Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ropczycach
US.PDOF/415/8-4/06
z 12 maja 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PDOF/415/8-4/06
Data
2006.05.12
Autor
Urząd Skarbowy w Ropczycach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania
Słowa kluczowe
dokumentowanie wydatków
odsetki od kredytu
spłata kredytu
ulga odsetkowa
Pytanie podatnika
Czy podatnik może odliczyć od podstawy opodatkowania w ramach tzw. ulgi odsetkowej wydatki na spłatę kredytów zaciągniętych w banku na sfinansowanie budowy budynku mieszkalnego jeżeli nie posiada rachunków i faktur na wszystkie wydatki związane z tą inwestycją?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 26b ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu państwa wniosku z dnia 15.03.2006 r. (...) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na spłatę odsetek od kredytów zaciągniętych w banku na sfinansowanie budowy budynku mieszkalnego w przypadku gdy podatnik posiada tylko część rachunków na pokrycie wydatków związanych z tą inwestycją tzn. kwota posiadanych rachunków jest mniejsza od kwoty udzielonych kredytów, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach uznaje stanowisko strony za prawidłowe. W dniu 16.03.2006 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek podatników, uzupełniony w dniu 27.03.2006 r. złożeniem dodatkowych dokumentów w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwestii czy odliczeniu od podstawy opodatkowania w ramach tzw. ulgi odsetkowej podlegają wydatki na spłatę odsetek od kredytów zaciągniętych w banku na sfinansowanie budowy budynku mieszkalnego jeżeli podatnik nie posiada rachunków i faktur na wszystkie wydatki związane z daną inwestycją tzn. kwota posiadanych rachunków i faktur VAT jest mniejsza od kwoty udzielonych kredytów. Zdaniem państwa przepisy prawne mówią, że do zeznania składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia należy dołączyć oświadczenie o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z dana inwestycją, a nie wskazuje, że podatnik powinien posiadać na wszystkie poniesione wydatki rachunki i faktury i kwota tych rachunków i faktur musi być równa kwocie udzielonego kredytu. Z przedstawionego stanu faktycznego i przedłożonych dowodów wynika, że:
Z uwagi na fakt, że podatnicy zmieniali miejsce zamieszkania w toku budowy budynku mieszkalnego i nie wiedzieli, że zakończą budowę zgodnie z art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. a (tj. przed upływem 3 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę) posiadają tylko część rachunków i faktur VAT dokumentujących wydatki związane z tą inwestycją. W związku z powyższym kwota wydatków udokumentowanych rachunkami i fakturami jest niższa od otrzymanego kredytu. Zasady i warunki korzystania z tzw. ulgi odsetkowej określa art. 26b ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z przepisami art. 26b ust. 1 pkt 1 ww. ustawy od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1, odlicza się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (podatnikowi mającemu miejsce zamieszkania na terytorium Polski - nieograniczony obowiązek podatkowy) na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z budową budynku mieszkalnego. Ustawodawca wprowadza wiele przesłanek, których dopiero łączne spełnienie uprawnia do skorzystania z przedmiotowej ulgi. Jednym z tych warunków są wymagania w zakresie dokumentowania wydatków poniesionych na spłatę odsetek podlegających odliczeniu od dochodu, sprecyzowane w art. 26b ust. 2 pkt 6 lit. a ww. ustawy. Przepis ten jednoznacznie stanowi, że odliczenie stosuje się, jeżeli odsetki, o których mowa zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w punkcie 2 (tj. podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów). Ponadto przepis art. 26b ust. 2 pkt 5 ww. ustawy nakłada dodatkowo obowiązek, aby do zeznania, o którym mowa w art. 45 składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik dołączył oświadczenie, wg określonego wzoru, o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku (tzn. PIT-2K). W świetle przytoczonego przepisu oświadczenie PIT-2K ma charakter informacyjny, stanowi załącznik do zeznania podatkowego - załączany do zeznania w ściśle określonej przepisem sytuacji. Nie jest dokumentem stanowiącym podstawę do dokonania odliczenia od dochodu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.