Interpretacja Urzędu Celnego w Białymstoku
311000-PA-0550-7/3/06/KL
z 2 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
311000-PA-0550-7/3/06/KL
Data
2006.06.02



Autor
Urząd Celny w Białymstoku


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Zwolnienia wyrobów alkoholowych i energi elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
eksport (wywóz)
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek akcyzowy
samochód osobowy
samochód używany
warunki zwolnienia
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy zwolnienie z akcyzy, określone w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym będzie realizowane poprzez zwrot zapłaconej akcyzy w trybie § 50a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego, czy też poprzez możliwość niepłacenia akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego w przypadku, kiedy samochody osobowe używane będą przedmiotem ww. nabycia i będą przedmiotem eksportu oraz czy w takim przypadku, warunkiem skorzystania z możliwości niepłacenia podatku z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest dostarczenie odpowiednich dokumentów do Urzędu Celnego, potwierdzających dokonanie eksportu pojazdu?


Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 14b § 1 - 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 01.03.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu - 03.03.2006r.) uzupełnionego pismem z dnia 23.03.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie następującego zapytania: czy zwolnienie z akcyzy, określone w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym będzie realizowane poprzez zwrot zapłaconej akcyzy w trybie § 50a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego, czy też poprzez możliwość niepłacenia akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego w przypadku, kiedy samochody osobowe używane będą przedmiotem ww. nabycia i będą przedmiotem eksportu oraz czy w takim przypadku, warunkiem skorzystania z możliwości niepłacenia podatku z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest dostarczenie odpowiednich dokumentów do Urzędu Celnego, potwierdzających dokonanie eksportu pojazdu, Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku postanowił uznać przedstawione przez podatnika stanowisko, iż zwolnienie z podatku akcyzowego z tytułu eksportu samochodów osobowych może być realizowane poprzez możliwość niepłacenia akcyzy w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego, a warunkiem skorzystania z powyższego zwolnienia jest dostarczenie do Urzędu Celnego dokumentu SAD potwierdzonego przez właściwy Urząd Celny, świadczący o tym, że pojazd opuścił terytorium Polski (został dokonany eksport) za nieprawidłowe.

Uzasadnienie: Strona działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wnioskiem z dnia 01.03.2006 roku (wpływ do Urzędu Celnego w Białymstoku w dniu 03.03.2006r.) uzupełnionym pismem z dnia 23.03.2006r. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż podatnik jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której zamierza zająć się sprzedażą eksportową osobowych samochodów używanych nabytych na terytorium Wspólnoty Europejskiej. Nabycie wewnątrzwspólnotowe ww. pojazdów będzie dokonywane od osób prowadzących działalność gospodarczą (podmiotów gospodarczych) oraz od osób fizycznych nie prowadzących takiej działalności. Zakup będzie potwierdzony fakturą na której znajdować się będzie cena brutto lub umową kupna-sprzedaży. Transport samochodów używanych do Polski podatnik organizować będzie we własnym zakresie, bądź też wynajętym środkiem transportu. Następnie samochody te podatnik zamierza bez rejestrowania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, po dokonaniu ewentualnych niewielkich napraw (dot. samochodów uszkodzonych) lub też bez naprawy sprzedawać kontrahentowi z Białorusi.

W związku z powyższym Strona zwróciła się z następującym zapytaniem:

Czy zwolnienie z akcyzy, określone w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym będzie realizowane poprzez zwrot zapłaconej akcyzy w trybie § 50a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego, czy też poprzez możliwość niepłacenia akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego w przypadku, kiedy samochody osobowe używane będą przedmiotem ww. nabycia i będą przedmiotem eksportu oraz czy w takim przypadku, warunkiem skorzystania z możliwości niepłacenia podatku z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest dostarczenie odpowiednich dokumentów do Urzędu Celnego, potwierdzających dokonanie eksportu pojazdu?

Zdaniem strony, zwolnienie z podatku akcyzowego z tytułu eksportu może być realizowane poprzez możliwość niepłacenia akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego, a warunkiem skorzystania z powyższego zwolnienia jest dostarczenie do Urzędu Celnego dokumentu SAD potwierdzonego przez właściwy Urząd Celny, świadczący o tym, że pojazdy opuściły terytorium Polski (został dokonany eksport).

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku zważył, co następuje:

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004r., Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczanie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Art. 4 w ust. 1 tej ustawy wyszczególnia, iż opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa (pkt 5) oraz eksport i import wyrobów akcyzowych (pkt 4).

Ustawa o podatku akcyzowym zawiera szczególne uregulowania dotyczące samochodów osobowych. Uregulowania te - mając charakter szczególny - wymagają stosowania w pierwszej kolejności, natomiast w kwestiach, które nie zostały uregulowane w przepisach szczególnych należy stosować przepisy ogólne, w takim zakresie, w jakim można je odnieść do tych wyrobów. Art. 6 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Stosownie do postanowień art. 80 ust. 2 tej ustawy, podatnikami akcyzy od samochodów są:

- podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;

- importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W myśl art. 80 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów osobowych powstaje w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Należy zwrócić uwagę, iż zobowiązanie w podatku akcyzowym powstaje z mocy prawa, tj. podatnik sam ma obowiązek dokonać obliczenia oraz uiścić zobowiązanie podatkowe, a należność pieniężna z niego wynikająca winna być uiszczona w terminie.

Zwolnienia od podatku akcyzowego uregulowane są w art. 23-25 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym, a także w wydanym na podstawie tych przepisów rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity w Dz. U. z 2006r., Nr 72, poz. 500).

Stosownie do § 50a ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy eksport wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju. Zwolnienie jest realizowane przez zwrot kwoty zapłaconej akcyzy. Zgodnie z ust. 2 ww. przepisu, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje podmiotowi, który:

1) dokonał zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium kraju;2) dokonał eksportu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych;3) posiada dokument zgłoszenia celnego potwierdzający wywóz wyrobów z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej.

W myśl ust. 3 ww. rozporządzenia, zwrot zapłaconej kwoty akcyzy następuje na pisemny wniosek podatnika, który jest składany do właściwego naczelnika urzędu celnego w ciągu roku od dnia dokonania eksportu.

Zgodnie natomiast z ust. 4 ww. przepisu, do wniosku, o którym mowa w ust. 3, dołącza się:1) dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;2) dokument zgłoszenia celnego potwierdzony przez graniczny urząd celny3) faktury i inne dokumenty potwierdzające dokonanie eksportu;4) informację o numerze rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot zapłaconej akcyzy.

Należy stwierdzić, iż w opisanym przez podatnika stanie faktycznym oraz przytoczonym powyżej, obowiązującym stanie prawnym, zwolnienie od podatku akcyzowego z tytułu eksportu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, jakimi są samochody osobowe realizowane jest wyłącznie poprzez zwrot kwoty akcyzy zapłaconej z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego, przy spełnieniu warunków wymienionych w § 50a ust. 2 i 3 oraz w przypadku dołączenia do wniosku o zwrot akcyzy dokumentów wymienionych w ust. 4 tegoż przepisu.

W związku z powyższymi ustaleniami, stanowisko podatnika, iż zwolnienie z podatku akcyzowego z tytułu eksportu samochodów osobowych może być realizowane poprzez możliwość niepłacenia akcyzy w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego, a warunkiem skorzystania z powyższego zwolnienia jest dostarczenie do Urzędu Celnego dokumentu SAD potwierdzonego przez właściwy Urząd Celny, świadczący o tym, że pojazd opuścił terytorium Polski (został dokonany eksport) należy uznać za nieprawidłowe.

Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy, udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie: Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie, do Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku. Do zażalenia należy dołączyć opłatę w znaczkach skarbowych w wysokości 5 zł od zażalenia i 50 gr. od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj