Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-423/05/P/08
z 26 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-423/05/P/08
Data
2006.04.26



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
podatek od towarów i usług
rzeczowy majątek ruchomy
usługi na majątku rzeczowym


Pytanie podatnika
Podatnik zapytuje o miejsce świadczenia usług montażu związanych z wyposażeniem nowobudowanego statku, świadczonych w kraju, na rzecz usługobiorcy z Norwegii.


Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:

  • art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.);

w związku z rażącym naruszeniem prawa, zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku znak PV/443-50/IV/2005/JD z dnia 2 maja 2005r. w ten sposób, iż uznaje stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2005r., uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie miejsca opodatkowania podatkiem VAT usług montażu związanych z wyposażeniem nowobudowanego statku, świadczonych w kraju, na rzecz usługobiorcy z Norwegii, za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 1 lutego 2005r., uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2005r., Podatnik zwrócił się do Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie miejsca opodatkowania podatkiem VAT usług montażu związanych z wyposażeniem nowobudowanego statku, świadczonych w kraju, na rzecz usługobiorcy z Norwegii.

W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał następujący stan faktyczny:

Spółka zawarła umowę z usługobiorcą mającym siedzibę w Norwegii, nie zarejestrowanym dla celów VAT w Polsce ani innym kraju UE. Podatnik świadczy usługi montażu związane z wyposażeniem nowobudowanego statku, którego właścicielem jest armator ze Stanów Zjednoczonych, a głównym wykonawcą stocznia w kraju. W budowę statku zaangażowany jest szereg podwykonawców, w tym również Wnioskujący i usługobiorca. Podatnik nie dokonuje dostawy towarów, lecz świadczy usługi, w zakres których wchodzi:

  • montaż wylewek podłogowych, wykładzin (dywanowych i PCV), kafelek, podłóg drewnianych,
  • montaż mebli metalowych i niemetalowych, dodatkowych akcesoriów meblowych, sprzętu TV,
  • montaż szalunków ściennych wraz ze zbrojeniem (ściany działowe), szalunków sufitowych wraz ze zbrojeniem, poręczy, drzwi, bloków sanitarnych, luków i drzwiczek rewizyjnych, drobnego wyposażenia (zasłon, luster, planów ewakuacyjnych, znaków fotoluminescencyjnych itp.), szalowanie chłodni.

Materiały użyte do budowy statku stanowią własność jednego z krajowych podwykonawców, który jest odbiorcą usług świadczonych przez firmę norweską i jednocześnie dostawcą stoczni budującej statek. Prace wykonywane są na terytorium kraju.

Jednocześnie Podatnik przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym wykonywane usługi należy traktować jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym, których miejscem świadczenia jest miejsce ich faktycznego wykonywania.

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowieniem znak PV/443-50/IV/2005/JD z dnia 2 maja 2005r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku, zgodnie z którym Wnioskujący uważa, iż wykonywane usługi należy traktować jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym, których miejscem świadczenia jest miejsce ich faktycznego wykonywania, jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał, iż usługi świadczone przez Podatnika nie stanowią usług na ruchomym majątku rzeczowym, a miejsce ich świadczenia określa się według zasad ogólnych określonych w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. "Spółka jest zatem obowiązana opodatkować wykonywane na rzecz usługobiorcy z Norwegii czynności w miejscu, gdzie posiada siedzibę, tj. w Polsce.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednocześnie w myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Pojęcie usług na ruchomym majątku rzeczowym nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług. W oparciu o wykładnię językową usługi te należy rozumieć jako wszelkie usługi wykonywane przez podatnika, w wyniku których następuje wytworzenie nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobienie lub ulepszenie, przy czym podatnik świadczący usługę nie jest właścicielem powierzonego materiału ani towaru wytworzonego, przerobionego lub ulepszonego.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż świadczy on usługi na jednostce pływającej polegające na montażu m. in. wylewek podłogowych, wykładzin (dywanowych i PCV), kafelek, podłóg drewnianych, mebli metalowych i niemetalowych, dodatkowych akcesoriów meblowych, szalunków ściennych wraz ze zbrojeniem (ściany działowe), szalunków sufitowych wraz ze zbrojeniem, poręczy, drzwi, bloków sanitarnych, luków i drzwiczek rewizyjnych, drobnego wyposażenia (zasłon, luster, planów ewakuacyjnych, znaków fotoluminescencyjnych itp.), szalowanie chłodni. Prace wykonywane przez Wnioskującego powodują niewątpliwie ulepszenie statku, którego Podatnik nie jest właścicielem. Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż usługi świadczone przez Podatnika z całą pewnością odpowiadają pojęciu usług na ruchomym majątku rzeczowym, a miejsce ich świadczenia należy określić w oparciu o przywołany przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Dyrektor tut. Izby zauważa, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 28 ust. 7 ustawy, zgodnie z którym w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane. Kontrahent na rzecz którego Wnioskujący świadczy usługi nie jest bowiem zidentyfikowany ani na potrzeby podatku VAT ani na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane. Usługi świadczone przez Podatnika są opodatkowane, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, w miejscu ich faktycznego świadczenia, tj. w Polsce.

W świetle powyższego, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku, podstawa prawna rozstrzygnięcia zawartego w przedmiotowym postanowieniu jest nieprawidłowa. Takie działanie obliguje organ II instancji do podjęcia rozstrzygnięcia w oparciu o art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie bowiem z art. 14b § 2 w/w ustawy interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. W myśl art. 14b § 5 pkt 2 cyt. ustawy organ odwoławczy z urzędu w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

W świetle powyższego postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj