Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tczewie
IN/406-1/06
z 11 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IN/406-1/06
Data
2006.07.11



Autor
Urząd Skarbowy w Tczewie


Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników


Słowa kluczowe
gmina
identyfikacja podatkowa
Numer Identyfikacji Podatkowej
urząd gminy


Pytanie podatnika
Czy prawidłowe jest składanie deklaracji VAT-7 z NIP Gminy Miejskiej oraz deklaracji na podatek dochodowy od osób fizycznych i deklaracji ZUS z NIP Urzędu Miejskiego?


POSTANOWIENIE

Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późń. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika Urzędu Miejskiego z dnia 05.05.2006 o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie posługiwania się NIP Gminy Miejskiej i Urzędu Miejskiego

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

W piśmie z dnia 05.05.2006 Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny w sprawie:

Urząd Miejski i Gmina Miejska posiadają odrębne numery NIP i składają

  • deklarację VAT-7 na Gminę Miejska z jej NIP
  • deklarację na podatek dochodowy od osób fizycznych na Urząd Miejski z NIP Gminy Miejskiej
  • rozliczenia ZUS na Urząd Miejski z NIP Gminy Miejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy składanie deklaracji VAT-7 z NIP Gminy Miejskiej jest prawidłowe, natomiast zasadne jest składanie deklaracji podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych i rozliczeń ZUS na Urząd Miejski z przyznanym mu NIP .

W dniu 24.09.1993 Urząd Miejski złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-2, na podstawie którego tut. Organ podatkowy wydał w dniu 01.10.1993 decyzję w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej.

Dnia 26.01.1999r wpłynęło zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 dotyczące zmiany nazwy na Gminę Miejską.

Dnia 30.10.2003 Urząd Miejski złożył zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2, na podstawie którego tut. Organ podatkowy wydał decyzję w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej NIP.

Organ podatkowy zajmując stanowisko w przedmiotowej sprawie stwierdził, co następuje.

Stosownie do art. 2 ust 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. O zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity: Dz. U. Z 2004r. Nr 269 poz. 2681 z późn. zm.) obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż w/w , jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP (ust. 2 ww. art.). Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne, zwane dalej "płatnikami składek ubezpieczeniowych"; podmioty te również otrzymują NIP (ust. 3 ww. art).

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego, a NIP nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, zgodnie ze zgłoszonymi danymi rejestracyjnymi.

Zgodnie z art. 1 i 4 ustawy z dnia 22 marca 1990r. O pracownikach samorządowych (tekst jednolity Dz. U. Z 2001r. Nr 142 poz. 1593 z późn. zm.) pracodawcą dla pracowników zatrudnionych w urzędzie miejskim jest ten Urząd .

W związku z powyższym Urząd Miejski jako pracodawca jest płatnikiem podatku dochodowego i składek ubezpieczeniowych, a zatem spełnia przesłanki art. 2 ustawy o NIP i zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2 tej ustawy ma obowiązek posługiwania się przyznanym numerem identyfikacji podatkowej.

Organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie składania deklaracji podatkowych w charakterze płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych i rozliczeń ZUS na Urząd Miejski z przyznanym mu NIP jest prawidłowe, lecz postępowanie Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest niezgodne z przedstawionym stanowiskiem.

Natomiast prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie składania deklaracji w podatku od towarów i usług VAT-7 na "Gminę Miejską" z przyznanym jej NIP, zgodnie z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tczewie z dnia 05 grudnia 2005r. Nr PP/443-50-1/05.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj