Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
PV/443-469/IV/2006/JW
z 15 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PV/443-469/IV/2006/JW
Data
2006.02.15



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
statek
stawka preferencyjna podatku
świadczenie usług
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem czy w oparciu o dane zawarte w zleceniu, w którym kontrahent podał port przeznaczenia/nadania obsługiwanego przez Podatnika towaru (np. Helsinki), ale nie dołączył manifestu lub cargo-listy, ma prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika znak: FK/34/2005 z dnia 15.11.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 16.11.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zastosowania stawki VAT w wysokości 0% w odniesieniu do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu, w oparciu o dane zawarte w zleceniu, w którym kontrahent podał port przeznaczenia/nadania towaru, na podstawie § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik świadczy usługi portowe, głównie przeładunku i składowania towarów, na terenie portu krajowego.

Usługa portowa może być świadczona bezpośrednio na rzecz ładunku (w związku z potrzebą zmiany środka transportu) lub na rzecz środka transportu przewożącego ten ładunek i najczęściej występuje w postaci zespołu czynności.

W praktyce nie można wyznaczyć granicy pomiędzy grupą czynności wykonywanych na rzecz towaru od czynności wykonywanych na rzecz statku.

Do katalogu usług portowych zalicza się między innymi: przeładunek, składowanie, manipulacje wykonywane na rzecz środka transportu oraz ładunku (sortowanie, ważenie, etykietowanie, workowanie, przemieszczanie, bandowanie).

Podstawą do wykonania usługi:

wyładunku ze statku - jest pisemne zlecenie z załączonym do niego manifestem wyładunkowym (zbiorem konosamentów morskich),

załadunku na statek - jest pisemne zlecenie z załączoną do niego cargo-listą (wykazem ładunków "zabukowanych" na statek),

pozostałych usług przeładunkowych i manipulacyjnych dotyczących ładunku - jest pisemne zlecenie złożone przez kontrahenta.

Ww. dokumenty: manifest wyładunkowy i cargo-lista (w sytuacji, gdy statki obsługiwane są przy nabrzeżach znajdujących się na terenie działalności Podatnika) są przedstawiane do większości wykonywanych przez Podatnika usług (ok. 95%).

Zdarzają się sytuacje, gdy ładunek trafiający do portu obsługiwany jest przez kilka spółek portowych, a Podatnik jest wykonawcą jednego etapu usługi związanej z ładunkiem. W takich przypadkach podstawą wykonania usługi przez Podatnika jest jedynie pisemne zlecenie złożone przez kontrahenta.

Zgodnie z warunkami "Taryfy za usługi Podatnika", zleceniodawca zobowiązany jest do wypełnienia formularza zleceń na obsługę ładunków zgodnie z wymaganą treścią. Zleceniodawca odpowiada za prawidłowość danych zawartych w zleceniu oraz za wszelkie szkody spowodowane błędnymi lub niedostatecznymi danymi zawartymi w zleceniu.

Zdarza się, że usługa świadczona przez Podatnika rozpoczyna się od przywiezienia pustego kontenera na plac składowy na terenie portu (teren, który zajmuje Podatnik) z przeznaczeniem pod obładunek towarem (pochodzenia krajowego, unijnego lub międzynarodowego, który był przyjęty, a następnie składowany przez Podatnika). W przypadku, gdy towar w kontenerze jest przedmiotem transportu międzynarodowego w rozumieniu ustawy o VAT, kontener jest odprawiany i plombowany przez Urząd Celny jeszcze na terenie Podatnika. W przypadku, gdy towar jest przedmiotem transportu wewnątrzwspólnotowego nie ma procedury oclenia, a jedynie adnotacja w zleceniu o przeznaczeniu unijnym towaru (np. port przeznaczenia - Helsinki). Następnie obładowany kontener transportowany jest na nabrzeże (które znajduje się na terenie działalności innej spółki portowej), gdzie zostaje on załadowany na statek i wysłany do kraju członkowskiego Wspólnoty lub do kraju trzeciego. Jednak jeszcze przed załadowaniem na statek, taki towar w kontenerze może oczekiwać na załadunek kilka dni lub kilka tygodni. Często Podatnik nie posiada wiedzy, co dzieje się dalej z towarem już po dostarczeniu go na teren działalności innej spółki portowej. Czasami zdarza się, że obładowany kontener zmienia swoje miejsce przeznaczenia i zamiast do kraju Unii Europejskiej przewożony jest do kraju trzeciego. Wtedy procedura celna odbywa się na terenie innej spółki portowej, czyli tam, gdzie obładowany kontener (przygotowany do załadunku na statek) jest składowany. Wszystkie dokumenty dotyczące załadunku na statek posiada spółka portowa, która obsługuje załadunek statku przy swoim nabrzeżu. Podatnik uczestniczy jedynie w pewnej części obejmującej cały cykl wysłania towaru poza granice Polski.

Występują też zdarzenia gospodarcze, w których Podatnik otrzymuje zlecenie dotyczące rozładunku towaru z kontenera, który uprzednio przybył statkiem obsługiwanym przez inną spółkę portową na terenie jej działalności, a następnie przetransportowany przez Podatnika na teren jego działalności. Towar (pochodzenia wewnątrzwspólnotowego lub międzynarodowego) zostaje składowany na terenie Podatnika, skąd zostaje odebrany (w różnych terminach) przez spedytorów krajowych. Puste kontenery po towarze odwożone są przez Podatnika na depot (skład pustych kontenerów) poza teren portu. Czynność ta kończy całość usługi portowej związanej z obsługą ładunku. W pisemnych zleceniach dotyczących poszczególnych etapów związanych z obsługą ładunków zawarte są informacje na temat statku, którym przybył ładunek do portu w Gdyni.

Opisane powyżej usługi wykonywane przez Podatnika mają bezpośredni związek z przywozem lub wywozem towarów drogą morską statkami wymienionymi w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy w oparciu o dane zawarte w zleceniu, w którym kontrahent podał port przeznaczenia/nadania obsługiwanego przez Podatnika towaru (np. Helsinki), ale nie dołączył manifestu lub cargo-listy, ma prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia.

Zdaniem Podatnika posiadane przez niego pisemne zlecenie wykonania poszczególnych czynności, w którym podany jest port przeznaczenia/nadania wskazujący na relację transportową (transport wewnątrzwspólnotowy), jest wystarczające do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0% dla każdego z poszczególnych etapów danego zdarzenia gospodarczego na podstawie § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia.

Podatnik podkreśla, iż ani w ustawie, ani w przepisach wykonawczych do niej, nie jest precyzyjnie określone, jakie dokumenty są odpowiednie i wystarczające do stworzenia dokumentacji, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT. Zdaniem Podatnika dla spółki portowej, taką dokumentacją są wystawiane przez kontrahentów zlecenia wykonania usługi.

Zdaniem Podatnika zlecenie, w którym podany jest port przeznaczenia/nadania wskazujący na relację transportową (transport wewnątrzwspólnotowy) jest odpowiednim i wystarczającym dokumentem uprawniającym do zastosowania stawki 0% dla usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich związanych z transportem wewnątrzwspólnotowym, polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu.

Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi portowe, takie jak: przeładunek, składowanie, manipulacje wykonywane na rzecz środka transportu oraz ładunku (sortowanie, ważenie, etykietowanie, workowanie, przemieszczanie, bandowanie) na terenie portu na zlecenie kontrahentów.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 54, poz. 535 z późn.zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

I tak, zgodnie z pkt 1 ww. przepisu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Wśród wykonywanych przez Podatnika usług znajdują się usługi, polegające na obsłudze ładunku statku płynącego do państwa członkowskiego Wspólnoty (Finlandia), które Podatnik kwalifikuje, jako usługi polegające na obsłudze środków transportu morskiego związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia.

Tut. Organ podatkowy podkreśla, iż dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady opodatkowane jest stawką podstawową w wysokości 22%, co wynika z treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ww. ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie natomiast z § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się również do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu.

Przez wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów, rozumie się transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich (art. 28 ust. 1 ustawy o VAT).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Podatnik wykonuje usługi portowe na obszarze polskiego portu morskiego, które związane są z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów - w zleceniu kontrahent podaje port przeznaczenie/nadania obsługiwanego przez Podatnika towaru (np. Helsinki).

Ustawodawca nie określił natomiast rodzaju dokumentów, jakie winien posiadać usługodawca chcąc skorzystać z preferencyjnej stawki 0% na podstawie § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia.

Tut. Organ podatkowy podkreśla, iż zgodnie z art. 180 Ordynacji podatkowej jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

W analizowanej sprawie Podatnik posiada pisemne zlecenie wykonania usługi, w którym kontrahent podał port przeznaczenia/nadania na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem tut. Organu podatkowego w analizowanej sprawie przedmiotowe pisemne zlecenie usługobiorcy, zawierające dane określone w formularzu zleceń na obsługę ładunków (w tym port przeznaczenia/nadania - terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty), stanowi dokument potwierdzający stan, iż usługi wykonywane przez Podatnika, jako usługi świadczone na obszarze polskich portów morskich, związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu, będą podlegały opodatkowaniu według stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia.

Ponadto tut. Organ stwierdza, iż w przypadku zmian okoliczności towarzyszących świadczonym usługom (np. zmiana portu przeznaczenia) Podatnik powinien dokonać odpowiednich korekt, jeżeli przedmiotowe zmiany będą skutkowały brakiem adekwatności zastosowanych pierwotnie przepisów tak, aby dana transakcja została opodatkowana zgodnie z jej rzeczywistym charakterem.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj