Interpretacja Izby Celnej w Gdyni
320000-PA-9110-I-6/06
z 10 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
320000-PA-9110-I-6/06
Data
2006.05.10



Autor
Izba Celna w Gdyni


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
samochód osobowy


Pytanie podatnika
Opodatkowanie podatkiem akcyzowym dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodów osobowych


Pytanie podatnika dotyczyło udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.). Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym Podatnik jest dealerem samochodów –zajmuje się m.in. obrotem nowymi samochodami. Podatnik zamierza dokonywać dostaw na rzecz osób zamieszkałych na terytorium państwa członkowskiego innego kraju niż terytorium RP. Proces ten odbywa się w następujący sposób: klient zamieszkały w innym państwie członkowskim dokonuje nabycia samochodu osobowego w salonie sprzedaży podatnika, wobec czego wnioskodawca wystawia fakturę VAT nie wykazując w niej podatku akcyzowego. Klient dokonuje płatności na poczet zakupu ww. pojazdu. Następnie na podstawie wystawionej faktury nabywca dokonuje rejestracji i ubezpieczenia pojazdu w swoim kraju, dostarcza tablice do salonu wnioskodawcy gdzie następuje fizyczne wydanie samochodu klientowi, przy czym nabywcą i przewoźnikiem jest ten sam podmiot, dokonujący zakupu przedmiotowego samochodu.

W konsekwencji wnioskodawca zawarł pytanie, czy w związku z ww. transakcją należy doliczyć i odprowadzić podatek akcyzowy do organu celnego. Zdaniem podatnika dokonuje on dostawy wewnątrzwspólnotowej, zatem nie jest podatnikiem podatku akcyzowego, zaś wystawiona przez podatnika faktura VAT na rzecz kontrahenta unijnego nie zawiera kwoty akcyzy, zaś wnioskodawca składa wniosek do organu celnego o zwrot akcyzy zapłaconej przy zakupie przedmiotowego samochodu.

Naczelnik Urzędu Celnego postanowieniem uznał stanowisko przedstawione w zapytaniu przez podatnika za nieprawidłowe.

Od powyższego postanowienia Strona odwołała się składając zażalenie. W treści powyższego pisma zawarte zostały zarzuty zgodnie, z którymi powtórzone zostało stanowisko zawarte w piśmie o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej. Skarżący stwierdził, iż warunek przepisu § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 09.04.2004r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych zostaje spełniony. Zgodnie z tym przepisem dostarczenie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych może nastąpić w dwojaki sposób: poprzez zlecenie przewoźnikowi lub spedytorowi lub przy użyciu własnego środka transportu. Zdaniem Strony „powyższy przepis nie zaprzecza, że przewoźnikiem jest osoba (podmiot) inna niż nabywający pojazd podlegający dostawie wewnątrzwspólnotowej”. W omawianym przypadku skarżący podpisuje umowę, z której jednoznacznie wynika, że istniejące dokumenty potwierdzają wywóz z terytorium kraju, w konsekwencji wyrób akcyzowy niezharmonizowany zostaje dostarczony do miejsca jego przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego. Rozporządzenie nie określa jednoznacznie, jaki to dokument. Ponadto zgodnie z § 2 ust. 3 ww. rozporządzenia w przypadku, gdy potwierdzenie przez nabywcę przejęcia wyrobów akcyzowych w miejscu znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego lub dokumenty przewozowe (w przypadku, gdy przewóz jest zlecany przewoźnikowi lub spedytorowi) nie potwierdzają jednoznacznie wykonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, fakt potwierdzenia takiej dostawy może nastąpić poprzez przedłożenie innych dokumentów tj. korespondencji handlowej, dokumentu dotyczącego ubezpieczenia lub frachtu lub dokumentu potwierdzającego zapłatę za wykonaną dostawę wewnątrzwspólnotową. Zdaniem Skarżącego zgodnie z powyższym wymienione dokumenty zawsze istnieją i są wiarygodnym dowodem dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Reasumując zdaniem Skarżącego dokonuje on dostawy wewnątrzwspólnotowej, która nie podlega opodatkowaniu a tym samym obowiązek uiszczenia podatku go nie dotyczy, gdyż nie jest on podatnikiem podatku akcyzowego.

Po przeanalizowaniu całego stanu faktycznego i opierając się na przepisach obowiązującego prawa stwierdzam, że stanowisko skarżącego należy uznać za nieprawidłowe.

Skarżący w treści zażalenia wskazał, że jego zdaniem spełniony został warunek dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej poprzez fakt zawarcia przez podatnika umowy z nabywcą samochodu osobowego, z której to umowy wynika jednoznacznie, że nabywca jest zarazem przewoźnikiem pojazdu, umowa potwierdza fakt dostarczenia samochodu do miejsca przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego. W konsekwencji dokonana sprzedaż może być uznana za dostawę wewnątrzwspólnotową. Z powyższym stwierdzeniem organ II instancji nie może się zgodzić, gdyż fakt zawarcia w treści ww. umowy postanowienia, iż nabywca pojazdu jest jednocześnie jego przewoźnikiem nie oznacza, że sprzedawca samochodu, (skarżący) dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej tego samochodu. W miejscu tym wskazać należy, iż nabywca samochodu z chwilą zawarcia umowy staje się właścicielem pojazdu i sam odbiera swój towar.

Zgodnie z art. 77 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot akcyzy następuje na wniosek podatnika.

Na podstawie delegacji ustawowej określonej w art. 77 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów określił w drodze rozporządzenia (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych), rodzaje dokumentów potwierdzających dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych oraz sposób jej potwierdzenia, a także szczegółowe warunki, tryb oraz terminy zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Zgodnie z wspomnianym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, w przypadku dostawy wyrobu akcyzowego niezharmonizowanego na terytorium państwa członkowskiego, od którego na terytorium kraju została zapłacona akcyza, podmiotowi który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot ten następuje na wniosek podmiotu uprawnionego z zachowaniem następujących wymogów:- zwrot akcyzy następuje na pisemny wniosek podmiotu, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego,- do wniosku załączony zostanie dokument zapłaty akcyzy na terytorium kraju,- przedłożone zostaną dokumenty przewozowe (np. CMR) lub ich kopie otrzymane od przewoźnika lub spedytora odpowiedzialnego za wywóz wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych z terytorium kraju. Z dokumentów tych jednoznacznie musi wynikać, że wyroby akcyzowe niezharmonizowane zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego,- do wniosku załączona zostanie kopia faktury dostawcy oraz specyfikacja dostawy, jeżeli nie jest zawarta w fakturze.Powyższe wymogi dotyczą dostawy realizowanej przez przewoźnika lub spedytora. W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej realizowanej bez udziału przewoźnika lub spedytora, przy użyciu własnego środka transportu, podatnik oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 ( to jest kopii faktury dostawy oraz specyfikacji dostawy), powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:1) imię i nazwisko lub nazwę oraz miejsce zamieszkania lub adres siedziby podatnika dokonującego dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz nabywcy tych wyrobów,2) adres, pod który zostały dostarczone wyroby, w przypadku gdy jest on inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy,3) określenie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych i ich ilości,4) potwierdzenie przez nabywcę przyjęcia wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w miejscu, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego,5) numer pozwalający zidentyfikować środek transportu użyty do realizacji dostawy wewnątrzwspólnotowej, a także określenie rodzaju tego środka transportu.Jeżeli wymienione wyżej dokumenty /§ 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku akcyzowego/ nie potwierdzają jednoznacznie wykonania dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, potwierdzenie takiej dostawy może nastąpić poprzez przedłożenie innych dokumentów wskazujących, że została ona zrealizowana, w szczególności:- korespondencji handlowej,- dokumentu dotyczącego ubezpieczenia lub frachtu,- dokumentu potwierdzającego zapłatę za wykonaną dostawę wewnątrzwspólnotową. Podsumowując z treści wspomnianego wniosku i zażalenia wynika jednoznacznie, iż przedmiotowy samochód zostaje sprzedany i wydany w Polsce, zatem – w myśl cytowanych wyżej przepisów – nie mamy do czynienia z dostawą wewnątrzwsólnotową dokonaną przez wnioskodawcę. Jak wynika z przedstawionych przez Spółkę dokumentów, odbiorca-klient salonu odbiera samochód na terenie Polski, z salonu Spółki i samodzielnie transportuje zakupiony samochód do Niemiec (pomimo zawarcia umowy, z której wynika, że nabywca jest jednocześnie przewoźnikiem). Oznacza to, że Spółka nie dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej. W związku z powyższym dokonaną transakcję należy potraktować jako sprzedaż w kraju.

Zauważyć w tym miejscu należy, że zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 3-5 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlegają :

- sprzedaż wyrobów akcyzowych na terenie kraju,
- eksport i import wyrobów akcyzowych,
- dostawa i nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Jak zatem wynika z powyższego, ustawodawca przewidział różnego rodzaju przypadki przeniesienia własności wyrobów akcyzowych, zatem odpowiednio do ustalonego stanu faktycznego zastosowanie znaleźć muszą przepisy regulujące konkretny sposób przeniesienia własności. Skoro w niniejszej sprawie ustalono bezspornie, że przeniesienie własności samochodu miało miejsce na terenie kraju, zaś samochód zarejestrowany został na terenie Niemiec przez nabywcę, brak jest możliwości uznania takiej sprzedaży za dostawę wewnątrzwspólnotową dokonaną przez Podatnika.

Skoro, zatem bezspornym jest fakt sprzedaży samochodu na terenie kraju obywatelowi kraju Unii Europejskiej (przeniesienia prawa własności do rzeczy) uznać należy, że dostawa wewnątrzwspólnotowa tego samochodu dokonywana jest przez klienta salonu, bowiem to klient jako właściciel i posiadacz pojazdu dokonuje przemieszczenia wyrobu akcyzowego z terytorium kraju na terytorium kraju członkowskiego( art. 2 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym). Przeciwne stanowisko prowadziłoby do wniosku, że na gruncie przepisów prawa podatkowego (w szczególności dotyczącego podatku akcyzowego i podatku od towarów i usług - VAT), każda sprzedaż na rzecz obywatela kraju członkowskiego dokonana na terytorium kraju, o ile rzecz nabyta zostanie przemieszczona przez nabywcę poza terytorium RP, stanowiłoby dostawę wewnątrzwspólnotową a nie sprzedaż na terenie kraju, który to wniosek jest na gruncie obowiązujących przepisów niemożliwy do zaakceptowania.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj