Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola
US40/VAT/443-188/2006/MJ
z 7 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40/VAT/443-188/2006/MJ
Data
2006.02.07



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
jednostka budżetowa
pobyt
podatnik podatku od towarów i usług
usługi


Pytanie podatnika
Dotyczy uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz.60 z późn. zm.), art.5 ust.1 pkt 1, art.8 ust.1, art.15 ust.1, ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn. zm.), §8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 97 poz. 970 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.01.2006 r. /data wpływu 17.01.2006 r./ w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy w części dotyczącej uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług - za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 17.01.2006 r. Strona złożyła wniosek z dnia 16.01.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktycznyWnioskodawca jest jednostką budżetową Miasta Stołecznego Warszawy. Działa w oparciu o statut, w ramach którego ma następujące zadania:
-sprawowanie opieki nad osobami w stanie nietrzeźwym,
-udzielanie klientom Izby świadczeń higieniczno- sanitarnych i lekarskich oraz pierwszej pomocy w nagłych przypadkach,
-informowanie o szkodliwości nadużycia alkoholu,
-nakłanianie klientów Izby z rozpoznanym problemem alkoholowym do poddania się leczeniu odwykowemu.
Powyższe zadania są wykonywane odpłatnie. Pobyt pacjentów następuje w wyniku zastosowania przymusu karno-administracyjnego przez służby porządkowe: Policję lub Straż Miejską w sytuacjach określonych w art. 40-42 wyżej cytowanej ustawy. Tak więc należności za pobyt nie powstają w wyniku umowy cywilno prawnej - stanowiącej zlecenie wykonania usługi, lecz w wyniku zastosowania przymusu karno- administracyjnego.
Zapytanie
Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym - należności za pobyt należy zdefiniować jako świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu ww. podatkiem? Czy też do tych usług ma zastosowanie art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy, a także § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr `97 z 2004 r. poz. 970 z późn. zm.)?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem wnioskodawcy - jako podmiot wykonujący czynności o charakterze publicznoprawnym Strona jest wyłączona z kategorii podatników VAT.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy w części dotyczącej uznania go za podatnika podatku od towarów i usług - za nieprawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Natomiast art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do §8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz po przeanalizowaniu stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stoi na stanowisku, iż Wnioskodawca nie może być objęty regulacją art. 15 ust. 6 ww. ustawy, ponieważ nie jest organem władzy publicznej ani urzędem obsługującym te organy. W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie będzie miał § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności spełniają definicję usługi, która jest zawarta w art. 8 ust. 1 pkt. 3 ww. ustawy. Strona wykonuje powyższe usługi odpłatnie, zatem w realizacji tej czynności jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy.Należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże w stosunku do realizowanych zadań nałożonych przepisami prawa będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 ww. Rozporządzenia Ministra Finansów.
Jednocześnie informuje się Stronę, iż przedmiotowy wniosek - w części dotyczącej wystawiania faktur VAT dla pacjentów Izby - zostanie rozpatrzony w drodze odrębnego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj