Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-573/05/KB
z 18 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-573/05/KB
Data
2005.10.18



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
obniżenie ceny
opodatkowanie
upusty cenowe


Pytanie podatnika
Podatnik pyta, czy sprzedaż towarów po cenach promocyjnych, na podstawie obowiązyjacego regulaminu, nie jest tożsama z wydawaniem towarów na cele reprezentacji i reklamy.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 29.07.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 09.08.2005r.) uzupełniony pismem z dnia 25.08.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 26.08.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka jest wyłącznym dystrybutorem określonych wód mineralnych, źródlanych i importowanych (zwanych dalej towarami). Spółka dokonuje zakupów wymienionych towarów bezpośrednio od ich producentów lub sama je produkuje, a następnie zaś odsprzedaje poprzez różne kanały sprzedaży hurtowej bądź bezpośrednio do hurtowni, sklepów, supermarketów, restauracji itp. W celu zwiększenia sprzedaży i uczynienia oferowanych produktów bardziej konkurencyjnymi Spółka organizuje różnego rodzaju akcje promocyjne. Akcje te skierowane są do określonej grupy odbiorców np. hurtowni , w różnym okresie przeprowadzane w innej części kraju. Jedną z takich akcji organizowaną na podstawie regulaminu podpisanego przez zarząd jest sprzedaż promocyjna. Sprzedaż ta polega na tym, że przy zakupie lub po zakupach określonej w regulaminie ilości towarów kupujący ma prawo do dodatkowego zakupu towarów w cenie promocyjnej, np. na poziomie 5% ceny ofertowej. Sprzedaż towarów zarówno po cenie ofertowej jak i cenie promocyjnej jest dokumentowana fakturą VAT wystawioną w dniu dokonania zakupu towarów. Zakup po cenie promocyjnej odbywa się jednocześnie z zakupem określonej ilości towarów po cenie ofertowej bądź po zakupie takich towarów.

Zdaniem Spółki sprzedaż towarów po cenach promocyjnych, na podstawie obowiązującego regulaminu, nie jest tożsama z wydaniem towarów na cele reprezentacji i reklamy. Sprzedaż oferowana przez Spółkę mimo zastosowania niższej ceny przy zakupie produktów promocyjnych, która ma zachęcić do zakupu większej ilości produktów i ma miejsce dopiero po takich zakupach, nie będzie podlegała przepisom art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. W opinii Spółki nie należy naliczać i odprowadzać dodatkowego podatku VAT od różnicy pomiędzy ceną ofertową towarów a ceną promocyjną. Wystarczy, że Spółka naliczy i odprowadzi podatek VAT od ceny promocyjnej w przypadku sprzedaży towarów po cenach promocyjnych. Podatek ten będzie uwidoczniony na fakturze sprzedaży.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług(Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 33 – 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jednocześnie ust. 4 w/cyt. artykułu stanowi, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).

Mając na uwadze regulacje dotyczące podstaw opodatkowania rabaty można podzielić na dwie kategorie: te przyznane przed ustaleniem ceny i te, które zostały przyznane po ustaleniu ceny, a wynikające zarówno z działania (zachowania) sprzedawcy, jak i zachowań nabywcy. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, rabat w formie promocyjnej ceny sprzedawanych towarów znany jest nabywcom wcześniej. Dokonując zakupu określonej ilości produktów, wiedzą, że zgodnie z regulaminem promocji, nabędą prawo do zakupu danego towaru w określonej ilości po cenie promocyjnej. Dostawca towarów wystawia odbiorcom faktury VAT po cenach promocyjnych obliczając podatek należny od tej dostawy. Zatem rabaty udzielone przed ustaleniem ceny nie mają dla potrzeb art. 29 żadnego znaczenia, albowiem kwotą należną jest kwota żądana od nabywcy, w tym przypadku pomniejszona o rabat. W takim przypadku obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 uwzględnia już rabat.

Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów.Zgodnie z art. 14b § 1 – 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5zł oraz po 0,50zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 09.09.2000r. o opłacie skarbowej /Dz.U. Nr 86, poz. 960 ze zm./).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj