Interpretacja Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim
PPE3/443-9/06
z 24 lipca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPE3/443-9/06
Data
2006.07.24
Autor
Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja
Słowa kluczowe
dane osobowe
faktura VAT
sprzedawca
zakup
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w odniesieniu do oznaczania na fakturach nazwy sprzedawcy sprzedaż oraz zakupy?
POSTANOWIENIE Na podstawie art.216 § 1 w związku z art.14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz.60 z późn.zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim postanawia uznać stanowisko Podatnika w sprawie umieszczania danych sprzedawcy na fakturach dokumentujących sprzedaż i zakupy zawarte w złożonym w dniu 26.04.2006 roku wniosku za prawidłowe z obowiązującym stanem prawnym. Uzasadnienie Pismem z dnia 26.04.2006 r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w odniesieniu do oznaczania na fakturach nazwy sprzedawcy sprzedaż oraz zakupy. Podatnik poinformował, że prowadząc działalność gospodarczą pod nazwą PIEKARNIA "imię i nazwisko" zamierza zmienić nazwę firmy na STARY PIEKARZ. W związku z tym zadaje pytanie, czy na fakturach dokumentujących jego sprzedaż i zakupy może stosować nazwę STARY PIEKARZ bez podawania imienia i nazwiska. Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Podatnik uważa, że taki sposób określania sprzedawcy jest poprawny, gdyż podatnik identyfikowany jest na podstawie numeru identyfikacji podatkowej NIP, a traki numer zawierać będą wystawiane przez niego faktury jak i paragony z kasy rejestrującej. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje: W art.106 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 z późn. zm) ustawodawca wymienił zasadnicze elementy jakie powinna zawierać faktura. Zgodnie z treścią tego przepisu podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Jednocześnie w ust.8 tego przepisu Minister Finansów publicznych został upoważniony do określenia szczegółowych zasad wystawiania faktur, danych które powinny zawierać, oraz sposobu i okresu ich przechowywania. Na podstawie powyższego upoważnienia Minister Finansów wymogi co do treści faktur sformułował w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 95, poz.798). W § 9 ust.1 pkt 1 cytowanego rozporządzenia zawarto stwierdzenie, że faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. Powyższy przepis dopuszcza możliwość wskazywania na fakturze sprzedawcy i nabywcy za-równo z imienia i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skróconej. Dane te spełniają ustawowe wymogi co do danych sprzedawcy i nabywcy. W kontekście przytoczonych przepisów należy stwierdzić, iż w przypadku przedsiębiorców – osób fizycznych przepisy cytowanego rozporządzenia i przepisy cytowanej ustawy nie wykluczają możliwości oznaczania na fakturach sprzedawcy (nabywcy) poprzez podanie imienia i nazwiska bądź zamiennie firmy (nazwy firmy). Wskazanym jest jednak, aby dane zamieszczone na fakturze były tożsame z danymi z ewidencji działalności gospodarczej. Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, oraz nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim. W przypadku składania zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł od zażalenia oraz 50 gr od każdego załącznika. Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art.222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.