Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.II-PDF/415/62/06
z 4 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.II-PDF/415/62/06
Data
2006.08.04
Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
nota obciążająca
paliwo
pojazdy
Pytanie podatnika
- dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów not obciążających za ponadnormatywne zużycie paliwa.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) uznał stanowisko wnioskodawcy zajęte we wniosku z dnia 18.05.2006 r. (data wpływu 23.05.2006 r.) i uzupełnione w dniu 12.06.2006 r. o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów not obciążających za ponadnormatywne zużycie paliwa - za nieprawidłowe. W dniu 23.05.2006 r. w trybie art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) złożył Pan wniosek o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawiając po uzupełnieniu braków w dniu 12.06.2006 r. następujący stan faktyczny: prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług kierowania pojazdami w międzynarodowych i krajowych przewozach drogowych, wystawiając faktury VAT. Zleceniodawca obciąża Pana notami za ponadnormatywne zużycie paliwa. W przychody księgowane są faktury, bez pomniejszania kwot wynikających z not obciążających. Faktyczny dochód jest mniejszy niż wykazany na fakturach, a podatek odprowadzany jest bez pomniejszania kwot wynikających z not. W związku z tym kieruje Pan pytanie - czy noty obciążające za ponadnormatywne zużycie paliwa może Pan zaliczać w koszty uzyskania przychodu w kwocie netto, czy wyliczyć ma Pan też VAT? Zdaniem Pana - noty obciążające za ponadnormatywne zużycie paliwa stanowią koszty uzyskania przychodu w kwocie netto. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza co następuje: zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z powyższych regulacji wynika, iż aby wydatek stanowił koszt uzyskania przychodów powinny być spełnione następujące przesłanki:
Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona jest od istnienia związku przyczynowo - skutkowego między danym wydatkiem a uzyskanym przychodem, pod warunkiem właściwego udokumentowania tego wydatku. Przyjmuje się zasadę, iż przy ustalaniu kosztów, każdy przypadek poza wyraźnie wskazanymi w ustawie wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego związku z przychodami i racjonalnym działaniem zmierzającym do osiągnięcia przychodów. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jest Pan rozliczany z ilości zużytego paliwa według obowiązujących norm, a za ilość paliwa zużytego ponad normę zleceniodawca obciąża Pana notą obciążeniową. W ocenie tut. organu podatkowego wydatek tego typu nie jest racjonalnie i gospodarczo uzasadniony, gdyż jego poniesienie nie przyczynia się do powstania lub zwiększenia przychodu, a zatem nie może stanowić kosztu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wykonując usługę transportową na zlecenie firmy "D." spółka jawna, zobowiązał się Pan do przestrzegania zasad określonych w zawartej umowie. W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie uznał że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe i postanowił jak w sentencji. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie zgodnie z zapisem art. 222 wyżej cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Strona wnosząca zażalenie winna uiścić z góry opłatę skarbową w wysokości określonej art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy opłacie skarbowej (j. t. Dz. U. z 2004 r. nr 253 poz. 2532 ze zm.), tj. w kwocie 5 zł na zażalenie oraz 0,50zł od każdego zalacznika |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.