organu nie może być uznane za dostawę towaru, a więc nie jest czynnością opodatkowaną. Wobec powyższego działanie Spółki polegające na ponownym wystawianiu faktury wewnętrznej a następnie ponownym odliczaniu podatku naliczonego jest nieprawidłowe.

W związku z powyższym, pytanie Wnioskodawcy, odnoszące się do możliwości zastąpienia, przez niego w Wydziale Komunikacji zaświadczenia wydanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu, fakturą wewnętrzną, jest bezprzedmiotowe.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zauważa, że Wnioskodawca nie ma podstaw do twierdzenia, że po upływie kilku miesięcy od daty wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu, z tytułu którego uiszczono podatek należny, Naczelnik Urzędu Skarbowego nie ma obowiązku wydania zaświadczenia potwierdzającego ten fakt, o ile istnieją dokumenty umożliwiające wydanie takiego zaświadczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj