Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sopocie
PP/443-23/06
z 8 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-23/06
Data
2006.06.08
Autor
Urząd Skarbowy w Sopocie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
obrót
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania
rabaty
reklama
wydawnictwo
Pytanie podatnika
Czy rabaty, których wielkość procentowa ustalona jest indywidualnie względem konkretnych kontrahentów, z tytułu:
- stałej współpracy lub np. wymiany barterowej, - okazjonalnych (związanych z wystąpieniem konkretnych zdarzeń), "wyprzedaży" powierzchni reklamowej dla wybranej grupy klientów, - ofert "last minute" w odniesieniu do "wyprzedaży" powierzchni reklamowej przed zamknięciem numeru, można zaliczyć do "udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów" w rozumieniu ustawy o VAT?
P O S T A N O W I E NI E Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sopocie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 27.03.2006r.(data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 31.03.2006r.) uzupełniony pismem z dnia 07 kwietnia 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie czy rabaty, których wielkość procentowa ustalona jest indywidualnie względem konkretnych kontrahentów, z tytułu:
można zaliczyć do "udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów" w rozumieniu ustawy o VAT. stwierdza, że: stanowisko podatnika przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. U z a s a d n i e n i e W złożonym w tut. organie podatkowym piśmie z dnia 27 marca.2006r (data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 31.03.2006r) uzupełniony pismem z dnia 07 kwietnia 2006r. Podatnik przedstawił stan faktyczny z którego wynika, iż Podatnik zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług reklamowych (PKD 7440Z) oraz marketingowych na terenie kraju. Dodatkowo od 03 kwietnia 2006r Strona rozpoczęła działalność wydawniczą (PKWiU 22.13.10-00.21). Pierwszy numer Gazety wydawany przez Spółkę (14 z 2006roku) ukazał się dnia 03 kwietnia 2006r. Czasopismo jest tygodnikiem o zasięgu ogólnopolskim zarejestrowanym w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych pod numerem ISSN 0860-7613. Pismo poświecone jest tematyce finansowej, bankowej, ubezpieczeniowej i samorządowej. Zawiera aktualne informacje o innowacjach, najnowszych usługach, technologiach a także ludziach i wydarzeniach oraz komentarze znanych ekonomistów i menedżerów. Prezentuje również analizy ekonomiczne dotyczące światowej i polskiej gospodarki. Nie zalicza sie jednak do grup pism specjalistycznych. Planowany nakład - 8.000 egzemplarzy. Zakładana powierzchnia reklamowa nie przekroczy 67%. Tygodniowy cykl realizowanej działalności wydawniczej przedstawia się następująco: Wydawnictwo przekazuje zlecenie wydruku do drukarni (podmiot obcy) z terenu Polski, Zgodnie z dyspozycją Wydawcy (tzw. nadziałem) drukarnia rozdysponowuje nakład, w taki sposób, że:
Przewiduje się trzy rodzaje rozliczeń związane ze sprzedażą:
Wszelkie rozliczenia związane z powyższymi rodzajami sprzedaży będą prowadzone wyłącznie za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku bankowego dla potrzeb działalności wydawniczej Spółki. Dostawa do prenumeratorów redakcyjnych będzie dokonywana wyłącznie drogą pocztową. Wydawnictwo nie będzie prowadziło sprzedaży bezpośredniej opłacanej gotówkowo. Przewiduje się:
- z tytułu umieszczania reklam w Gazecie, - z tytułu wykupu prenumeraty redakcyjnej. - w odniesieniu do sprzedaży powierzchni reklamowej - data sprzedaży, zgodnie z umową, jako data emisji lub miesiąc emisji (w przypadku cyklu reklam w kilku numerach), - w odniesieniu do sprzedaży gazet do firm kolporterskich przewiduje sie dwie kategorie umów; 1. rozliczanie sprzedaży po otrzymaniu protokołu - w terminie przewidzianym w umowie, zostanie zafakturowana ilość faktycznie sprzedanych egzemplarzy: 2. rozliczanie sprzedaży po wydaniu gazety - tygodniowo lub miesięcznie, zostanie wystawiona faktura sprzedaży, a po rozliczeniu protokołem sprzedaży w terminie przewidzianym w umowie, Wydawca wystawi fakturę korygującą na faktyczną ilość sprzedanych egzemplarzy. Umowy z kolporterami przewidują każdorazowo, iż nie sprzedane egzemplarze (tzw. zwroty), nieodebrane przez Wydawcę w określonym umową terminie, stają się własnością dystrybutora. Nie odebranie zwrotów w terminie uprawnia dystrybutora do przekazania ich na makulaturę. Umowa określa również, iż kwota uzyskana ze sprzedaży makulatury jest przychodem dystrybutora. - część nakładu rozdanego wśród studentów dowolnych uczelni; - wyłożona w miejscu ogólnodostępnym część nakładu, np. W holu biurowca, gdzie znajduje się siedziba Wydawcy lub też w poszczególnych punktach (oddziałach) podmiotów systemu na terenie całej Polski; - rozsyłane imiennie egzemplarze reklamowe, do potencjalnych przyszłych klientów, w celu zapoznania ich z zawartością i tematyką pisma przed ewentualnym zakupem prenumeraty; - darmowa prenumerata przyznawana wybranym kontrahentom w celach utrzymania dobrej współpracy i zachęcania do zamówienia większej ilości gazet lub prenumerat stałych. Nabywcami gazet będą dowolne podmioty, jak również osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej. Zapytanie podatnika - "czy rabaty, których wielkość procentowa ustalona jest indywidualnie względem konkretnych kontrahentów, z tytułu:
można zaliczyć do "udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów" w rozumieniu ustawy o VAT?". Zdaniem Podatnika wszelkie rabaty ustalone i stosowane przez Wydawnictwo, opisane w polityce rabatowej firmy, zaliczają się do "udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów" o których mowa w art. 29 ust.4 ustawy o VAT. Między innymi wśród nich można wymienić rabaty:
Odnosząc się do przedmiotowego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje: Co do zasady zgodnie z art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwaną dalej ustawą - Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust.4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót , jak stanowi ust.4 art. 29 ustawy , zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Z powołanego przepisu wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie jest niedozwolone na podstawie innych przepisów prawa, ponadto jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczonych towarów lub świadczonych usług, powoduje zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Biorąc pod uwagę przedstawione przepisy i podany stan faktyczny, należy stwierdzić, iż rabaty, których wielkość procentowa ustalona jest indywidualne względem konkretnych kontrahentów można zaliczyć do "udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów", o których mowa w art. 29 ust.4 ustawy. Zatem tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę we wniosku z dnia 27 marca 2006r.(uzupełniony pismem z dnia 07.04.2006r.) jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i postanawia jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.